Lammelårtanker

– en hverdagsblogg om foreldrerollen, samfunn og likestilling

Uansvarlig off-line-mor

Hva hvis jeg bare lot være å bruke mobilen til annet enn å faktisk ringe med den?

Hva hvis jeg bare brukte datamaskinen til å skrive off-line med?

Hva hvis jeg ble helt fraværende fra det digitale, det SoMe-iske, den verden som består av mennesker man ikke kan ta i?

Hva da? Ville det gjort meg uviten lykkelig?

Hva da? Ville det gjort meg uviten og uansvarlig?

~~

Perioder uten sosialt nett har vært godt for meg. Det har ikke vært et bevisst valg, men noe som bare ble slik fordi livet uten www foran tok tiden min. Jeg er ikke så god på splittet oppmerksomhet, på å følge med i mange ulike kanaler på en gang. Familien er alltid et godt valg.

Det frister å kutte ut nett, å fordype meg i aviser som knitrer, som setter merker på fingertuppene. Å lese på papir er mer autentisk, det blir som å være på konsert i stedet for å se konserten på tv. Papir er på en måte nærere, mer ekte, mer opplevd, likevel mer rolig.

Men jeg er redd nettfrihet er uansvarlig, for det er på Facebook jeg får info fra fritidsaktivitetene til ungene mine, det er der folk en sjelden gang sender meg meldinger, det er der informasjon gis fra gruppene som tilhører barnas klassetrinn.

Jeg vil være avholden, men kan ikke.

Fordi jeg er en ansvarlig mor blir jeg tvunget inn på Facebook.

Og jeg liker det ikke.

2013-11-20 20.25.40

~~

Hva tenker du om Facebooks dominans?

Skulle du likt å bare bryte løs fra nettkravet?

Er Facebook gitt for stor makt?

 

 

Om Anne-Helene

Lammelårtanker er en hverdagsblogg om samfunn, likestilling og foreldrerollen. Ironi sniker seg inn her og der. Velkommen så mye!

7 comments on “Uansvarlig off-line-mor

  1. Anja Elisabeth Holt
    23. august 2016

    Har du ikke Facebook?

    Ikke lenge siden jeg hørte noen sa det. Så deilig, tenkte jeg, men så slo det meg. Det er jo som du sier der folk «møtes» og informasjon utveksles. Det gjør også at for min del så krysses linjene mellom jobb og fritid, det blir enda mer glidende, tviler på at det er bra i lengden.

    Men jeg har skrudd av varsler, det var en god ting å gjøre.

    Lik

    • Anne-Helene
      23. august 2016

      Det er den sammenblandingen av nyttig informasjon og den rent sosiale som gjør meg frustrert, for da er det ikke noe valg, egentlig, om man vil innom eller ikke.
      Hvilke varsler skrudde du av?

      Lik

  2. Abelone
    24. august 2016

    Det er et problem med facebook at det kommer mye informasjon, så det er lett å gå glipp av det i mengden, særlig fordi folk bruker det litt ukritisk. Jeg vil gjerne vite det hvis treneren avlyser treninga, men det er ikke like interessant at Per eller Pål ikke kommer på trening slik det gjøres i enkelte grupper jeg er med i.På den andre siden, det kan fort drukne i mengden mail også, så da er det større sjanse for at det dyttes oppover ved at noen i gruppa kommenterer eller liker.

    Jeg er litt redd for at vi gjør barna våre en bjørnetjeneste ved at facebook har blitt en så viktig kommunikasjonskanal. Det er 13-års alders grense for bruk av sosiale medier, men kan vi ikke forvente at bare har ganske god oversikt over ting også før det? Men hvordan skal de kunne huske detaljene dersom de ikke har fått tilgang til å lese dem selv?

    Generelt synes jeg vel kanskje at folk bruker facebook feil. Klager til kundesenter burde går i den offisielle kanalen, ikke via facebook – synes jeg. Men vi ser jo at responstiden er raskere der, så hvorfor vente minst 3 dager på svar når du kan få det med en gang? Heldigvis har ikke facebook tatt så mye av makta som jeg så for noen år siden (men det fremdeles var ganske vanlig å ikke ha facebook) da det sto i en jobbutlysning «for fullstendig tekst, besøk vår facebookside».

    Jeg blander ikke jobb og fritid på facebook, jeg har kun privatlivet her. Jeg er riktignok venn med mange kolleger, og det synes jeg er ganske kjekt, for vi blir kjent på en helt annen måte enn vi gjør på kontoret. Men jobbhenvendelser får holde seg i offisielle kanaler.

    Lik

    • Anne-Helene
      29. august 2016

      Jeg har favorittmerket de gruppene jeg trenger å følge med i, så slipper jeg å bla gjennom masse irrelevant info. Der jeg er med er det lavt aktivitetsnivå, heldigvis. Likevel er det plagsomt å måtte logge inn på Face for å få enkel info, det at jeg ikke kan velge det selv.

      Det du skriver om ungene: Jo, jeg synes nok at de skal holde orden på avtaler uten å måtte tvinges til å bruke FB de også. Ganske lenge er det opp til oss foreldre å lære ungene å huske, ikke være avhengige av mobil. Jo lengre vi kan holde det sånn, jo bedre er det, spør du meg.

      Forstår veldig godt behovet for å skille jobb og privatliv!

      Lik

Takk for at du legger igjen en kommentar!

Informasjon

Dette innlegget ble postet den 22. august 2016 av i Hverdagen med stikkord , , , , , , , .
