Lammelårtanker

– en storbarnmammas skråblikk på samfunn, likestilling og hverdagsliv

Det mest interessante i dag

En sånn dag der timene er altfor mange, til tross for at ingen flere er tilført fra i går. En sånn dag der timene er altfor lange og ingenting av det som skulle vært gjort er unnagjort. En sånn kjip dag som bare er.

Og så disse idéene som tørker inn og som mangler den siste provokasjonen for å komme ut som de må! Det er ordentlig kjedelig.

2013-11-16 17.21.00

Kanskje blir lappen sydd på?

Jeg søker inn i nyhetene og finner interessante saker jeg gjerne deler. Her er det viktigste fra Aftenposten papiravis:

Håkon Kirkeby Buch

En av de vanligste sykdommene folk dør av i Norge er kreft. Aftenposten har fulgt Håkon Kirkeby Buch de siste månedene av hans liv. Han ble 31 år. Kreftsykdom blant unge, og særlig de tilfellene som ender med døden, opplever jeg som tabu i Norge. Vi snakker ikke om det, døden tilhører de gamle. Når noen likevel tar bladet fra munnen og snakker, lytter vi. Derfor er det modig gjort og viktig for oss lesere at Kirkeby Buch valgte å dele sine tanker og sin siste tid med oss. Det betyr noe. Jeg tror det kan åpne opp for tanker om livet, når vi ser kontrasten til døden. Tomheten.

Amal Aden

– ble født i Somalia og kom til Norge som trettenåring. I dag er hun tretti. Man kan si mye om hva kvinnelige samfunnsdebattanter som snakker om innvandring og feminisme blir utsatt for, men presset på muslimske kvinner, som attpåtil har en homoseksuell legning, tror jeg er langt unna det nordmenn i generasjoner utsettes for. Jeg kan bare lese meg til det. Intervjuet med Aden viser litt av denne virkeligheten. Man skal være tøff og robust for å våge å delta i samfunnsdebatten med seg selv om eksempe, når motstanden er av den art den er. Vold er aldri akseptabelt! Det er ikke et personlig problem, men et samfunnsproblem at noen ikke kan ytre seg i det offentlige rom uten å motta trusler og angrep. Aden jobber for selvstendiggjøring av kvinner, hun er kritisk til menn som tolker koranen feil, og som hjernevasker unge mennesker. Aden har skrevet flere bøker fra det norsk-somaliske miljøet, som utfordrer holdninger. Det koster.

Norske husmødre i VG

VG skal leses, men jeg har ikke kommet så langt ennå. Hovedoppslaget (dømt etter forsiden) er hjemmeværende mødre og likestillingsminister Hornes «gavepakke» til kvinner: Dyrere barnehageplass og færre av dem. Du skal få slippe å jobbe, lille venn! Vel, det er et annet innlegg – minst ett!

Inspirerende statsbudsjett

Det blå statsbudsjettet gjør det enkelt å finne temaer til blogginnlegg, det tar bare litt mer tid enn beregnet. Til uken tenker jeg det spruter ut! Jeg regner med at du venter i spenning.

                      ~~**~~**~~

Hva engasjerer deg i dag? Vil du helst tenke eller underholdes en lørdagskveld?

Om Anne-Helene

Lammelårtanker er en storbarnmammas skråblikk på samfunn, likestilling og hverdagsliv. Velkommen så mye!

6 comments on “Det mest interessante i dag

  1. underveis
    16. november 2013

    Håkon Kirkeby Buch og Amal Aden var de som grep meg mest i dagens Aftenposten også. Tårene trillet over reportasjen om Buch – som døde mer enn ti år yngre enn jeg er nå.
    Tenke gjør jeg hele tida. Men i kveld vil jeg også underholdes litt. Se en serie – det er noe «ekstra» for oss som knapt vet hvor tv-en er! 🙂

    Lik

  2. Tilbaketråkk: En kveldifisert bok | John Olavs skriveloft

  3. John Olav Ytreland
    16. november 2013

    På lørdagskvelden vil jeg gjerne underholdes. Det er ikke ofte det er noe bra på TV, så det blir litt lett atspredelse på nettet. I kveld leser jeg en fascinerende gammel engelsk ordbok. Hvis jeg er i humør setter jeg på en DVD eller ser en dokumentar.
    Ellers bor jeg på en plass som av og til får VG/Dagbladet, og dette var ikke en av de dagene. Det er derfor ikke mange lørdager at papirutgaven er et alternativ.

    Lik

  4. Anne Marie Dahl
    17. november 2013

    Er en del historier som rører en ekstra og som viser hvor nakent livet kan være. Jeg er fortsatt «på bedringens vei» her og har brukt dagen til å hvile og kvelden.. til å hvile mer.. satser på en ny dag i morgen med litt mer av det meste – og om ikke.. så blir det en god dag lell:) God natt til deg:)

    Lik

  5. Ellen
    17. november 2013

    Lørdag kveld tilbragte jeg i sofaen sammen med en mann. Vi så den franske filmen «Amour». Trenger jeg si mer…???

    Nå er det blitt søndag, og jeg er engasjert i hvordan jeg forsvarer mitt angrep på folkekirken ( http://www.verdidebatt.no/debatt/cat12/subcat13/thread445992/ ) på en sånn måte at pietistene ikke applauderer alt for høyt. Det er krevende for en hjerne i helgemodus.

    Ellers er jeg usikker på om det er forskjell på pupp og pupp. Sett denne? http://www.youtube.com/watch?v=hXpuhanLetI Problemet er at de havner litt for lett på forsida av dagladet.no og liknende. Og hvilken nytte gjør de da?

    Norske husmødre vil jeg gjerne lese om. Men VG vil jeg heslt ikke betale for! Men statsbudsjettet er jo positivt for folk som vil passe sine egne unger. 🙂

    God søndag!

    Lik

  6. Tilbaketråkk: Det mest interessante i dag : Hjem og familie

Takk for kommentaren!

Nominasjon til årets mest velskrevne mammablog på www.foreldremanualen.no
Bloggurat
Matbloggtoppen

Twitter-oppdateringer

Sunn fornuft

Sunn fornuft

