Lammelårtanker

– en storbarnmammas skråblikk på samfunn, likestilling og hverdagsliv

Hva jeg lærte av dagene aleine

Snakk om å være insisterende og få ris på egen bak!

Med dager alene med katten- sjefspusen og bestevennen min; i dagene etter den akutte kjærligheten oppsto var dagene lange og gode. Ikke mye ble gjort, men sånne småpuslerier som folk gjorde før i tiden: bæring av vann til doen, oppvask for hånd, fjerning av små uønskede buskvekster og sånt. Du vet, rolige aktiviteter utført når det måtte passe – en behagelig tilværelse, akkurat som jeg trengte.

Men selv en behagelig tilværelse kan det bli for mye av, ikke velbehaget alene, men disse lydene som etter noen dager blir høyere og høyere. Vinden blåser ikke som hjemme, regnet regner ikke som hjemme, lydene er ikke som hjemme.

Det som de første dagene var fravær av lyd ble nå nærvær av lyd. Som om alle lydene ble forsterket, som om sansene mine kom ut av bedøvelsen alle distraksjonen ga. Alt ble på en måte mer virkelig.

Og noe av det virkelige var denne innsikten i familiens betydning, hvor liten jeg er alene, hvor sårbar jeg kan bli.

Og i det praktiske: Hvor mye vann jeg vanligvis bruker! Jeg tuller ikke, jeg bruker normalt sett mye vann. Mye!

Bare tannpussen hjemme på badet: Det renner og renner det mens jeg pusser og pusser, men på hytta? En kopp vann og det er det. Kanskje to..

Og dusj hjemme? Det renner og renner, den ene literen etter den andre rett ut i sluket. På hytta? To fulle mugger og håret er rent. Ganske tankevekkende!

Og når man selv må bære vannet fra hytte til do, så vekker det en slags bevissthet rundt forbruk – og fy søren så godt jeg har av det. Så godt vi alle har av å bli vekket på den måten! Og vi burde alle oppsøke den slags bevissthet innimellom – for miljøets skyld..

Jeg har en greie med at klesvasken tar jeg sjøl, jeg insisterer faktisk. Jeg hater at andre roter rundt og sorterer helt feil og ødelegger systemet, liksom.. For det er et personlig system, faktisk så personlig at det knapt nok er observerbart for andre enn meg selv. Ja, såpass!

Når man da kommer hjem og gutta boys har vært lydige og ikke rørt mors klesvaskegreie, ja, det er da kjelleren ser sånn ut

Oversvømmelse i vaskekjelleren

Oversvømmelse i vaskekjelleren

.. ris til egen bak?

Jeg vet; det er min egen skyld. Jeg ba om det, tryglet, faktisk!

 

 

Har du gjort noen oppdagelser i sommer?  Fått litt mer selvinnsikt?

 

Ikke gå glipp av juli-innleggene mine:

Jeg trenger egentid i sommerferien

Jesus-stilen

Sommer er Pride!

 

~ Lammelårtanker på Facebook ~

 

Om Anne-Helene

Lammelårtanker er en storbarnmammas skråblikk på samfunn, likestilling og hverdagsliv. Velkommen så mye!

7 comments on “Hva jeg lærte av dagene aleine

  1. yogafrue
    14. juli 2017

    Veldig gjenkjennelig med klesvasken – ingen rører den her i huset heller 🙂

    I sommer har mannen hatt permisjon imens jeg startet opp i jobb etter mammaperm. Jeg har innsett at han er helt fantastisk med barna! Han bruker utrolig mye tid på dem, og gir mye av seg selv. Jeg trodde jeg skulle bli irritert siden han ikke prioriterer husarbeid. Men jeg har innsett at det er jo så flott at han faktisk bruker tiden og oppmerksomheten sin på barna i stedet. Jeg skulle ønske jeg selv klarte å sette litt skylapper på og heller gjøre som han faktisk! Det får se ut som det gjør i huset…de fleste er på ferie uansett, så vi får ha rotet for oss selv… 🙂

    Lik

    • Anne-Helene
      14. juli 2017

      Det er flott med menn som tar seg av barna, men husarbeid må noen gjøre, så hvordan løser man det?

      Lik

      • yogafrue
        16. juli 2017

        Jeg gjør det selv – har iallfall en som tar seg av barna i mens 😉

        Lik

  2. Nann Karin
    14. juli 2017

    Min erfaring gjennom de siste månedene er at man faktisk kan bruke opp energilageret og i sommer har jeg merket at selv ikke det som ga meg påfyll før fyller på nå. Så små steg er greia!

    men, apropos, klesvask! Kjenner meg litt igjen! Hos oss er det kurver, og strengt regime, på sortering. Alle sorterer i riktig kurv, det vil si både farge og temperatur. Og resultatet er at det er lett å vaske, – og vi har ikke klær hvor alt er grått eller misfarget. Fungerer så fint altså . Når du først har forstått systemet !

    Lik

    • Anne-Helene
      14. juli 2017

      Ikke sant! Det er ikke mulig å forestille seg hvor totalt nedkjørt man kan bli, før man er der selv.

      Lik

  3. Anja Elisabeth Holt
    18. juli 2017

    Før hadde jeg skikkelige kurver med system, nå bare en. Men det går rundt.Og det er jeg som gjør alt her, det går fint!

    Nye oppdagelser? At tiden går fort selv om jentene er vekke, savnet er mindre når man har en dato å forholde seg til og viten om at de har det greit.

    Lik

    • Anne-Helene
      18. juli 2017

      Er jo enkelt når du er aleine om det, ingen som surrer til systemet da!

      Lik

Takk for kommentaren!

Nominasjon til årets mest velskrevne mammablog på www.foreldremanualen.no
Bloggurat
Matbloggtoppen

Twitter-oppdateringer

Sunn fornuft

Sunn fornuft

