Lammelårtanker

– en storbarnmammas skråblikk på samfunn, likestilling og hverdagsliv

Byggrynslunsj – en miljøversting (få heller oppskriften av meg)

Du vet de små boksene delt i to med grøt i den ene og syltetøy i den andre? Jeg digga de før.

Så la jeg merke til hvor søte de var. Så tenkte jeg på hvor mye plastavfall det blir av å digge de. Så begynte jeg å lage mer mat selv og kjenne den fæle smaken som kom i veien for den rene smaken. Så ble jeg litt provosert over hvor alvorlig overpriset denne klatten med grøt faktisk er.

Det er da jeg bestemte meg for å lage den selv.

Nå deler jeg denne vanvittig enkle oppskriften med deg slik at du også kan dempe ned forsøplingen av verden.

  1. En desiliter tørr byggryn legges i vann minst åtte timer (passer perfekt dersom du vil ha grøten til kvelds, da kan grynene trekke mens du er på jobb eller topptur)
  2. Bytt vannet og la koke et kvarter
  3. Hiv ut overskuddsvannet
  4. Ha i seks desiliter melk og la småkoke på laveste trinn en times tid, eller til grynene gir litt tyggemotstand (en smakssak). Koketiden avhenger også av hvor lenge de har ligget i bløt og hvor lenge du lot dem koke i vann
  5. Hvis du har litt melk som ikke er kokt skikkelig inn, tar du i en god neve lettkokte havregryn (de små), litt om gangen til du får ønsket konsistens. Jeg synes grøten blir best med litt havregryn.

Thats it!

Jeg synes grøten smaker best varm, men venter du til den er kald blir det fort til byggrynslunsj. Alternativt kan du røre inn vaniljekesam eller pisket kremfløte (grøten må være helt avkjølt). Da får du en mer dessertaktig grøt. Vil du ha den enda mer dessertaktig, kan du koke grøten med en vaniljestang.

Jeg er litt fan av byggryn, for det er så anvendelig! Det kan brukes i salat (hovedingrediens eller ikke), i kjøttgryter og grønnsakssuppe, i bakverk og som grøt og dessert. Dessuten er det billig og sunt.

Siden det krever litt å få grynene spiseklare, er det like greit å koke en større porsjon når en først er i gang. De ferdigkokte grynene kan en legge på frysen, så er de raskt klare til bruk når du trenger det.

 

Er du glad i grøt og annen bondekost?

Tenker du miljøvennlighet når du lager mat?

 

Takk til Vi som svir sausen av og til for inspirasjon til å skrive dette innlegget!

 

~ Lik Lammelåtanker på Facebook ~

 

Om Anne-Helene

Lammelårtanker er en storbarnmammas skråblikk på samfunn, likestilling og hverdagsliv. Velkommen så mye!

8 kommentarer på “Byggrynslunsj – en miljøversting (få heller oppskriften av meg)

  1. Irene
    7. november 2016

    Tusen takk! Dette må prøves! Jeg har vel aldri eid en byggrynspakke i hele mitt liv, men jeg er kjempeglad i byggrynslunsj med blåbær – gleder meg til å prøve dette. 🙂

    Liker

  2. Kirsti
    7. november 2016

    Skal prøves. Har byggryn i skapet, pleier legge i bløt og ha i brød, men grøt har jeg ikke tenkt på. Heier på mat laget fra grunnen!
    Jeg har begynt å legge merke til all plasten rundt maten jeg kjøper, og irriterer meg over grunnløs innpakking. Kålrot i plast, tomat i boks, avocado på brett etc, og prøver velge alternativ. Og denne oppskrifta Hjelper!

    Liker

    • Anne-Helene
      7. november 2016

      Det er skremmende mye som selges med plastemballasje, men heldigvis er det ofte mulig å velge emballasjefritt også. Likevel.. det er for mye!

      Særlig når det gjelder disse små enhetene med yoghurt-/melkeprodukter, så er det mye å hente på å kjøpe større kvanta.
      Sier ikke at vi er superflinke selv, men prøver innimellom og det er da noe.

      Liker

  3. annebe.blogg.no
    7. november 2016

    Jeg elsker grøt i alle varianter :)) Og det her så jo veldig godt ut :)) Annebe

    Liker

  4. Anja Elisabeth Holt
    8. november 2016

    Er det dette som blir omtalt som kjøleskapsgrøt også????

    Liker

    • Anne-Helene
      8. november 2016

      Nei, kjøleskapsgrøten blandes i skål og står i kjøleskap over natten, den skal ikke kokes i motsetning til denne.

      Liker

  5. Tilbaketråkk: Plastfritt liv, et umulig liv | Lammelårtanker

Takk for kommentaren!

Nominasjon til årets mest velskrevne mammablog på www.foreldremanualen.no
Bloggurat
Matbloggtoppen
Sunn fornuft