Lammelårtanker

– en storbarnmammas skråblikk på samfunn, likestilling og hverdagsliv

Plastfritt liv, et umulig liv

Kjøp plastposer da! roper den store i det jeg er på vei ut døra. Han vet jeg skal på butikken, han vet det er tomt for plast i form av poser i kjøkkenskapet. Plastposer, jeg må huske å kjøpe det!

Det har nemlig blitt en vane, dette med å bruke handlenett i stedet for plastposer til handling av mat – og gjerne handling av andre ting også. Den sydde stoffposen som før var proppfull av plastposer er nå en slapp greie som bare ser trist ut.

Den resirkulerbare plastposen som er ment for plastavfall er derimot ikke like slapp. Den fylles med noe hver dag. Jeg kjøper plast!

Handleposer i nett har fått et overdrevent fokus. Supert at andre gjør det jeg har lært meg å gjøre, men hvor bevisst er vi annet plastforbruk?

Jeg er superflink til å sortere søppel og utenfor huset har vi hele fem dunker for avfall: Plast, metall/glass, papir, mat, restavfall. Det er helt fantastisk flott! Og i tillegg er det gratis å levere spesialavfall, både hos elektroforhandlere og på fyllinga, så lenge det er sortert. Ingen grunn til miljøsvineri i Vestfold!

Likevel: Jeg kjøper plast og jeg vil ikke la være.

Jeg spiser yoghurt, jeg spiser ost, jeg kjøper sjelden fersk fisk og dermed kommer fisken i plastikk.

Men jeg nekter ungdommen å kjøpe sånne små beger med byggrynslunsj, små begre med yoghurt, små begre med alt mulig.

Og jeg gremmes over produsenter som kun putter leverposteien i hundregramspakker, som ikke lager alternativer, som bevisst øker forbruket av plast.

Og jeg kan ikke skjønne at det ikke er forbud mot å selge skiva ost med plastark mellom; hallo?! Hva er det med folk som pålegger seg selv en motorisk funksjonshemming? Hva er galt med ostehøvel??

Kloden er full av plast og på hver tur jeg går, selv når jeg holder meg i skogen, ser jeg store og små biter av plast.

Det holder ikke å sortere søpla, vi må slippe å kjøpe små begre med greier, produsentene må la oss få velge større pakninger! Vi forbrukere trenger faktisk hjelp til å redde kloden! Vi forbrukere må faktisk bruke den makta vi har til å redusere etterspørselen etter plastprodukter som er helt unødvendige!

Null etterspørsel, null tilbud.

Klart til å fylles med bra saker

Klart til å fylles med bra saker!

Og du? Hva er det med folk som plutselig skal bli miljøvennlige og så bytter de ut ting de allerede har med noe annet?? Når ble økt forbruk miljøvennlig??

 

Hvor miljøvennlig lever du?

Lammelårtanker har fortsatt en Facebook-side,

selv om den lider av understimuleing for tiden.

Om Anne-Helene

Lammelårtanker er en storbarnmammas skråblikk på samfunn, likestilling og hverdagsliv. Velkommen så mye!

5 kommentarer på “Plastfritt liv, et umulig liv

  1. Du inspirerer meg og gjør meg oppmerksom. Jeg har ikke tenkt på begrene før.

    Liker

  2. Abelone
    4. mai 2018

    Jeg leste en gang at skivet ost var mer miljøvennlig enn «vanlig» fordi det gav mindre matsvinn. Selv sliter jeg litt må å skjønne at mange kaster så mye av osten. Men jeg er enig med deg i at produsentene må tilby mat med mindre plast. I Sverige kan man f.eks. kjøpe yoghurt i papirkartong, hvorfor har vi ikke det her?

    Jeg håper virkelig ikke at det kommer forbud mot plastposer. Selv om de har kort levetid, så er jeg avhengig av dem til søppelhåndtering. Har kjøpt avfallsposer, men de er slike tynne som man får i andre land og er helt håpløse siden det går hull på den veldig fort. Jeg hadde gjerne sett at det ble brukt mer resirkulert plast og nedbrytbar plast til plastposer da. Skjønt, jeg leste også at dersom plast var nedbrytbar var vi verre til å kaste det i naturen enn dersom det ikke var nedbrytbart.

    Liker

    • Anne-Helene
      4. mai 2018

      Yoghurt i pappkartonger er en suveren idé! Den må du gi videre til @spisoppmaten, som faktisk har innflytelse på produsenter. Det spises mye yoghurt her til lands, så det er mye å hente på en mer miljøvennlig innpakning!

      Plastposer har lang levetid i min familie. Etter at de har bært mat, bærer de skittentøy og til slutt søppel, men jeg trenger ikke ny plastpose for hver handletur, så jeg har spart inn mye plast på den måten.

      Likt av 1 person

      • Abelone
        4. mai 2018

        Når jeg ikke kjøper i Sverige kjøper jeg q-meieriets pose og heller over i mindre beger. Mindre plast enn små bokser, og det er nok kanskje lettere å få ut alt enn fra kartonger (med mindre man rister med juice og har i smoothie).

        Så at meny skulle kutte engangsplast. Jeg er litt bekymret for alternativet som sikkert kommer. Det har blitt in med fat av hvete, men det passer ikke for de med cøliaki, og hvis alternativer er vanskelig å få tak i… forhåpentligvis fortsetter de med papp også, hva de gjør med bestikk er jeg mer usikker på. Det finnes muligens noe av mais?

        Likt av 1 person

Takk for kommentaren!

Nominasjon til årets mest velskrevne mammablog på www.foreldremanualen.no
Bloggurat
Matbloggtoppen
Sunn fornuft