Lammelårtanker

– en storbarnmammas skråblikk på samfunn, likestilling og hverdagsliv

Voksen lørdagskveld, natteravn neste?

Øynene blir blanke og øyelokkene tyngre, blikket mindre villig til å flytte seg, det er lørdag klokken 20.45.

To barn ligger i hver sin seng, den ene i et land som kalles ‘drøm’ den andre i et univers som kalles ‘Star Wars’. Lydene der oppe blir mildere og færre og lyden her jeg sitter gjøres av tastaturtasting og sus fra viften. Jeg er voksen. Voksen og husbunden.

Møtet med tre jenter på kanskje nitten har vært et unådig møte med egen alder. Ikke bare det ytre vitner om tiden som er gått, men tankene mine er langt fra så friske, nysgjerrige og ivrige som disse jentenes tanker var. Å velge utdannelse uten at karakterer og personlige begrensninger synes å være et hinder, er fjernt fra hvordan min situasjon var da jeg skulle bestemme meg for utdannelse. Hva kvelden skal bestå av er ikke noe jeg tenker over, det samme repeteres omtrent hver kveld: Legging av barn, nett og kanskje tv.

Festing eller vennekvelder er historie, nåtiden er vassing i gjenglemte legobiter usynlig for øyet, men merkbart for føtter, barnesokker som ligger på uegnede steder og andre barnespor.

Nåtiden er soveklar timesvis før leggeklart, at noen faktisk går ut for å være sosiale idet kvelden teoretisk starter, er for meg en gåte. Det blir som å gå i søvne. Det er vel strengt tatt kanskje det de gjør, bortsett fra at det ikke heter ‘i søvne’, men lett beruset?

Mitt neste møte med byen og natteliv blir nok som natteravn for mine barns venner og ikke som festende.

Om Anne-Helene

Lammelårtanker er en storbarnmammas skråblikk på samfunn, likestilling og hverdagsliv. Velkommen så mye!

9 comments on “Voksen lørdagskveld, natteravn neste?

  1. Jill
    13. august 2011

    Her er madammen også trøtt lenge før leggetid, men piner seg våken til man kan legge seg i noe som kan klassifiseres som leggetid for voksne. Helst vil jeg bare krype til køys sammen med mini og ikke våkne før neste dag, luksus. Gå på byen, hva er det? Blir sliten bare av å tenke tanken 😀 Den som bare kunne hatt halvparten av energien til disse små, DET hadde vært noe. God lørdagskveld til deg

    Lik

  2. Røsslyng - Dikt for dagen
    13. august 2011

    Hihi, kjenner meg att her, sjølv om eg ikkje har vore vant til å «gå på byn» uansett då. Blir for lite omgong med vener på same alder, bortsett frå dei som har ungar som leikar med mine eigne;) Og kveldstrøytt er eg også. Men som regel blir eg sitjande på nett litt for lenge… Likar veldig godt måten du skriv på!

    Lik

    • Lammelåret
      13. august 2011

      Jeg ble heller aldri vant med å gå på byen, det var ikke helt meg, men så er det iallfall slått fast og ikke noe å lure på.

      Å gå ut i alkoholfri tilstand sammen med andre voksne folk, kunne sikkert vært moro, om jeg bare ikke var så trøtt og ble så dårlig etterpå (eller i det hele tatt knapt tåler tanken på det). Det er liksom selve idèen om å gå ut lørdagskvelden som er fjern, men distansert koselig. Noe slikt.

      Takk for fine ord om tekstene mine, Røsslyng!

      Lik

  3. mormor
    14. august 2011

    Jeg har den tiden så langt tilbake at jeg hadde glemt at man var husbunden i flere år og om man skulle noe, måtte barnevakt spas opp.

    Så nå legger jeg, sover eller står opp når jeg vil og kan. Uteliv blir når jeg har lyst (og ikke er barnevakt, hvilket ikke skjer for ofte).
    Heldig? Ja, så klart.

    Lik

  4. Speilvendt
    14. august 2011

    Men er ikke det litt godt da? Å være over den perioden hvor du rangla rundt som en og annen ape? 🙂

    Lik

    • Lammelåret
      14. august 2011

      Det er jo det, slippe å bekymre seg for egenskapte problemer, f.eks.
      Og aldri er jeg helt alene uten å ville det heller. Godt det og!

      Lik

  5. Pia
    14. august 2011

    Ha ha, ja, det har endra seg det der. Nå er det deilig å slappe av noen timer etter at ungene har lagt seg, og så er det godt å legge seg. Må jo tidlig opp…

    Lik

    • Lammelåret
      14. august 2011

      Det er for såvidt tristere om lørdagskveldene fremdeles så ut som da jeg var nitten. Glad for hva jeg har!

      Takk for besøk og kommentar, Pia!

      Lik

Takk for at du legger igjen en kommentar!

Nominasjon til årets mest velskrevne mammablog på www.foreldremanualen.no
Bloggurat
Matbloggtoppen

Twitter-oppdateringer

Sunn fornuft

Sunn fornuft

