Lammelårtanker

– en storbarnmammas skråblikk på samfunn, likestilling og hverdagsliv

Mammutskatter for store og små

I morgen starter Mammutsalget med opp til 80 % rabatt, altså et salg man ikke bør gå glipp av. Selv om du ikke er storleser selv, egner mange bøker seg godt som gaver, og mange av dem er en fryd for øyet. Mammutsalget er en kjekk måte å spare penger og dessuten en grei ting å bruke en halv dag i vinterferien på.

Da jeg leste gjennom avisa, oppdaget jeg veldig mange bøker jeg har lest.

Noen av mine favoritter kommer her

For de minste barna

Verdens fineste bjørnunger – om tre bjørnunger som tviler på foreldrenes kjærlighet og er overbevist om at søskenet foretrekkes. Dette er en søt fortelling med nydelige bilder om søskenkjærlighet, tvil og sjalusi

Gjett hvor glad jeg er i deg! – hvordan kan kjærlighet måles? Lille Hare Hasselbrun og Store Hare Hasselbrun prøver finne ut hvordan man kan måle kjærlighet

2014-02-16 12.19.21

For større barn og ungdom

Onkel Toms Hytte – denne boken leste jeg som tenåring og den satte dype spor. Jeg har ikke lest den som voksen, men skal ha den. Boken bidro til å gjøre det slutt på slaveriet i USA, ifølge Mammut-avisa.

For voksne

Jeg er Prableen – historien til Arbeiderpartimedlem Prableen Kaur, om å være shik, om å føle seg annerledes og bli behandlet dårlig, men likevel beholde den en er. Anbefalt bok om oppvekst, mobbing, identitet og håp

Da Gud var kanin – en rørende pageturner jeg nesten ikke merket at jeg leste. Histioren ble innhalert, kan du si. Fortelleren er aktiv i historien samtidig som hun forteller. Det handler om en liten jente som ikke forstår helt hva som skjer med sin venninne – en venninne som ikke har det bra hjemme. Som det ofte er, forstår vi ting annerledes som voksne, både fordi vi har tilbakeblikkets klokskap og har mer liv og forståelse å henge erfaringer og hendelser på. Slik er det også i denne boken, der ting som var diffuse i starten av boken blir lettere å forstå når hun forteller i voksen alder. Jeg har vanskelig for å beskrive boken, den ga meg bare en god stemning og et ønske om at den aldri skulle ta slutt. Jeg leste den i sommer og trenger å lese den på nytt dersom jeg skal fortelle mer utdypende. Google gjerne for anmeldelser av andre.

Idas Dans av Gunnhild Corwin – en vakker, rørende og trist bok om Idas liv med kreft, men kanskje mest om kjærlighet, tilhørighet og mot

Svart Mamba – En av de sterkeste historiene jeg har lest. Boka handler om ti år gamle Jama som mister sin mor. Han begynner å lete etter sin far, men vet ikke hvor han er eller i hvilken retning han skal dra. Historien kretser rundt Jamas liv og alt han opplever. Enkelte deler av historien er så sterk at jeg måtte hoppe over en halv side her og der. Historien starter i Øst-Afrika i 1935 og vi blir tatt med i starten på krigen i Europa. Til tross for brutaliteten og råskapen, synes jeg sårbarheten og lengselen kommer godt frem. Forfatteren er datter til Jama.

Mammutsalget varer fra 17. februar til 1.mars.

Jeg synes det er en egen stemning å bare være der, så jeg prøver å få med meg salget annet hvert år.

Har du lest noen av bøkene i dette innlegget? Har du planer om å handle?

Om Anne-Helene

Lammelårtanker er en storbarnmammas skråblikk på samfunn, likestilling og hverdagsliv. Velkommen så mye!

6 comments on “Mammutskatter for store og små

  1. Anja Elisabeth Holt
    16. februar 2014

    Jeg har ikke lest noen av bøkene men gjorde flotte bokkupp før jul og ga til mange barn. Usikker på om alle satte pris på gaven, de aller fleste vil jo helst ha noe plastikk eller annet stæsj, men leseglede er viktig.

    Akkurat nå har jeg skrevet av meg en post som har ligget i hodet og hjertet mitt i nesten en uke, Hadde satt pris på om du stakk innom og delte hva du tenker da du er en av de (som jeg anser) som er ganske reflektert i forhold til tematikken.

    Lik

    • Anja Elisabeth Holt
      16. februar 2014

      Direktelink tilfelle jeg poster andre rare ting før du kommer innom: http://avdelingholt.no/anja/?p=24915

      Lik

    • Lammelåret
      16. februar 2014

      Takk for at du vil høre min mening! Jeg har lest gjennom en gang, men hodet mitt virker ikke helt som det skal nå. Det der med toveiskommunikasjon er ikke helt lett for meg for tiden, men jeg kommer tilbake. Flott at du legger ved lenke slik at jeg slipper å lete mye bakover i bloggen din.

      Lik

      • Anja Elisabeth Holt
        16. februar 2014

        Jeg ble rett og slett forbannet når jeg skjønte hvorfor alle hadde stoppet og ingen gadd å gå ut av sin varme bil for å hjelpe. Det er ingen garantier for at noen av hverken oss eller våre barn klarer seg gjennom livet uten en liten tur i kjelleren, jeg håper at om mine noensinne trenger hjelp at noen har mot nok til å strekke ut en hånd.

        Og føl deg ikke presset, jeg bare tenkte på deg når jeg publiserte.

        Stor klem kan du få, høres ut som om du trenger en i dag. 😀

        Lik

  2. Pia
    20. februar 2014

    Idas dans og Svart mamba, har jeg lest – likte dem veldig godt. Svart mamba var jo ei fæl bok, men jeg vil faktisk lese den igjen,

    Lik

    • Lammelåret
      21. februar 2014

      Jeg var innom tre butikker og ingen av dem hadde Svart Mamba, skuffende. Den vil jeg gjerne eie!

      Lik

Takk for kommentaren!

Nominasjon til årets mest velskrevne mammablog på www.foreldremanualen.no
Bloggurat
Matbloggtoppen

Twitter-oppdateringer

Sunn fornuft

Sunn fornuft

