Lammelårtanker

– en storbarnmammas skråblikk på samfunn, likestilling og hverdagsliv

Takk for at du gidder Tone!

Takk for at du gidder å viser deg fra glanssiden hver eneste dag! Det må være utrolig slitsomt å alltid skulle ta seg godt ut?

Takk frøken Tone for at du gidder å gi alle småpikene lyst til å trene kroppen og stemmen, jeg tipper at mange av drømmene deres har deg som opphav og jeg kan godt forstå det.

Tone er ei vakker jente som kan spille alle de rette kortene. Tenk så fantastisk om hun hadde engasjert seg i saker uten glamour også, så ungjentene kunne sett at verden er mer enn ytre skjønnhet. Og tenk om ungguttene kunne sett at jenter er mer enn lange bein og yndig vesen?

Jeg synes Tone Damli er ei flott jente og om hun hadde vist litt samfunnsengasjement så ville hennes status som forbilde blitt løftet mange hakk – også hos ungpikenes foreldre.

VG meldte i går at det er slutt mellom Tone og kjæresten, skuespiller Aksel Hennie. Jeg synes det er artig at han blir presentert som kjæresten til Tone – så altfor ofte er dama i et forhold den som er noe til noen. Nå er det Aksel som er vedhenget, den som kommer i tillegg til hovedpersonen; Heia jenter!

Tone er opp gjennom årene kritisert for så mangt, jeg synes hun står sterkt i det hele. Det er beundringsverdig. Hun har vært mediamat siden hun var 17, hvor mange har klart presset så lenge? Jeg ville bukket under andre dagen. Jammen meg godt at jeg ikke har hatt som mål å bli kjendis!

Bruddet mellom kjæresteparet er faktisk så viktig at det fortjener en egen bloggpost fra en skrivetørr gammel dame (alt er relativt), hvorfor ellers skulle VG gi saken så mye plass to dager på rad?

Det er vel ikke snakk om å melke kua?

Les kronikken: Superparets kulturhistorie og Det uimotståelige bruddet

(hvis du lurer på hva som er gått av meg, så kan du fortsette å lure, noe rart kan komme fra meg også)

Velkommen til bloggen alle nye! Du kan følge bloggen på Facebook, håper du vil det!

Om Anne-Helene

Lammelårtanker er en storbarnmammas skråblikk på samfunn, likestilling og hverdagsliv. Velkommen så mye!

8 comments on “Takk for at du gidder Tone!

  1. fimreite
    26. februar 2013

    Du klarte ikke å dy deg, nei.

    Dette er trolig ukens største snakkis. Kanskje også jeg skal blogge om disse to turtelduer.

    Men ett spørsmål: Har de krav på privatlivets fred, eller er de som offentlige personer fritt vilt?

    Hvor mener du vi skal trekke grensen for anstendighet? Hvem har i så fall ansvaret for å sette og opprettholde denne grensen?

    Lik

    • Lammelåret
      26. februar 2013

      Hehe.. jeg måtte visst!

      Jeg synes så absolutt de (som alle andre) har rett på fred fra offentligheten, men at de ikke får det er lett å skjønne. Når man har gjort seg selv til et produkt (Damli) som i stor grad er VG og Tv2- avhengig, så er tett oppfølging rundt brudd en del av pakka. Det er en av flere gruner til at jeg er skeptisk til å forene en såpass personlig jobb med den en ER innenfor produktet. En viss distanse mellom jobb og privatliv har en beskyttende funksjon rundt selvet. Damli-produktet er tilsynelatende tett knyttet til henne som privatperson, hun ER produktet hele tiden mens hun bruker media og viser seg. Dermed vil skillelinjene være usynlige for offentligheten, noe som jeg tipper er uheldig for henne som privatperson.

      Jeg tenker at vi alle har ansvar, for hva vi skriver, kommenterer, anbefaler, retweeter, klikker på osv. Mennesker i medias interesse er tjent med å være bevisst hvor sine grenser går og tviholde på dem, uten klar grensesetting tror jeg det er lett å bli offer.

      Lik

  2. tuppelina
    26. februar 2013

    Jeg er en av de som synes at Tone er en utrolig pen jente/dame med en bra stemme, og jeg har ikke forstått det negative peset rundt henne… som da hun hadde en sexy video; da sitter foreldrene der og blir eitrende forbanna fordi Tone er ‘avkledd’ og alt for sexy. VEL… det eneste jeg hadde å si i den diskusjonen var ‘hvorfor er det ikke ok at Tone har en ‘mild sexy’ musikkvideo når resten av småjentenes idoler knapt har på seg noe klær _uansett_ om det er musikk video eller ikke?
    -da sikter jeg jo til Rhianna, Nicki Minaj, og alle de der andre som knappest har på seg 10% av den normale klesmengde…

    men vi er jo i Norge, og her skal vi jo ikke ha sexy artister. og artistene skal jo heller ikke få lov til å bli mer voksne… ja tenk å være evig 17 som artist du…

    og om det er slutt mellom Tone og typen… vet ikke om eg bryr meg om det jeg, men tiden vil jo uansett vise det -med Xantall fremsider på vg der det enten er ‘Tone og Aksel sammen igjen, slik reddet de kjærligheten’, eller ‘Tone med hemmelig venn (ja for de er så hemmelige når det er bilder av dem i avisen), Aksel gråter seg i seng men skal til Hollywood’…

    nei sann jamt over så bryr jeg meg lite om livet til kjendisene og avisene sine skriblerier. synes det er jamt over akkurat det samme som blir kommunisert ut til det norske folk ut i ett; både av kjendis sladder og ‘nyheter’

    Lik

    • Lammelåret
      26. februar 2013

      Vi er konforme i dette landet, det er ganske tydelig. Tone er unorsk og tar all oppmerksomhet til inntekt for seg selv. Karrieren hennes ville nok vært et helt annet sted dersom Tv 2 ikke hadde investert så mye i henne. De er en god match. Det krever sterk rygg å eksponere seg så mye som hun gjør, særlig fordi hun er garantert masse negative tilbakemeldinger, nettopp fordi hun skiller seg ut. Så hun er ei tøff dame. Hun er av de få fulltidskjedisene vi har og dermed får hun oppmerksomhet i tradisjonelle medier. Jeg tenker at det ikke er hun som skal kritiseres for dette, men f.eks Dagbladet og VG. De tenker inntjening mer enn nyhetsformidling, dessverre litt for ofte. Som deg ser jeg ikke akkurat fram til overskriftene i tiden framover. Skulle heller ønske at de satte ressursene inn for å gi oss informasjon som betyr noe for forståelsen av samfunnet.

      Lik

  3. Hjelpes, denne saken har virkelig fått mye oppmerksomhet i tradisjonelle medie. Eller også i sosiale medier. Mye oppmerksomhet generelt. Jeg skjønner at det er en nyhetssak at det er slutt. Men er det en nyhetssak at den ene slutter å følge den andre på Twitter? Ærlig talt.

    Jeg er litt blandet merker jeg med tanke på hvordan Tone Damli er som forbilde. Kult at hun lykkes! Og hun står oppreist i stormen. Men som deg syns jeg det hadde vært så flott om hun flagget samfunnsengasjement, et eller annet. Jeg gleder meg til den dagen det kommer en feiende flott rosablogger inn i bloggsfæren, men som skriver om noe annet enn mote, sminke og så videre. Men da hun kanskje ikke rosablogger? Selv om hun er i den aldersgruppen? Ikke vet jeg. Jeg bare kjenner at jeg ønsker meg andre forbilder for mine egne barn som etter hvert skal gjøre seg bedre kjent med sosiale medier.

    Lik

    • Lammelåret
      26. februar 2013

      Jeg er skyldig selv med denne bloggposten!

      Når det gjelder avisene kan man lure på hvor faglig forankret denne formen for journalistikk er, ikke mye ser det ut som. Vedder på at VG har ventet i buskene lenge for å kunne gjøre det slutt mellom dem, jippi, vi var før SE og HØR, liksom..

      Den rosabloggeren fins ikke, Liv-Inger, for da hopper du bort fra rosa-definisjonen. Men: Det fins gode, unge bloggere, f.eks Siv:
      http://motionocean-siv.blogspot.no/

      Lik

  4. Elisabeth, Innerst i veien
    28. februar 2013

    Kom gjerne med mer «rart». Nå har jo denne saken tatt helt av, dessverre, men dine skriblerier rundt kjendisers engasjement, eller mangel på, er jeg helt enig i.

    Lik

    • Lammelåret
      28. februar 2013

      Lagde en ny kategori for den slags, du vet: Det blir i overkant ordentlig her inne til tider.

      Lik

Takk for at du legger igjen en kommentar!

Twitter-oppdateringer

