Lammelårtanker

– en storbarnmammas skråblikk på samfunn, likestilling og hverdagsliv

Livsstilsprovokasjon og sinte ord i sosiale medier

Jeg tror jeg er for langt unna livssituasjonen til dem som reagerer på portrettintervjuet i bladet Mamma til å selv reagere med skrik og skrål.

Marte Krogh ble intervjuet av bladet Mamma. Artikkelen er lenket i den gule skriften. Kort oppsummert er det et intervju med fiolinist Marte som er mamma til ei lita jente på ni måneder. Marte er svært opptatt av det jeg vil kalle personlig estetikk, mer konkret: Å ta seg godt ut. Intervjuet fokuserer mye på det, samt en del på hvem hun er gift med og hva slags levestandard hun har. Det som folk kanskje reagerer mest på er holdningen om at babyer stort sett er morens ansvar. Eller at hun mener noe om noe. Det kan vel ikke være kombinasjonen av rikdom, skjønnhet, ektemann og verdier det reagers på?

Jeg er jammen meg ikke sikker på hva folk virkelig reagerer på. Dama måtte slutte å spille fiolin og startet nettbutikk. Hun mener at mødre bør trene. Dama har mulighet for å leve det livet mange drømmer om med deltidsarbeid og selvvalgte oppdrag. Det forteller  meg at hun har mange resursser å spille (!) på og evner å tenke nytt. At hun prioriterer barnet når hun har mulighet til det synes jeg er flott. De aller fleste innleggene jeg leser på blogg om temaet yrkesaktivitet kontra husmortilværelsen legger vekt på fleksibilitet og tid med barna. De færreste ønsker å jobbe når barnet er ni måneder. Den samme holdningen leser jeg på forum for småbarnsforeldre.

Jeg lurer på hvorfor folk reagerer på at andre velger annerledes enn dem selv har mulighet for å velge. Eller hvorfor artikkelen vekker harme hos så mange. Er det virkelig provoserende at noen mennesker lever i en helt annen virkelighet enn man selv gjør? Om så er tilfelle, så er det virkelig på tide å åpne øynene og innse at livssituasjonen til norske mødre er vidt forskjellig.

Ja til mangfold?

**

Bladet Mamma har kommet med en oppfølgingsartikkel: Ren misunnelse. Jeg er ikke sikker på om misunneles ligger til grunn for reaksjonene. Misunnelse på hva? Blir man sint av å være misunnelig? Oppfølgende artikkel i VG: Finansfrue Marte Krogh: Ta dere sammen og tren mer!

**

Er du ny her? Velkommen så mye! Du kan like bloggen på Facebook, via Bloglovin’ eller ved å skrive epost-adressen din i et felt på høyre skjermside av bloggens forside. Del gjerne innlegget med andre i sosiale medier og legg gjerne igjen en kommentar!

Om Anne-Helene

Lammelårtanker er en storbarnmammas skråblikk på samfunn, likestilling og hverdagsliv. Velkommen så mye!

31 comments on “Livsstilsprovokasjon og sinte ord i sosiale medier

  1. Refleksjon på livsvegen
    9. januar 2013

    Tankevekkande ..
    Mange ulike liv som vert levd rundt om i denne mangfaldige verda vår ..
    Eg valgte vere heime til borna var 2-3år og i tillegg har eg stort sett arbeidd 50% i mange år. Det vil eg nok «svi» for økonomisk når eg vert pensjonist. Er det rettferdig? Men hadde ikkje valgt annleis om eg måtte velge om igjen. Takk for at du reflekterar rundt dette.

    Lik

    • Lammelåret
      9. januar 2013

      Det er store og kompliserte spørsmål: Hva skal lønne seg økonomisk og menneskelig? Betalt yrkesliv opp mot større tilstedeværelse i barndommen? Økonomisk er det lett å regne ut den ene siden av saken, men hva noen år hjemme kan tilføre barn og lokalsamfunn er det vanskeligere å regne ut.

      Lik

  2. Bøllemamma
    9. januar 2013

    Jeg vurderte å lage et blogginnlegg om dette og sende det til deg, men følte ikke at jeg klarte å få fram poenget mitt godt nok i det jeg skrev, så jeg vraka ideen.

    Jeg er fascinert av at jeg skal syns dette er provoserende, for de legger jo opp til at det skal være det. Med de, mener jeg både Marthe, mannen hennes, og mediene de uttaler seg hos. Ho har helt rett, jeg burde trene, jeg skjønner ikke at det skal være provoserende. Vi burde trene alle sammen fordi kroppene våre trenger det. Det er litt vanskelig for meg å forstå hvorfor det er så viktig og tungtveiende at nettopp denne dama sier at vi mammaer skal trene, at det lages en egen artikkel om det i et mammablad. Nå har jeg aldri lest bladet Mamma før, så jeg vet ikke om det er slike ting som er vanlige der.

    Det jeg syns er vanskelig å svelge med uttalelsene til Marthe og oppstyret rundt (reint bortsett fra at folk blir utidige eller evt. motbydelige i kommentarene sine) er at fokuset kommer bort fra det viktige som er barnet. Marthe og andre med henne kan syns det er så supert de bare vil med såkalte mannemenn (hva nå enn det betyr) som ikke triller vogn, tar pappeperm eller skifter bleier. Men det er egentlig ikke viktig hva de syns, det viktige er hva barnet har behov for.

    Det at en av foreldrene har en mye mindre rolle i barnets hverdagsbehov enn den andre kan være uheldig for et barn. Det er en fordel for barn at de har flere primære omsorgspersoner som de stoler på og knytter seg til. For eksempel vil det være en fordel for et barn at den ene forelderen kan korrigere den andre når den kommer på villspor i barneoppdragelsen (som man jo nødvendigvis gjør innimellom), og at foreldre kan diskutere framgangsmåter seg i mellom med en solid kjennskap til barnets rutiner og reaksjoner på disse.

    Mange barn har flotte barndommer med bare en primær voksenperson, men om det er mulig for dem å ha to primære voksenpersoner gjennom oppveksten (eller enda fler) er det det aller beste.

    Lik

    • Lammelåret
      9. januar 2013

      Jeg lurer på om noe av det som provoserer handler om at det virker så enkelt for henne. Hun har en mann som tjener masse, tid nok osv. Jeg tror det forstyrrer en del, for selv om hun er materielt vellykket, så er ikke det alt som skal til for å kunne leve drømmen. Vi må alle jobbe for å komme dit vi vil, både med oss selv og som betalte yrkesutøvere. Mange kan gjøre mye i eget liv for å oppfylle drømmer. Mye handler om verdivalg og mye handler om å kunne knepene, ha de rette nettverket mm.

      Jeg tror vi fascineres av det lekre og glemmer hvor mye jobb som ligger bak. Noen vokser opp med sølvskje i munnen, andre vokser opp med sur lukt i nesen. Jeg tenker at vi må ta utgangspunkt i oss selv og lukke øynene for alt andre presterer dersom det gjør oss misfornøyd med oss selv.

      Jeg er enig i det du sier med to deltakende foreldre osv, men Marte er EN person og jeg kan ikke skjønne at denne ene personen (som ikke er en autoritet på området) skal bety noe for hvordan andre velger å organisere familielivet sitt.

      Organisering av famlielivet er en viktig samfunnsdebatt. En enkelt kjendis som i hovedsak snakker om sitt eget liv er bare den ene personen. Hennes liv er neppe relevant for flertallet av norske famliers liv. Hun har ingen makt, men tydeligvis påvirkningskraft.

      Takk for kommentar og engasjement, Bøllemamma! Det setter jeg pris på.

      Lik

  3. Heidi
    9. januar 2013

    Theodore Dalrymple har skrevet at den eneste gjenværende dyden i vestlige samfunn er det ikke å mene noe om andre menneskers livsstil. Og det ser man jo i reaksjonene det skaper hver gang noen mener noe i mediene om hvordan andre lever. Nå mener jeg det viktig å være reflektert rundt verdier, og det medfører gjerne at man nettopp har en mening om andres valg. Personlig synes jeg det er litt trist å lese om folk som er såpass opptatt av eget utseende, men jeg klarer å mene det uten å hisse meg opp over at Marte mener mødre bør trene mer, så jeg har litt vanskelig for å forstå denne harmen intervjuet har skapt. Men jeg tror altså det har å gjøre med at hun bryter (spissformulert) det siste store tabuet.

    Lik

    • Lammelåret
      9. januar 2013

      Jeg synes det lille utsagnet om at mødre bør trene har fått enormt overdreven oppmerksomhet, sammenlignet med resten av intervjuet. Det er visst om å gjøre å finne grunner til å ikke trene, nesten som en protest mot at noen kan mene noe slikt. Det er underlig: Å trene er sunt og noe helsemyndighetene har formidlet i åresvis. At MK sier det provoserer, snodig.

      Mulig at du har rett med at hun bryter et tabu.

      Lik

  4. tuppelina
    9. januar 2013

    jeg ble litt skremt faktisk… når menn kaller henne prostituert, og damer kaller henne en bortskjemt drittunge som ikke burde hatt unger?!

    og samtidig som jeg leser kommentarene til artikkelen så lurer et minne i bakhodet; artikkelen jeg leste om nettmobbing og alle foreldrene som var så redde for at barna deres skulle utsettes for slikt. og da lurer jeg; hvor mange av de foreldrene har just nu mobbet Marte for det livet hun har?

    -og for min del her jeg sitter som en alenemamma som knappest får ting til å gå rundt og går og ber om et mirakel som kan muliggjøre det for meg å kunne reise på ferie sammen med barna i sommer (hvor som helst bare det ikke er i leiligheten); ja, jeg skulle gjerne hatt det livet hun har (etter hva man kan tolke fra artikkelen). for det er en vond følelse å ikke kunne gi barna mine det samme som alle andre barn her får…

    jeg ville nok ikke hatt den type nettbutikk som hun har, men gjerne en annen deltidsjobb som gjorde at jeg fikk være sosial med andre samt tilbringe mye tid med barna mine. men den delen med å være en person som er i i medias søkelys ville jeg aldri hatt!

    Lik

    • Lammelåret
      9. januar 2013

      Det skremmer meg at folk helt glemmer å være høflige og at hun faktisk er et menneske med sine sårbarheter. Det blir også sagt i intervjuet: At hun blir såret av kommentarer. Sånn sett er det kanskje ikke så lurt å stille opp til intervju, men det er en annen side av saken. Hvorfor tenker ikke folk på at deres kommentarer ikke bare rammer MK, men også barnet hennes?

      Vi er alle en del av det samfunnet vi får og har stor påvirkningskraft. Det er både fint og skummelt.

      Du stiller et godt spørsmål i tredje avsnitt fra bunnen.

      Takk for at du engajerer deg, tuppelina! Jeg håper det snart ordner seg med jobb!

      Lik

  5. Casa Kaos
    9. januar 2013

    For min del er det ikke det livet hun lever som provoserer, ei heller at hun syns vi burde trene mer. For det bør vi jo. Men det at hun syns vi må «ta oss sammen» og trene mer.
    Det liker jeg ikke. Jeg trener når jeg har tid og lyst, men ingen skal fortelle meg at jeg trenger å ta meg sammen.
    Da spiller det liten rolle om de ordene kommer fra noen som er gift med en riking, har au-pair og vaskehjelp, eller fra en alenemamma med dårlig økonomi.

    Lik

    • Lammelåret
      9. januar 2013

      Det du oppfatter er altså at hun sier du er lat eller giddalaus og dermed ikke god nok, er det slik? Eller at det bare er ett ideal som gjelder og det er ikke det livet du lever?

      Lik

      • Casa Kaos
        10. januar 2013

        Det er vel en følelse av at som mamma er det hele tiden noen som skal mene noe om hvordan vi gjør ting. Enten det er barneoppdragelse, familieliv, samliv, hvordan vi bruker alenetiden vår, og ikke minst hvor mye alenetid vi bør ha. Vi blir bombardert med meninger og mer eller mindre gode råd.
        Gode råd tar jeg imot. Men ikke formaninger og beskjeder om å ta meg sammen.
        Jeg er som sagt enig i budskapet. Vi bør trene mer. Men jeg liker ikke måten det ble formulert på.
        Når det er sagt, tviler jeg ikke på at fru Krogh mente det godt. Jeg tror det bare kom litt uheldig ut.

        Lik

        • Trude
          11. januar 2013

          Det er sjeldent jeg har lest en tekst med så mange provoserende uttalelser. Og jeg er glad for at folk reagerer, det er et veldig godt tegn på at samfunnet vårt er i utvikling. Derimot tror jeg ikke at ting kom uheldig ut, jeg tror hun ikke VET bedre. Det er inntrykket jeg sitter igjen med etter å ha lest. Kanskje det ikke stemmer, men at bladet har portrettert henne feilaktig. Hvem vet?

          Lik

    • tuppelina
      9. januar 2013

      jeg tror vi er mange som faktisk burde ta oss sammen og få trenet litt.
      -se bare på meg i min situasjon; jeg har vært langt nede og slitt veldig. dette har lagt et godt grunnlag for at jeg har gått opp i vekt og kroppen er ødelagt (det er ingen talemåte, men fakta).
      det første året jeg var dårlig så er det ikke så rart jeg gikk opp i vekt, men de to neste årene hvor jeg stod på stedet hvil ang helsen så hadde jeg ingen annen unnskyldning enn at jeg maktet det ikke, jeg var utslitt og hadde det vondt. men jeg hadde det også slik fordi jeg ikke trente noe og ikke tok tak i helsen min. det ble en evig runddans med ‘jeg makter ikke’ jeg klarer ikke’ og så dårlig selvfølelse fordi jeg ikke klarte å begynne på noe, og det brakte meg enda lenger ned…

      så tok jeg meg sammen! det er ingen andre som kunne gjort den jobben for meg. og nå er jeg på bedringens vei, en vei jeg kunne ha kommet til ende med for lengst om jeg bare hadde tatt meg sammen før…

      så jeg er på den siden at jeg ikke forstår hvorfor folk er så hårsår ang at hun mener at folk burde ta seg sammen og trene. for det er jo bare fakta… og hun sikter kanskje ikke til akkurat deg (jeg aner jo ikke noe om hvordan din helse er), men hun sikter nok til alle de som er alt for inaktiv i hverdagen, og oss er det mange av…

      Lik

  6. Tårnfrid
    9. januar 2013

    Mener du det samme år myndighetene forteller oss hvordan vi skal leve våre liv?
    Jeg leste intervjuet med M. Krogh på lørdag og fikk meg en god latter. Mange gullkorn 😀

    For vel et år siden var det Trude Mostue som provoserte med sine utspill. Hun mente mødre som ikke kunne være hjemme med sine barn når de er små, ikke burde få barn. Nå er det M. Krogh som er ute og forteller mødre hva de burde.
    Når disse to kvinnene er opptatt av å fortelle andre hva de burde, hva indikerer det?
    Hvorfor mener noen de er i posisjon til å formane andre hva lde bør og ikke bør?
    Både M. Krogh og Mostue har giftet seg med svært rike menn. De lever sine liv omgitt av aupair, vaskehjelp, gartner og alskens. Er det rikdommen de har giftet seg til som gir dem rett til å fortelle hva andre burde, eller er det de bladene som intervjuer dem som tror andre kvinner/mødre vil la seg fortelle hvordan de burde leve sine liv?

    La meg bare påpeke at verken M. Krogh eller Mostue provoserer meg, jeg finner dem derimot underholdende.
    Otto Jespersen traff spikeren på hodet med sin «Tårnfrid» figur. Vi har mange slike i dette landet.

    Du spørs hvorfor folk lar seg provosere over andre som velger annerledes enn dem selv. Kanskje du kunne spurt M. Krogh om det samme? For hun forteller nettopp andre kvinner/mødre at de burde ta seg sammen.

    Tror du virkelig de som reagerer på hennes uttalelser er misunnelig?
    Hva er det med denne kvinnen som vekker misunnelse tror du?

    Lik

    • tuppelina
      9. januar 2013

      du…jeg bare må… jeg har sikkert lest 15-20 ganger om alle disse som drar frem ‘ hun forteller andre burde ta seg samme’, og _alle_ tar det ut fra kontekst…
      JA hun sier folk burde ta seg sammen…. når det kommer til _trening_ … er det ikke sant? burde ikke vi nordmenn som blir mer og mer inaktive, og fetere og mer usunne, virkelig ta oss sammen? (og for å ha sagt det; ja jeg er en av dem)

      -tror den gav seg selv svar…

      Lik

    • Lammelåret
      9. januar 2013

      Hei og velkommen til bloggen, Tårnfrid!

      Jeg oppfatter ikke det lille «man må bare ta seg sammen» som en nedlatende beskjed på alle andre mødre. Hun viser også forståelse for andres livssituasjon:

      «Marte Krogh forstår at det kan være vanskelig for yrkesaktive småbarnsmødre å presse inn tid til trening.

      – Poenget mitt er at trening gir overskudd. Jeg vet hvor slitsomt det er å trene når man sover lite på grunn av barnet og har forståelse for at det blir for mye for småbarnsmødre med flere barn og faste jobbtider å trene i tillegg, sier Krogh til VG.»

      Jeg oppfatter Mamma-intervjuet som et portrett-intervju og bare det. At folk velger å trekke ut fordømming, synes jeg er synd. Jeg synes også det er synd at det er så lite toleranse for andres livsvalg.

      De to du nevner har giftet seg med rike menn. Jeg lurer på hvorfor det blir oversett at de også er selvstendig næringsdrivende selv?

      Jeg tviler på at Marte Krogh bryr seg om min lille mikroblogg. Om jeg hadde kjent henne skulle jeg gjerne invitert henne som gjesteblogger her!

      Jeg vet ikke hvorfor folk reagerer, men noen svar kommer her og der, ser jeg. Jeg tror svarene er mange. Det er interessant.

      Lik

  7. Tårnfrid
    9. januar 2013

    Hei igjen 🙂
    Du skriver: «Jeg synes også det er synd at det er så lite toleranse for andres livsvalg. »
    Jeg er enig i det. Men når Krogh sier andre burde ta seg sammen så indikerer det lite toleranse for andres valg..?
    Jeg driver med coathing, eller veiledning om du vil. Min erfaring er den at når du sier andre skal ta seg sammen så setter du deg selv over den som du vil formane disse ordene. Det har aldri ført frem.
    For det første så mener jeg folk får feie for egen dør, men om de skal gi andre råd, må det være fordi noen har bedt om råd.
    Tuppelina mener det er riktig av Krogh å si folk skal ta seg sammen fordi de lever et inaktivt liv, men dem om det. Vi har ikke rett til å fortelle andre hva de skal gjøre. Og folk har rett til å velge akkurat det de vil så lenge det ikke strider med lovverket.
    Ja folk er utrente og overvektige. Det er faktisk deres eget problem og med en gang man kritiserer dette så har man gjort dette til sitt problem.
    Jeg tror at det er mange som har større problem med overvektige enn de overvektige selv. Vi liker rett og slett ikke se sånt i dagens samfunn der vi alle skal være pene og vellykkede.

    Som sagt, jeg fant intervjuet med henne morsomt og regnet med mange ville reagere. Men trodde de mer ville reagere på hennes uttalelser der hun antar at alle har vaskehjelp.

    Jeg synes Marte Krogh må trene og kose seg med det og ellers leve livet sitt som hun vil. Jeg skulle bare ønske hun og flere med henne ikke påberopet seg retten til å fortelle andre hva de burde eller ei

    Lik

    • Lammelåret
      9. januar 2013

      Jeg er enig med deg når det gjelder individ – individ, men det blir noe annet når den som kommer med uttalelsen ikke henvender seg til noen spesielle. Vi må selv ta ansvar for hvilke påkjenninger vi utsetter oss for, særlig når det kommer til frivillige påkjenninger som det er å lese artikler. Om vi er for sårbare og lett krenkbare så er det fornuftig selvbeskyttelse å unngå artikler som treffer for godt.

      Lik

  8. Ellen F
    10. januar 2013

    Ærlig talt, jeg ble provosert! Når noen uttaler at de er glad de får en datter fordi de er så glad i mote, klær og sminke…?! Da tenker jeg faktisk: stakkars unge. Utseendefiksering ække er sunt for småjenter (eller noen andre for den saks skyld) – det er undertrykkende og livsbegrensende.

    Mitt bilde av Marthe Krogh (som jeg ikke ante hvem var før dette intervjuet), er at dette er en overfladisk overklassedame som kjøper au pair på billigsalg (de kunne betalt tarifflønn – de har vel råd) for å ha tid til å trene. Men jeg ække dummere enn at jeg skjønner at bladet Mamma vet hvordan de skal tjene penger. Og at bildet de skaper av M.K. ikke nødvendigvis er det samme som M.K. selv.

    Jeg hadde en gang et tilbudsabonnement på Mamma, men sa det opp fordi jeg synes de gjennomgående presenterer unger på en kjønnsstereotyp måte.

    Lik

    • Lammelåret
      10. januar 2013

      Vet du hva hun betaler au-pairen sin?

      Lik

      • Ellen F
        10. januar 2013

        Nei. Men meg bekjent er det faste takster, og de er LANGT fra tarifflønn.

        Lik

  9. Elisabeth, Innerst i veien
    10. januar 2013

    jeg orker ikke hisse meg opp. Jeg bare konkluderer med at Marte og jeg er forskjellige og at en del folk lar seg provosere. Mange av dem er heller ufine i sine kommentarer, akkurat det fenomenen synes jeg er en ondarta byll i det norske samfunnet.

    Lik

    • Lammelåret
      10. januar 2013

      Jeg tenker at vi har godt av å se at ikke alle familier (mødre) passer inn i A4-formatet. At det provoserer når folk som lever veldig ulikt «de fleste» får plass i mediene er interessant. Det skjer både når personen tilhører overklassen og når personen lever i fattigdom: Folk har et påtrengende behov for å mene noe om. Gjerne i dømmende ordelag.

      Lik

  10. Trude
    10. januar 2013

    Hei! Du har et poeng i at mange reagerer på artikkelen fordi hun lever godt, med økonomisk frihet, og at hun med all selvfølgelighet benytter seg av både hushjelp og au pair. Hun sier jo at hun er takknemlig også. Jeg tror det er sjalusi som får mange til å reagere. Det virket ikke som at hun forstår at de færreste kan velge å ikke jobbe når de har fått barn.
    Men det jeg reagerte mest på i denne reportasjen, var at hun forsvarer mannen sin som kommer med temmelige kvinnefiendlige utsagn. Dette er det sunt og riktig å reagere på. Mannen holder seg for god til å bytte bleier og trille barnevognen, dette er kvinnfolkarbeid. Hun forsvarer dette med at han er en skikkelig machomann, og at hun liker at han er det. For meg framstår han som en mannsgris, og det finnes ikke noe macho ved at han tror det vil gjøre ham til en svak mann å delta i ansvaret med å ha barn. Man er to om å bringe et barn inn i verden, på tross av kjønn har man like mye ansvar for å ta vare på det. Det er ikke riktig at det er kvinnens jobb å sørge for at de mindre glamorøse oppgavene, slik som bleieskift, blir utført. Jeg syns også at det var utrolig provoserende at Mamma gikk ut og anklaget de som kommenterte dette for nettmobbing. Man må reagere på slike holdninger! Man må reagere for å komme videre på veien mot likeverd.

    Lik

    • Lammelåret
      10. januar 2013

      Hei Trude!

      Noen av utsagnene jeg har lest er langt over grensen for akseptabel adferd og det fortjener sin kritikk. Å avvise all kritikk er ikke riktig, mener jeg, men å skille ut de bidragene som skaper debatt og som gir viktige bidrag til artikkelen, det ser jeg at kan bli et omfattende sorteringsarbeid. Det er mye usaklighet der ute. Hvis folk kunne snakke ut fra sin egen virkelighet og ikke bare bli sinte på henne som lever helt annerledes så tror jeg at det kunne ført til noe bedre.

      Debatten om kjønnsroller opp mot samfunnsutvikling og likestilling på arbeidsmarkedet er viktig.

      Debatten om kjønn og forventninger er viktig.

      Det er også interessant å tenke over hvorfor det så raskt blir konkludert med at motstand skyldes misunnelse. Jeg kan tenke meg mange andre grunner.

      Lik

  11. Ida Sundae
    10. januar 2013

    Det er jo ikke det at hun lever et slikt liv eller at hun velger å være hjemme med barnet sitt, det er uttalelsene hun kommer med som rammer så og si alle andre norske kvinner. Vet ikke hvor mange som har den livsstilen, men regner med det er bare er en bitteliten andel av befolkningen. Hun snakker på en veldig arrogant måte, som at det liksom er helt vanlig å ha vaskehjelp o.l.

    Nei, vettu hva… det mest tragiske er når barnepasseren tar med seg barnet, og så sier hun at hun savner barnet veeldig når de ikke er sammen, – hva er da poenget? For at hun skal få tid til å trene kanskje?

    Lik

  12. Jenny
    11. januar 2013

    Jeg skjønner ikke alt oppstyret de siste dagene. Folk må få lov til å komme med både smarte og dumme uttallelser.

    Uansett må vi ikke gi andre retten til å bedømme oss, og det er det folk gir denne Marte retten til, siden de blir så himla såret og sinte.

    Lik

  13. Heidi Langer
    11. januar 2013

    Jeg bryr meg egentlig lite om hva andre sier og gjør. Men jeg kan nok misunne Marte Krogh pengene som gir frihet til å gjøre det som passer henne best. Kanskje kommentarene hennes ikke kommer frem i sin rette mening? Men hun har nok et liv hvor man ikke kan sammenligne seg med den gjennomsnittelige norske kvinnen, og gi generelle «råd» om prioriteringer i hverdagen.

    Lik

  14. Tilbaketråkk: Å bruke milliardærfruer som mal : Hjem og familie

  15. Tilbaketråkk: Gjesteblogg: Du er så rar! « Lammelårtanker

Takk for at du legger igjen en kommentar!

Nominasjon til årets mest velskrevne mammablog på www.foreldremanualen.no
Bloggurat
Matbloggtoppen

Twitter-oppdateringer

Sunn fornuft

Sunn fornuft

