Lammelårtanker

– en storbarnmammas skråblikk på samfunn, likestilling og hverdagsliv

.. og så de fattige, da!

Disse hardstrevende, slitne menneskene som har altfor mye på gjørelista si oppdager plutselig at de ikke er alene her i verden. Den dårlige samvittigheten over egen pengebruk stiger raskt til overflaten når de hindres av en utstrakt arm – med kopp – i mylderet. Eller kanskje er det irriterende med den koppen.

Oppdateringer på fjaseboka fra folk som ligger juletiden inn gjør inntrykk på enkelte.

Det blir perspektiv på strevet når den ene tar det som en seier å sitte oppreist gjennom et helt måltid, mens den andre sukker og stønner over alle oppgavene han selv har valgt å gjøre.

IMGP0045

På et eller annet tidspunkt detter vi. Den som ikke reiser seg opp selv, råtner til slutt.

Kathrine Aspaas skriver om sin juleskam. Nå er det ikke takt og tone å harselere med andres skam, men likevel: Hvorfor skamme seg, heller enn å handle, ressursrik som hun er? Jeg vet ikke, men budskapet når ikke helt inn til meg, hun har oppnådd så mye mer enn andre har. Å skamme seg selv er en ting; å bli fortalt at en bør skamme seg er noe annet. Den utenfrastyrte skammen er langt tyngre – og farligere fordi den treffer den indre skammen hardt.

Det er lett å gli inn i bitterhet, å tenke slemme tanker som at det kunne blitt et vakkert perspektiv på ting dersom hun forsøkte å leve mitt liv et par ukers tid. DA ville hennes sårbarhet muligens blitt snudd til styrke, til innsikt i hvor stor makt egne tanker har på følelser, og hvilken side av saken vi ser. Jeg er snill jente og skal ikke fortelle henne om mitt liv. Jeg respekterer andres sårbarhet og synes det er bra at Aftenposten ikke bare fokuserer på rikdom og kalenderhelter. Det er bare det at…

I denne bitre førjulstid dukker de fattige opp, som et slags alibi for geitene vi ikke kjøpte.

.. ikke mange kroner igjen ..

.. ikke mange kroner igjen ..

Vi må huske på de fattige, minner vi hverandre på, mens vi studerer hverandres kakehauger og nypyntede bord. Ikke alle har det like godt som oss, messer vi, som om de som har det fælt får det bedre av å bli syntes synd på. Så flink du har vært, roser vi, når folk deler sine gode gjerninger i sosiale medier.

Men hvem får det godt når det gode gjøres for å lette samvittigheten?

Hvem kan med stolthet ta imot,

når gjerningen gjøres i håp om å bli sett, om å få ros?

En virkelig god gjerning gjøres uten flomlys, uten snillhetsfakter, uten takk i retur. En god gjerning gjøres uten sjekk med kalenderen, for de fattige er fattige hele året.

Den kronisk syke er syk hele året.

Og hele året har du anledning til å hjelpe, til å bidra, til å være et likestilt og likeverdig menneske!

.. men uten flomlys som kan lette din samvittighet, faller kanskje vitsen vekk?

2013-12-08 13.44.48 Liker du innlegget? Del det, davel! Og sjekk ut alle lenkene. OBS! Hvis du ikke kommer inn på lenken til Aftenposten, finner du den antakelig via Aftenposten meninger på Facebook – via Fb vises lenker på Aftenposten som ellers er stengt for den om har lest åtte gratis artikler denne uken og som ikke har abonnement. 

Om Anne-Helene

Lammelårtanker er en storbarnmammas skråblikk på samfunn, likestilling og hverdagsliv. Velkommen så mye!

14 kommentarer på “.. og så de fattige, da!

  1. lillelabyrint
    16. desember 2013

    Takk for linking 🙂 Jeg skulle gjerne kommentert noe her, men jeg virker ikke, så det må vente ❤️

    Liker

    • Lammelåret
      16. desember 2013

      Det går helt fint, lille, jeg håper mange tar seg tid til å lese innlegget ditt – det er godt!

      Stor klem fra meg

      Liker

  2. Hey vvery nice blog!

    Liker

  3. Heidi
    16. desember 2013

    Jeg er helt enig med deg!

    Liker

  4. gamle ugle
    16. desember 2013

    Takk for et godt innlegg. Et spørsmål som dukker opp i hodet mitt når jeg leser dette er: Men hva med verdigheten?

    Liker

    • Lammelåret
      16. desember 2013

      Ikke sant? De som gir føler seg bra, men hvor godt er det å være gjenstand for andres triks for å føle seg bedre?

      Altså: En skal ikke dømme andre, så dette er selvsagt satt på spissen, men jeg tror nok at jeg er inne på noe..

      Liker

  5. Pia
    16. desember 2013

    Det er høytid for mye nå, også veldedighet. Folk gir nok ekstra nå, som du skriver, for å døyve sin egen samvittighet. Det er jo egentlig helt greit, bra at folk gjør noe enn ikke. Men at folk prøver å framstå som så ålreite kun for å sette seg sjøl i godt lys, har jeg ikke så sansen for.

    Liker

  6. Anja Holt
    16. desember 2013

    De tingene jeg er mest stolt av, det er de ingen andre enn mottager vet om. Godt innlegg, Lammelår, særlig med tanke på tiden vi går inn i nå.

    Liker

  7. Anja Holt
    16. desember 2013

    De beste tingene jeg har gjort vet kanskje ikke engang alltid mottageren om…

    Liker

  8. Barbarella
    16. desember 2013

    Samtidig, for en fattig familie som får en av disse geitene facebookfolket ynder å gi ‘hverandre’ til jul er det revnende likegyldig om gaven ble gitt anonymt eller for å flyvende dårlig samvittighet eller for å ta seg godt ut i sosiale media…!

    Liker

    • Lammelåret
      16. desember 2013

      Det har du helt rett i!
      Det jeg henger meg opp i er denne demonstreringen av godhet, jeg er ikke så glad i den. Det handler vel om hvordan ting blir gjort, å inspirere til å gjøre det samme er bare bra.

      Apropos feilskriving: Vil du at jeg retter opp og sletter meldingen om feilen? Eller skal jeg bare la det stå?

      Liker

  9. Barbarella
    16. desember 2013

    Det skulle være » døyve en» ikke » flyvende» ( autokorr. )

    Liker

  10. Ellen
    17. desember 2013

    Jeg tenker at det skal noe til å skrive at man skal være alene på julaften og skammer seg. Selv om man ellers er tilsynelatende vellykket. Kanskje også derfor. Og så tenker jeg at det er bra at noen skriver om sånne ting fordi det hjelper dem som ikke tør det.

    Det blir som når jeg skriver at vi har vært i familieterapi. Det handler jo ikke bare om oss. Juleskam handler også om lagt flere enn Aspaas. Tenk hvis en masse folk deler sin ensomme juletallerken på fb? Det er jo topp! Litt mindre skam. Litt mer fellesskap. Hurra!

    Liker

  11. Barbarella
    19. desember 2013

    Det spiller ingen rolle kjære!

    Liker

Takk for kommentaren!

Nominasjon til årets mest velskrevne mammablog på www.foreldremanualen.no
Bloggurat
Matbloggtoppen
Sunn fornuft