Lammelårtanker

– en storbarnmammas skråblikk på samfunn, likestilling og hverdagsliv

Siste adventssøndagen: Nei, jula handler ikke bare om barnefamilier!

Norske barnefamilier er vanvittig privilegerte. Ikke bare tror mange foreldre at jula er forbeholdt dem selv og at de selvsagt skal ha fri, mens barnløse skal ta vakter julehelligdagene. Tror du jeg er uenig i det?

Spør du meg så blir unger tillagt i overkant mye ansvar for voksnes lykke, for hvor ofte har du vel ikke hørt at barn er selve meningen med livet? Og at alt ble annerledes da ungene ble født?

Malles Magiske Verden skrev om sin barnløse tilværelse og fikk mange tilbakemeldinger om at innlegget betød noe for dem som leste. Hun fikk også tilbakemelding fra en leser som mente at hun var gledesdreper fordi hun fortalte om seg og delte sine tanker, for gudbedre «oss med unger» må ikke få vite noe om «oss uten unger» fordi det kan bety gledesdrap. Wow, snakk om å sette seg selv først – også i andres blogger!

Nok om det.

Jeg vil gjerne geleide deg inn til Malle, les innlegget

Barnløshet og jul

Hvis du vil lese mer om å være barnløs i jula, har jeg dette innlegget til deg:

Glade jul, barnfrie jul

Synes du det er stort barnepress i jula? Svære forventninger til barnefamilier om å være med på alt mulig av arrangementer og å være søte hele tiden? Eller er du selv barnløs og blir uvel av alt ungesnakket? Del med meg!

IMGP0209

Om Anne-Helene

Lammelårtanker er en storbarnmammas skråblikk på samfunn, likestilling og hverdagsliv. Velkommen så mye!

6 kommentarer på “Siste adventssøndagen: Nei, jula handler ikke bare om barnefamilier!

  1. Sovebebibloggen
    22. desember 2013

    Jeg må vel innrømme at jeg ikke har tenkt så veldig mye over saken, men når du sier det, har både jeg og mannen min vært nødt til å jobbe både romjul og i fellesferien fordi vi ikke har hatt barn.
    Men nå er det payback time. Nå skal jeg utnytte at vi er barnefamilie i iallfall et par år, som plaster på såret for at vi har måttet ta ferie i september i alle år;D

    Liker

    • Lammelåret
      22. desember 2013

      Ferie i september er bare stas, best vær da vet du. Å tvinges inn i julirytmen er bare bæsj.

      Du må få barn annenhvert år, for å utnytte maksimalt! Småbarnsmor kan man være til evig tid og rett på perm uten lønn har du iallfall.. Det er nesten slik at en ikke har tid til å jobbe lenger.

      Plaster er kult, da! Med spiderman eller Jostein bibber på.

      Liker

  2. Myrsnipa
    23. desember 2013

    Jeg har vært den evige utenforsesongferiereren, men det har jo til gjengjeld gjort at jeg har fått reist veldig mange steder som jeg ikke ville hatt råd til å dra til i juli eller desember, eller for den sakens skyld uke 40 eller uke 10. Nå er et barn rett rundt hjørnet og selv om vi gleder oss stort kan det vel knappest forventes at vi vil være lykkelige for resten av livet kun av denne grunn. Lykken kommer i bittesmå porsjoner som du må passe på å nyte før hverdagen kommer og kakker deg i bakhodet igjen.

    Ellers takk for en særs underholdende og tankevekkende blogg. Jeg kommenterer sjelden, men dette skyldes ikke at jeg ikke engasjeres, men derimot at det å få logget inn for å kommentere er et helt prosjekt.
    Og en riktig fin jul!

    Liker

    • Lammelåret
      25. desember 2013

      Å logge inn kan være et dagsprosjekt, altså, jeg ser den! Tidligere i desember hadde jeg et par dager der passordet var helt borte, skikkelig skummelt. Hva i all verden kunne skjedd hvis jeg ikke myste på statistikken stadig vekk? Jeg ble nesten stum av skrekk. Nesten (puh).

      Du er jammen meg god, altså, som klarer å finne underholdningen her inne. Denne bloggen er selverklært knusktørr og humørløs. Nemlig.

      Ferie i september er best, synes nå jeg, men jeg har liksom en syk idé om at vi skal følge skoleruta og legge opp til ferie deretter, så da er det farvel til september og novemberferie for nok et desennium.

      Lykke til med siste dager av svangerskapet!

      Liker

  3. underveis
    23. desember 2013

    Jeg synes egentlig det er litt overdrevent. Ingen mener vel at jula er for bare en del av befolkningen? Jula er for alle – som vil (for å sørge for det forbeholdet også, det må jo være frivillig), gammel og ung, rik og fattig. Men det finnes ulike rammer og ulike utfordringer i ulike liv. Og alle burde vi være bedre til å tenke på andre enn oss selv, der stiller ikke barnefamilier i noen særklasse. Jeg synes jo jeg får mye juleglede «gratis» ved at jeg har barn i livet mitt, akkurat som jeg får mye annen kos og tilhørighet hver eneste dag av å leve i en familie. Samtidig har det sine begrensninger og utfordringer. Jula er for barna akkurat som den er for alle andre. (Jeg vet du spissformulerer, men det der med å «bli uvel av ungesnakket» er jo litt drøyt, ville vi godta at vi formulerte oss slik om noen andre – «jeg blir uvel av alt det eldrefokuset, fokuset på folk i Stavanger eller sykepleierne….». Unger hører til i samfunnet, akkurat som alle andre varianter av mennesker, og må få lov til å synes, både til jul, på fly og i butikken og ellers….)
    En ting jeg er opptatt av er at det ikke skal være sånn at det er ungenes oppgave å «sørge for vidunderlig jul» til alle voksne. De skal liksom være forpliktet til å være så lykkelige over alle slags julegreier hele tida. Jeg vet om unger som repeterer julaften fire ganger i løpet av romjula hos fire stk skilte besteforeldre, med juletre og pakker og ribbe hver gang – siden alle vil ha «ekte jul» med barnebarna. Det blir jo litt drøyt.
    God jul! Du er i det utfordrende hjørnet for tida – håper det er tegn på at formen er relativt ok. Ønsker deg så mye krefter du kan få!

    Liker

    • Lammelåret
      25. desember 2013

      Tja, jeg synes ikke det er drøyt å spørre om «du» (altså leseren) blir uvel av alt ungesnakket, for noen er det slik og jeg synes ikke det er galt å sette ord på følelsene sine.

      Fire julaftener, altså? Det var mye og det er neppe for ungenes skyld.

      Du synes jeg er utfordrende, det er bare bra. Når man klarer å utfordre kan spennende ting vokse frem, tenker jeg.

      Har hatt en fin julaften, håper din også har vært fin!

      – og takk for at du engasjerer deg i temaene mine.

      Liker

Takk for kommentaren!

Informasjon

Dette innlegget ble postet den 22. desember 2013 av i Høytid og ferier med stikkord , , , , , , .
Nominasjon til årets mest velskrevne mammablog på www.foreldremanualen.no
Bloggurat
Matbloggtoppen
Sunn fornuft