Lammelårtanker

– en storbarnmammas skråblikk på samfunn, likestilling og hverdagsliv

1. mai = en dag for fest og protest

Mai i morgen. Og fri!

Kamerater!

Gratulerer med dagen!

Gratulerer med vår felles kamp- og festdag.

Jeg jubler ikke, for makan til ekskludering på bakgrunn av kjønn. Faktisk gidder jeg ikke lese resten av teksten når den åpenbart ikke er skrevet for slike som meg  – oss damer! Om du blir nysgjerrig, kan du lese 1.maiappell – Folk forandrer verden selv.

Vi tar Norge videre

Hvem tar Norge videre? LO og Arbeiderpartiet, selvsagt. Jeg lurer på hvor langt de skal i morgen?

Selv har jeg aldri hatt noe forhold til denne maifridagen, den har alltid kommet dumpende ned i fanget på meg og jeg glemmer det fra år til år. Det jeg liker godt er fravær av forberedelser: Ingen klær skal strykes, ingen spesielle sko skal passe, ingen gaver skal handles inn og ingen trær skal hugges.

Det er godt med en dag som bare er fri uten noe mer enn det.

Samtidig er det muligens en foreldreplikt å lære avkommet om 1.mai og hva den står for, men jeg kjenner at jeg ikke gidder. Orker ikke. Politikken får vi ta en annen dag. Og spise årets første soft-is i morgen. Det får holde.

Er 1.mai en aktiv politisk dag for deg?

**

Andre sitat er hentet fra 1.mai.no

Om Anne-Helene

Lammelårtanker er en storbarnmammas skråblikk på samfunn, likestilling og hverdagsliv. Velkommen så mye!

11 comments on “1. mai = en dag for fest og protest

  1. Heidi
    30. april 2013

    Nei, jeg satt akkurat og tenkte at jeg ikke har noe forhold til 1. mai. Jeg lar være å gjøre arbeid ute, men ellers kommer jeg nok til å bruke dagen på å få unna litt husarbeid og sånt som samler seg opp. Det betyr imidlertid ikke at jeg ikke forstår historie, men jeg ser ikke noe behov for en egen markering – det blir så styrete.

    Lik

    • Lammelåret
      30. april 2013

      Jeg lar alltid være å gjøre noe i hagen, hehe.. Egentlig er vel 1.mai en ikke-offisiell hagearbeidsdag? Ja til motorsag!

      Lik

  2. Casa Kaos
    30. april 2013

    Så godt å høre.
    Jeg tenker at jeg egentlig burde legge litt mer i dagen enn jeg gjør. Lese noen godt skrevne kronikker og artikler og hylle arbeiderne.
    Så ender vi alltid opp med å ligge i sofaen i pysjen og se på film.

    Lik

  3. livelovelaugh
    30. april 2013

    Jeg feirer 1. mai med fynd og klem, og barna blir med på både tog og bløtkake på Arbeiderforeningen – som vanlig.

    For meg er det en viktig historisk dag, samtidig som den også er en dag til ettertanke for de mange uløste sakene – og framfor alt; en viktig dag for internasjonal solidaritet. Jeg har akkurat lest om fyrstikkarbeiderstreiken (igjen), om jentene som rett og slett la ned arbeidet og gikk ut i gatene – helt uten organisering – fordi arbeidsgiver hadde varslet 20 % lønnsnedgang. På tross av at de var blant de lavest lønte fra før, og hadde en svært helseskadelig jobb. Fordi folk flest syns det var så lettvint med fosforstikker. Selv om de var giftige for arbeiderne (og brannfarlige), selv om det fantes «sikkerhetsstikker», som de moderne fyrstikkene er. Fordi fosforstikker var billige og lettvinte.

    Like aktuelt i dag. Hvem betaler prisen for at du og jeg har det «billig» og «lettvint»? Hva har betydd mest for livene til folk flest – arbeiderbevegelsen eller en norsk grunnlov? En viktig dag. Verdt å feire!

    En fin artikkel om fyrstikkarbeiderstreiken:

    http://www.ude.oslo.no/Oslo-patriot/th39.html

    Lik

  4. Cecilie von der Ohe
    30. april 2013

    1. mai har jeg aldri hatt noe forhold til. I Bergen har vi i blindeforbundet en tradisjon for å møtes for å spise rømmegrøt. For meg er det bare en hyggestund, og så får jeg heller ta noen arbeidersanger med på kjøpet.

    Cecilie

    Lik

  5. Morten Besshø
    30. april 2013

    Fridag.
    Ikke noe annet.

    Lik

  6. Mormor
    30. april 2013

    Jeg har hatt et forhold til 1. mai, i yngre år påtvunget, litt eldre ble det litt mer frivillig. Nå? Jeg vet ikke helt, det er annet, egentlig, som opptar, for tiden.

    Jeg har et forhold til historie og dermed får jeg også et forhold til 1. mai som historie og det beholder jeg nok, men ut å gå i tog? Nei, Ikke for å høre taler heller.
    Ha en fin kveld 🙂 og en klem 🙂

    Lik

  7. gamle ugle
    30. april 2013

    Det er en historisk dag, som betydde mye for noen tiår siden.
    I en periode nå har den kanskje virket litt utdatert, både når det gjelder form og innhold.
    Men, som jeg ser det er det tegn i tiden som tyder på at den eller dens innhold kan bli aktualisert.

    Lik

  8. Ann Judith
    30. april 2013

    Vi skal ikke glemme historien vår, syns jeg. Men å feire har jeg aldri gjort. Hvis været er tørt skal jeg rake plen. Jeg syns det er lov.

    Lik

  9. JunePune
    30. april 2013

    Nei. 1. Mai er amcartreff og gassballonger her ute.. Og i morgen er det meldt snøbyger og 0 grader så ser for meg at det blir takeaway og film-maraton i stedefor.. Godt med en fridag midt i uka liksom.. Thats it 🙂

    Lik

Takk for kommentaren!

Nominasjon til årets mest velskrevne mammablog på www.foreldremanualen.no
Bloggurat
Matbloggtoppen

Twitter-oppdateringer

Sunn fornuft

Sunn fornuft

