Lammelårtanker

– en storbarnmammas skråblikk på samfunn, likestilling og hverdagsliv

Prisen for Årets Sterke Mening går til..

Vixen Blog Award kjører på med nye kåringer og det mener jeg noe om.

Først av alt: Det er fantastisk at de har en kategori for Årets Sterke Mening, for bloggeland oversvømmes ikke akkurat med meningsfulle blogger.

At noen samfunnsbloggere fremheves er bra – og her gjør Nettavisen en god jobb gjennom hele året! Det skulle jeg ønske flere store mediebedrifter gjorde.

Fokuset er altfor ofte på foreldre (særlig mødre) som selger ungenes privatliv og dermed krenker deres rettigheter – uten en kritisk setning fra mediene som intervjuer dem. Eller på bloggere som har et ekstremt kroppsfokus. Og bloggere som er gjennomkommersielle (og fullstendig blottet for troverdighet, i følge meg). At enkelte bruker bloggen sin til noe viktig, er verd en liten feiring!

Jeg synes dessuten det er kult at det er nok å mene uten å måtte pynte med bilder og dill dall for å ha troverdighet!

Over til den kandidaten jeg synes fortjener prisen. Det er Eivor Evenrud med bloggen

Lodgelady.

Er det én person som har en viktig blogg så er det henne. Evenrud har et kritisk blikk på barnehagesektoren/samfunn og stiller viktige spørsmål og tar opp viktige temaer til debatt – og hun klarer å vekke engasjement! Det har hun klart uten å eie noe mer enn bloggen sin.

Hun har en viktig stemme!

Kriteriet for Årets Sterke Mening er

Årets sterke mening går til bloggeren som har utpekt seg med én eller flere ytringer som bidratt til å skape økt bevissthet, engasjerte mange til å mene noe og/eller som har ført til en konkret endring politisk eller samfunnsmessig.

kilde Vixen

Jeg er lite i tvil om at Eivor gjør noe viktig med bloggen sin. Hun har truffet mange av dem som trenger å bli truffet, har jeg sett gjennom kommentarfeltene hennes. Dessuten har bloggen ført til bokkontrakt og utgivelse, en bok jeg forøvrig anbefaler sterkt!

Så dersom du vil bidra litt til at samfunnsengasjerte blogger skal vises i større fora, så stem på Eivor! Du kan stemme en gang hver 12.time frem til nyttårsaften. Da vet du hva du har å gjøre!

Trykk på denne skriften for å komme til stemmesiden.

Årets gris er

Årets gris er

Hva tenker du om bloggkåringer? Trenger vi Vixen, trenger vi andre/flere?

Synes du mediene har feil fokus på bloggere? Eller at bloggere har for stor makt?

~ Lammelårtanker om mangt og meget finner du også her ~

Om Anne-Helene

Lammelårtanker er en storbarnmammas skråblikk på samfunn, likestilling og hverdagsliv. Velkommen så mye!

2 comments on “Prisen for Årets Sterke Mening går til..

  1. John Olav Ytreland
    29. desember 2016

    Har kikket litt på lodgelady og den kan jeg forstå. Må innrømme at jeg har en tendens i retning arroganse, noe som gjør at jeg noen ganger lærer ting fra personer og bloggere jeg ikke ventet meg noe fra. Jeg stusset derfor over at Sophie Elise er nominert for sterke meninger og for et spesielt bra språk (gullpenn), men jeg burde vel lese bloggen hennes før jeg avskriver rosa helt.

    Lik

    • Anne-Helene
      29. desember 2016

      Merker at jeg er litt som deg… og særlig når det gjelder de som er mest eksponert/populære, jeg trekker meg som regel unna.

      Lik

Takk for kommentaren!

Nominasjon til årets mest velskrevne mammablog på www.foreldremanualen.no
Bloggurat
Matbloggtoppen

Twitter-oppdateringer

Sunn fornuft

Sunn fornuft

