Lammelårtanker

– en storbarnmammas skråblikk på samfunn, likestilling og hverdagsliv

Jeg trenger egentid i sommerferien!

Det kan bli litt mye dette alltid være sammen-kravet. Tid for seg selv trenger iallfall jeg.

Med folk rundt meg hele tiden, siver energien ut som luften av en sliten ballong. Det er nå en gang sånn det er, og ærlig talt er jeg ikke sikker på om behovet for egentid er et spørsmål om ME eller ei. Jo mer jeg tenker på det, jo mindre viktig blir denne sykdommen som bor i meg.

Skal jeg være helt ærlig, så er tid for meg selv et must – jeg nyter tiden jeg tar for meg selv!

For jeg tar denne tiden. Jeg krever denne tiden!

Men å ønske og ville ha tid for seg selv – særlig i sommerferien er tabu, det er ikke lov. For vil du ha tid for deg selv er du egoistisk, er du ikke god nok partner eller mamma eller venn eller datter eller menneske, egentlig.

Jeg driter i det (en liten bæsj), jeg trenger tid for meg selv for å orke og klare å være der ute, der jeg presterer og deltar og handler og er – der jeg må være i den sosiale verdenen med folk tett innpå, med andres påtrengende behov, deres nærhet og pust og krav.

Jeg trenger egentiden – ikke minst i ferier!

.. og ærlig talt trenger ungene det samme, hvorfor ellers murer de seg inne på rommene sine??

 

Ja til egentid i ferier – også for mødre!

 

Ferieføtter

Ferieføtter

Hva mener du? Er det påkrevd å være sammen hele tiden mellom 20.juni og 20.august?

Hvor mye tid er innafor å bruke i ensomhet?

 

~ Lammelårtanker på Facebook ~

 

 

(men selsagt ville ting sett veldig annerledes ut dersom jeg var proppfull av energi som vanlige folk, da hadde jeg hatt mye mer å tære på)

 

Om Anne-Helene

Lammelårtanker er en storbarnmammas skråblikk på samfunn, likestilling og hverdagsliv. Velkommen så mye!

15 comments on “Jeg trenger egentid i sommerferien!

  1. msjackson
    11. juli 2017

    Det kjenner jeg meg igjen i! For meg falt ting på plass da jeg leste om å være introvert. Introverte «lader» opp med alenetid, mens ekstroverte lader ved å være sosiale. Kort sagt. Det handler ikke om å være egoistisk, det er bare sånn man er laget. Man er ikke nødvendigvis kun det ene eller andre heller, man kan ha litt av begge i seg.
    En stor fordel med å være introvert er at man aldri kjeder seg i eget selskap 🙂 Du er iallefall ikke alene.

    Lik

  2. Anja Elisabeth Holt
    11. juli 2017

    Jeg er veldig sosial. Men jeg trenger alenetiden min. Jeg er mamma, venninne, kollega og sikkert flere roller til. Men om jeg skal klare være noen, må jeg først være Anja og hun trenger tid alene.

    Hvor mye tid? Individuelt. Noen uker bare en kveld. Noen uker hele uka.

    Lik

  3. Ingvild
    11. juli 2017

    Jeg har behovet, men d er ikke rom for det utover en kort joggetur i ny og ne. Men jeg tenker at det er greit, det er mange ulike behov i ferien, så jeg kan ikke forvente at mine skal dekkes hver dag, men noen smutthull er viktige. Mitt største behov i ferien er å tilbringe lange dager med mann og barn og ha tid til å virkelig ta inn alt barna har lært og vokst siden sist ferie. Hverdagene fyker avgårde, så ferien er hellig som familietid og saktetid

    Lik

    • Anne-Helene
      11. juli 2017

      Joggetur høres smart ut! Og en lang dusj etterpå, kanskje..

      God sommer(ferie) til deg, Ingvild!

      Lik

  4. hl
    11. juli 2017

    Jeg tror eget isen gjør at man blir en bedre utgave av seg selv sammen med andre også. God ferie!

    Lik

  5. Tilbaketråkk: Hva jeg lærte av dagene aleine | Lammelårtanker

  6. Magnhild
    14. juli 2017

    Alenetid er gull verd. Jeg har store barn, den eldste har flyttet ut og den yngste er sjelden hjemme. Men jeg har en mann som føler at vi må være sammen 24/7, det kan bli slitsomt av og til. Jeg setter pris på å få være alene en dag eller to, jeg kan gå hvor jeg vil, sitte og lese hele dagen, eller ta en spontan tur til byen.

    Det blir en smule klaustrofobisk å alltid måtte være avhengig av hva partneren vil og føye seg slik at han ikke blir furten.

    Lik

    • Anne-Helene
      14. juli 2017

      Tror jeg hadde blitt gal om mannen min var en sånn klegg..

      Lik

Takk for kommentaren!

Nominasjon til årets mest velskrevne mammablog på www.foreldremanualen.no
Bloggurat
Matbloggtoppen

Twitter-oppdateringer

Sunn fornuft

Sunn fornuft

