Lammelårtanker

– en storbarnmammas skråblikk på samfunn, likestilling og hverdagsliv

Fargekraft og søvnråd

Farger gir ikke bare velbehag for øynene, men berører oss på et dypere, gjerne ubevisst nivå.

Jeg legger genseren tilbake i skuffen og leter gjennom resten av bunken, men finner ingenting jeg kan ha på meg. Alt blir feil! Det er underlig, for jeg har gensere i nesten alle farger og flere av dem er i samme modell, såkalte basisplagg som kan varieres i det uendelige for den som gidder bruke tid på den slags. Det gjør aldri jeg. Likevel finner jeg ingenting som passer kroppen min denne dagen. Hvorfor?

Farger er energi. Hvilke farger vi velger påvirker humør og innstillig, derfor vil det være dumt å velge knallfarger på soverommet og i et bibliotek.  Hvis vi derimot vil stimulere til kreativitet og fysisk aktivitet kan rødt, orange og gult være et virkemiddel.

Sort er energitappende og oppleves for mange som deprimerende. Magna Jensen er blind, men kan likevel føle energien fra farger. Farger er elektromagnetiske bølgelengder, slik at farger kan forklares kjemisk. Altså er ikke farger bare noe øynene oppfatter. Beige og grått er også farger som virker tappende og man bør derfor unngå å bruke slike farger ofte. Det er noe å tenke på nå som grått er mer og mer populært!

Tove Steinbo er fargeekspert og forteller Vestfold Blad at da datteren hennes var liten slet hun med søvnproblemer; hun fikk ikke sove som mor ønsket. Soverommet var helt gult. Det var først da hun ble lagt i et hvitt rom hun fikk sove natten gjennom. Selvsagt kan det være mange årsaker til det, der fargen på rommet kan være en av flere årsaker, tenker jeg (som er intuitivt skeptisk). Likevel: Dersom søvnen er dårlig og soverommet er gult eller en annen sterk farge, kan det kanskje være lurt å male rommet i en neddempet, rolig farge, for eksempel blått iblandet litt grått? Blått er regnet som en beroligende farge.

Da jeg ikke fant noe å ha på meg, var det kanskje heller fargene som ble feil. Ingen kunne treffe mitt behov for riktig stimulans den dagen. Og jeg forstod heller ikke hva som var feil, det var på et ubevisst plan. Så hva endte jeg opp med?

Hva tror du?

**

Kilde: Vestfold Blad som igjen har Tove Steinbo sin bok «Fargene forteller» som en av flere kilder

Tidligere bloggpost: Fargepsykologi

**

Hvis du vil har flere oppdateringer fra meg og henvisninger til andres innlegg og aktuelle artikler, kan du like bloggen på Facebook! Del gjerne innlegget med andre!

Om Anne-Helene

Lammelårtanker er en storbarnmammas skråblikk på samfunn, likestilling og hverdagsliv. Velkommen så mye!

13 kommentarer på “Fargekraft og søvnråd

  1. Tilbaketråkk: Fargepsykologi « Lammelårtanker

  2. Siri
    5. november 2012

    Åja, det er mye sant i det. Klare blåfarger, indigo og fiolett er helende. Og det er dager man bare velger de fargene, kanskje ikke helt bevisst. Da velger underveisstheten din for deg, Vi er fint laget sånn.
    Jeg klarer ikke legge frem, klær kvelden før. Det hender også jeg skifter både en og to ganger om morgenen, ikke alltid fordi ting plutselig er fpr trange over rompa. Bare at den fargen jeg har tatt på, ikke funker i dag. Jeg tester av og til på kiden også, lar ham velge mellom to gensere fx. Er han pjusk, er det ikke rødt han velger, for å si det sånn.

    Liker

    • Lammelåret
      5. november 2012

      Rart at du sier det, for jeg har samme erfaring som deg med å legge fram klær kvelden før, eller noen timer før for den saks skyld. Det er noe annet med barna, da går det bra. Ganske spennende dette med farger og følelser!

      Liker

  3. MandagsMor
    6. november 2012

    Du sitter ikke der og blogger kliss naken vel?!
    😉
    Regner med at du endte opp med noe mørkeblått. Det er «redningsfargen» de dagene da alle farger er feil. Statistisk sett. Bare se rundt deg – halvparten av menneskene du møter har på seg mørkeblått. De klarte ikke bestemme seg. Godt de fant NOE …

    Liker

    • MandagsMor
      6. november 2012

      Må legge til at mitt antrekk for dagen bestemmes av hva som til enhver tid måtte være rent, så da er det ikke nødvendig å velge i særlig grad.

      Liker

      • Lammelåret
        6. november 2012

        Hehe.. det er vel ganske vanlig!

        Klærne må liksom være «riktige», både med farge, tekstur og stil. Ikke lett det der.

        Liker

    • Lammelåret
      6. november 2012

      Avslørt!

      Liker

  4. Jenny
    8. november 2012

    Du valgte blått?

    Redningsfargene mine på dårlge dager er sort og eller kaffelatte.
    Lykkefargene mine er rødt og orange. Og noen ganger gul. Blått holder jeg meg unna, bortsett fra til dongeri og seilklær.

    Liker

    • Lammelåret
      8. november 2012

      Nei, det ble blek blå dongeri og beige jakke, veldig kjedelig. Jeg lider av fargemangel for tiden – sliter! *er snart på vei til fargehandelen*

      Liker

  5. Ellen
    8. november 2012

    Jeg håper du slapp å gå naken da, det er jo litt småkaldt om dagen!

    Liker

  6. Livet i Casa Didriksen
    9. november 2012

    Vi hadde et soverom i oker. jeg kan med handa på hjertet si at jeg sov enormt mye lettere da vi malte det hvitt! Fin blogg foressten. Fant deg på vg i dag og kommer nok til å følge deg 🙂

    Liker

    • Lammelåret
      9. november 2012

      Så gøy at du kan bekrefte erfaringen jeg viste til!
      Etter jeg leste artikkelen dette innlegget bygger på har jeg blitt mer og mer fargebevisst. Tror jeg har et fargesug og det skal jeg prøve å fylle i helgen. Det blir spennende å se om det har noen effekt!

      Liker

Takk for kommentaren!

Nominasjon til årets mest velskrevne mammablog på www.foreldremanualen.no
Bloggurat
Matbloggtoppen
Sunn fornuft