Lammelårtanker

– en hverdagsblogg om foreldrerollen, samfunn og likestilling

Dyreparken er ikke alt

Tror det eller ei, men det er faktisk mulig å dra på ferie til Kristiansand uten å dra i Dyreparken!

Byen har langt mer å by på enn Kardemomme By, en viss Kaptein og nyfødte gaupeunger. For deg som liker det by-iske, kan jeg tipse om tre av mine favorittbutikker, som jeg besøker hver gang jeg er der.

Kaffe og Pasta ligger i Skippergada, en tverrgate til Markens/gågata. Der handler jeg pasta og sjokoladepletter, dessuten olivenolje med sitron (som er fantastisk på fiskesuppe, på pastaretter eller på pizza, bruksområdene er uendelige) og det som frister meg der og da. Butikken er knøttliten og full av sjarm.

Kjøkkenskapet er et bakeri. Det ligger blant annet i Lillemarkens, som er det eldste kjøpesenteret i byen. Det kan være litt vanskelig å få øye på siden det glir så naturlig inn i gågata, men det ligger sånn midt i gågata, rett ved siden av en isbar og en gullsmed. Ned en etasje finner du Kjøkkenskapet og den mest fantastiske baksten for deg som liker søtt (og deg som vil ha skikkelig brød). Sjekk bildene, så skjønner du hva jeg mener!

Brownie fra Kjøkkenskapet

Brownie fra Kjøkkenskapet

Scones med brun og hvit sjokoladebiter fra Kjøkkenskapet

Scones med brun og hvit sjokoladebiter fra Kjøkkenskapet

Scone med rosiner fra Kjøkkenskapet

Scone med rosiner fra Kjøkkenskapet

Trenger du noe å gjøre som ikke koster penger, kan du ta turen til Dueknipen, som det heter på toppen av et fjell like utenfor sentrum. Det tar ca 15 minutter å gå fra sentrum, eller fem minutter fra parkeringsplassen. Utsikten er fantastisk!

Fra Dueknipen

Fra Dueknipen

Eller dersom du vil gjøre noe, er klatreparken Høyt og Lavt bare fem minutters kjøring fra sentrum, nordover. Parken er helt ny (juni 2016) og de jeg kjenner best koste seg voldsomt med zip-line og det hele. Billettene koster rett over 300. Du betaler for utstyret, så hvis du ikke skal klatre kan du være der gratis. Akkurat det synes jeg er kjekt, for å se på holder i massevis for meg. (fristes du av bakeribildene, kan jeg forsiktig nevne at burger- og pølsebrødene som fås i klatreparken er fra Kjøkkenskapet, bare for å ha sagt det..)

Mann på vei!

Mann på vei!

Og trenger du flere tips, kan du sjekke ut Visit Kristiansand.

Det er kanskje ikke mat du forbinder mest med byen, men det kan du gjøre noe med! Spisestedene ligger på rekke og rad i gågata, bare avbrutt av klesbutikker, bakerier og bokhandlere. Helt utrolig at det er marked for så mange like type butikker.

Apropos bokhandler:

Er du interessert i bøker, kan jeg anbefale bokhandelen Berge Libris, som også er blant favorittbutikkene mine. Det er en skikkelig bokhandel, du vet en sånn som har litteraturinteressert personale, som vet at Hamsun er en forfatter og som faktisk kan veilede deg. Der kan de bøker! Butikken ligger også i Markens gate (gågata).

Så lurer jeg på: Har jeg fortalt deg noe du ikke visste?

Har du tips å dele?

Hva liker du å gjøre når du er på borteferie?

 

Om Anne-Helene

Lammelårtanker er en hverdagsblogg om samfunn, likestilling og foreldrerollen. Ironi sniker seg inn her og der. Velkommen så mye!

Takk for at du legger igjen en kommentar!

