Lammelårtanker

– en storbarnmammas skråblikk på samfunn, likestilling og hverdagsliv

Foreldreskole til barnas beste

Kunne du tenke deg å gå på skole for å lære om skolen?

Tenk deg at du har førsteklassing for første gang. Du har ikke hatt kontakt med småskolen siden du gikk der selv og begreper som Reform 97 er ukjent og noe du vagt husker fra avisoppslag og diskusjoner på et tidspunkt der du selv var student, kanskje. Du vet du har førsteklassing, men hva går egentlig du til?

Foreldreskolen skal lære foreldre om skolesystemet og hvordan de best kan støtte barnet sitt gjennom skoleårene. Selv om det finnes tilbud som leksehjelp, er dette i praksis mest et tilbud for å gi en mindre travel ettermiddag enn et pedagogisk tilbud til ungene. Det er likevel foreldrenes ansvar å følge opp lekser og barn. Hva forventer egentlig skolen? Og hva gjør vi dersom ungen får problemer på skolen, enten faglig eller at det sliter sosialt?

Foreldreskolens hensikt er å styrke samarbeid mellom skole og hjem og gjøre foreldrene kjent med hverandre. Dersom vi kjenner litt til andre foreldre vil det være lettere å ta kontakt dersom det er noe, og før vanskelige episoder utvikler seg til å bli problemer. Det er lettere å snakke med dem vi har snakket med før enn med helt ukjente mennesker.

Da jeg først hørte om foreldreskole ment for dem som har første skolebarn, lo jeg litt for meg selv. Med nærmere ettertanke er det kanskje ikke så dumt. Informasjonen som gis på foreldremøter er gjerne ikke særlig nyttig. Jeg tror det er vanskelig å holde slike møter fordi foreldregruppen er veldig ulik og kunnskapen og erfaringene de sitter på kan være svært variert. Det jeg trenger å høre om kan være helt uinteressant for andre foreldre.

Med en gang vekker tanken på foreldreskole fire kvelder ulyst. «Er det virkelig nødvendig?», er min umiddelbare tanke. Jeg ser likevel at det kan være nyttig og jeg tenker at oppslutningen rundt foreldreskolen kan være stor, avhengig av hvilke temaer som tas opp og hvor relevant man regner den for å være. Fire kvelder bare for å være sosial og i tillegg høre litt om hvordan skolen organiserer dagene sine og skolesystemet og pedagogiskk generelt, er ikke interessant for meg.

Kompetansemål, ambisjoner på vegne av lærerne og elevene og tiltak for forebygging av konflikter og mobbing, er interessante temaer, likeså foreldrenes rettigheter og plikter. Det kunne jeg gjerne fått med meg, men jeg ser ikke helt at ikke dette kan bli dekkekt inn i foreldremøter?

Har du gått på foreldreskole? Hva tenker du om ideen? 

Om Anne-Helene

Lammelårtanker er en storbarnmammas skråblikk på samfunn, likestilling og hverdagsliv. Velkommen så mye!

6 comments on “Foreldreskole til barnas beste

  1. mormor
    27. august 2011

    Umiddelbart tenkte jeg: Herregudfadersen og hans fru, skal de nå pedagogisere mer.
    Nå vet jeg ikke hvordan det er i småskolen lenger, men det føles, for meg, feil, å skulle skolere foreldre om skolen.
    Det er skolens ansvar å drive skole, og å informere foreldre godt. Men tidsklemmen har vel slått til der også.
    Foreldremøter skulle, etter min mening, dekke det hele.bedre. Både generelt og spesielt. Da har man en elev å konsentrere seg om, ikke alle.
    Intensjonen bak er nok god, jeg har en mistanke om at det kan være vanskelig å nå ut til enkelte foreldregrupper med god og ikke minst riktig informasjon. Så derfor skolering om skole.
    Ærlig talt, liker ikke tanken.

    Ha en fin kveld 🙂

    Liker

    • Lammelåret
      28. august 2011

      Hehe.. moromor, du er da søt som kakao!

      En liten korrigering: Foreldremøter gjelder hele foreldregruppen, f.eks alle foreldrene til førsteklassingene på en skole. Det er vanligvis to foreldremøter i året. I tillegg kommer to foreldresamtaler som er individuelle lærer-foreldre (senere er eleven også med)-samtaler.

      I tillegg gir læreren informasjon på ukesplanen og kan bruke Fronter til å gi beskjed til alle eller hver enkelt.

      Med god organisering burde det ikke være noe problem, tenker jeg, men erfaringen på skolene på Nøtterøy er visst veldig positive, så det har sikkert noe for seg.

      Ting forandrer seg…

      Liker

  2. Røsslyng
    27. august 2011

    Hehe, artig å lesa både teksten og mormor sin kommentar 😉 Burde tru det meste kunne blitt bakt inn i eit foreldremøte, eller kanskje to? Nokon foreldre hadde sikkert trunge fleire kveldar, men det er vel neppe dei som hadde møtt opp på noko sånt likevel? Hmm, må tenkje på dette:)

    Liker

  3. Benedicte
    28. august 2011

    Hei. Så spennende med personer som stiller seg kritisk til foreldreskole. Jeg har ikke vært på foreldreskole selv, men regner med det hadde vært de mest ansvarsbevisste foreldrene som hadde stilt. Vanskelig å få til for blant annet aleneforeldre og de som arbeider kveld. Foreldre som sliter med å følge opp barnas lekser og selv har dårlige erfaringer fra skolen, stiller nok ikke på slike «kurs».
    Hvor i landet gir blir det gitt tilbud om Foreldreskole?

    Liker

    • Lammelåret
      28. august 2011

      Foreldreskole passer vel best for dem som ikke har barnevaktproblemer eller som ikke har søsken som trenger pass og for foreldre som allerede er interessert.

      Selv om foreldre med negative erfaringer fra skolen kanskje ikke stiller opp, trenger ikke det være et hinder fra å gi interesserte foreldre større kunnskap om skole og hvordan de kan hjelpe ungen sin. Det kan skape ytterligere skiller mellom ressurssterke foreldre og de som ikke er det. Jeg tenker heller at noe må gjøres for å engasjere dem som ikke liker slike møter enn å slutte å ha dem.

      Foreldreskolen prøves ut på to skoler på Nøtterøy (Vestfold) og skal fra neste år gjelde alle skolene på Nøtterøy. Andre foreldreskoler kan du lese om til i høyre kollonne på linken:

      http://www.fug.no/eksempler-paa-foreldreskoler.149075.no.html

      Liker

Takk for kommentaren!

Nominasjon til årets mest velskrevne mammablog på www.foreldremanualen.no
Bloggurat
Matbloggtoppen

Twitter-oppdateringer

Sunn fornuft

Sunn fornuft

