Lammelårtanker

– en storbarnmammas skråblikk på samfunn, likestilling og hverdagsliv

Hvem er «alle de andre»?

Alle de andre får alt jeg vil ha! Alle de andre får gjøre det jeg vil! Alle de andre er malen for meg!

Jeg sukker og tenker at dette bare er starten på «alle de andre»-maset. Med bestemt mine spør jeg: «Har du spurt alle de andre?»  «Alle de andre» har ikke dine foreldre, «alle de andre» har foreldre som bestemmer ting som er bra for sine barn, men som ikke alltid er det som er bra for våre barn. » Alle de andre» finnes i realiteten ikke.

Dagen etter møter jeg ei venninne med barn på samme alder som mine. Vi prater om alt som har skjedd siden sist og slutter med å spørre hverandre om innetider, leggetider og tillatte skjermmengder hver dag. Er noe endret siden sist vi snakket sammen? Hva er standarden for tiden?

Jeg henter inn alle-de-andre-argumentasjonen fra barnet mitt, setter det sammen med min egen samtale og tenker:

Tar sammenlikningen med andre noen gang slutt?

Om Anne-Helene

Lammelårtanker er en storbarnmammas skråblikk på samfunn, likestilling og hverdagsliv. Velkommen så mye!

8 comments on “Hvem er «alle de andre»?

  1. Kamelryttersken
    22. mai 2011

    Sikkert ikke, men det er greit å ha oversikt over hvem denne «alle» er.

    Liker

    • Lammelåret
      22. mai 2011

      Sant det, det er de riktige «alle andre» og alle de andre. 😀

      Liker

  2. Alexia
    22. mai 2011

    det har ikke tatt slutt med mine ennå, den eldste er 20 og et halvt….:P

    Liker

  3. mormor
    23. mai 2011

    Det slutter vel ikke? Tenker på meg selv og hva jeg sier og gjør. «Alle de andre har – gjør» både det ene og det andre. Tenker en gang til og finner ut at det kan’ke være sant. Mine kjente og venner er mine «alle andre» og i de fleste tilfeller hverken «har eller gjør» de.

    Men noen tror at det er et godt argument. 🙂

    Liker

  4. liseliten
    6. juni 2011

    Jeg er snart 30, jeg har fortsatt en tendens til «alle de andre»-tankegangen 😉

    Liker

    • Lammelåret
      7. juni 2011

      Det skal gjerne være de rette alle andre, dem vi helst vil være som, eller som vi identifiserer oss med. Derfor er det lurt å tenke over hva slags folk vi har rundt oss, slik at vi kommer lenger i den retningen vi ønsker å gå. Og styre barna våre mot miljøer som er bra for dem.

      .. men så var det den negative sammenlikningen, da..

      Liker

  5. Tilbaketråkk: Om å bade alene og prinsippfaste mammaer | Lammelårtanker

Takk for kommentaren!

Informasjon

Dette innlegget ble postet den 22. mai 2011 av i Hverdagen med stikkord , , , , , , , , , , .
Nominasjon til årets mest velskrevne mammablog på www.foreldremanualen.no
Bloggurat
Matbloggtoppen

Twitter-oppdateringer

Sunn fornuft

Sunn fornuft

