Lammelårtanker

– en storbarnmammas skråblikk på samfunn, likestilling og hverdagsliv

Høstferie uten poteter – hva gjør vi da?

Det var en gang for lenge siden av høstferien var ment for bønder som trengter hjelp av sine barn til å plukke poteter. I dag ligger ingen poteter i jorden, de ligger alle i rene poser i butikken.

Når høstferien bare er ferie uten arbeid, vokser nye problemstillinger opp. Hva skal vi gjøre? Vi må jo gjøre noe, for dager uten program er en direkte trussel mot kjedsommelighet og det kan vi ikke ha noe av.

Vel.

Kjedsommelighet i begrensede mengder har aldri skadet noen. Vi MÅ ikke reise bort, bare fordi vi kan. Dager uten planer er sunt, tenker jeg. Dager uten planer er ikke det samme som dager uten struktur, for en viss forming av dagene er lurt, vi skal tross alt overleve uten å segne om av utmattelse.

Preus fotomuseum i Horten/Karljohansvern er et sted verd et besøk! I høstferien tilbyr de fotoaktiviteter for ungene og gratis inngang. Ungene kan få låne fotoapparat og få en oppgave av museets ansatte som skal løses med nettopp fotoapparatet. Alle som deltar får med seg ett eksemplar av sine motiver og ett blir hengende på museet. Preus er ikke bare et museeum med utstilling av fotoutstyr, men også utstillinger av fotografier under bestemte temaer og kafé. Museet ligger dessuten i utrolig flotte omgivelser!

- amatørfoto -

– amatørfoto –

Jeg er blant dem som synes at det ikke er nødvendig å gjøre noe bestandig. Å rusle turer og trekke inn den friske luften, bake litt eller lage en stor gryte lapskaus med røkt svineknoke er supre aktiviteter som ikke krever så mye arbeid, men en del tid. En tur på kino uten stress, koster ikke så mye – iallfall ikke for dem som bor i nærheten av en (og dermed sparer transportutgifter). Her jeg bor koster det 50,- for kinobillettene til forestillinger før klokken 15. Jeg synes det er akseptabel pris.

Jeg skriver vel mot meg selv her, som nevner det ene gjøremålet etter det andre.. men ivrer til med å forsvare det, for alt jeg har nevnt er gratis, eller nesten gratis, og det er lite forurensende.

Mange synes det er vanskelig å få tid til å lage mat fra bunnen av i alt hverdagsmaset, og det skjønner jeg godt. Høstferien er den perfekte tiden til nettopp dette, for mange retter krever ikke mye arbeid, men mye tid. Hvorfor ikke bruke en del av høstferien til å lage digre porsjoner til å fyse ned? Det letter arbeidet resten av året og sikrer samtidig god og sunn mat, uten at det krever noe i all travelheten.

Eller hva med cup cakes av høstens jordbær? - det fins høstjordbær, ikke sant?

Eller hva med cup cakes av høstens jordbær? – det fins høstjordbær, ikke sant?
Jeg lover deg; de smaker mye bedre enn de ser ut!

Jeg slår også et slag for høytlesing av bok! Det er så koselig, synes jeg. En blir vel aldri for gammal for det? Jeg har iallfall ikke nådd den aldersgensen.

**

Hvilke planer har du for høstferien? Er det viktig for deg å legge planer eller stresser det deg?

Om Anne-Helene

Lammelårtanker er en storbarnmammas skråblikk på samfunn, likestilling og hverdagsliv. Velkommen så mye!

10 kommentarer på “Høstferie uten poteter – hva gjør vi da?

  1. dongwook
    29. september 2013

    Jeg har ingen planer for høstferien, det blir å jobbe som vanlig. De få feriedagene jeg har igjen må jeg spare til romjula.

    Du kommer med mange gode forslag til hva høstferien kan brukes til, men å få med en tverr og innesluttet 15 åring på noe av dette har jeg gitt opp. Han sitter foran pc`en med hodetelefonene på hele dagen og
    vår økonomiske situasjon gjør at han ikke kan være med på dyre aktiviteter. Dermed blir han enda mer innesluttet og sur, ikke så lett å gjøre han til lags.

    Liker

    • Lammelåret
      29. september 2013

      Kan fint forestille meg at det er vanskelig, ja, er vel bare slik det er med barn i den aldersgruppen?

      Liker

  2. John Olav Ytreland
    29. september 2013

    Vi slipper egentlig kjedsomhet. Jeg har aldri vært borte i det før, men her er det tradisjon for at høstferien begrenser seg til torsdag og fredag. Vi har ferie 10. og 11.10. Jeg kunne tenkt meg et litt lenger pusterom og skulle nok taklet litt kjedsomhet. Jeg kan nok takle potetmangel også.

    Liker

    • Lammelåret
      29. september 2013

      Når tid blir de øvrige høstferiedagene tatt igjen da?

      Potetmangel, ja, det er virkelig ikke bra med for mye karber!

      Liker

  3. Ellen
    29. september 2013

    I nord har de lenger sommerfeire i stedet! Syns egentlig det hadde holdt med to dager her sør og, jeg. Bedre å ha mer fri når det er sommer og varmt.

    Men ungene er fornøyd med en hel uke. Tror ikke de kommer til å kjede seg så mye. For tida er de gode til å finne på ting selv.Det der går litt i perioder. Planer har vi ikke. En tur i svømmehallen. Kanskje er tur på lekeland eller på fjellet avhengig av været. Og en tur på biblioteket!

    Liker

    • Lammelåret
      30. september 2013

      Skulle gjerne fjernet et par høst-/vintermåneder og lagt til april istedenfor, ja!

      En uke uten noe spesielt som skjer, er det mulig å kjede seg på den tiden, eller er det i tilfelle bare tegn på at de/vi er for vant til at det skal skje noe hele tiden?

      Ønsker deg en fin ferie!

      Liker

  4. Ann Judith
    29. september 2013

    Helt ening med deg! Det skal ikke alltid skje så mye.
    (Selv reiser jeg en tur til Roma om ei ukes tid. Skal ikke gjøre så mye der heller. Bare oppleve, være i nuet og nyte kjærligheten:)

    Liker

    • Lammelåret
      30. september 2013

      Høres veldig bra ut, Ann Judith! Riktig god ferie til deg!

      Liker

  5. molar85.blogspot.no
    30. september 2013

    Jeg synes ikke man MÅ gjøre noe. Og for å være helt ærlig så synes jeg barna i dag har litt godt av å kjenne på kjedsomhet. Kanskje de da klarer å finne på noe selv (utenom å stirre på en skjerm i en eller annen variant), og faktisk være litt kreative..
    Jeg synes det er herlig å bare være hjemme, ha god tid, sitte sammen i måltidene og faktisk kunne prate sammen uten ha ha noe som man MÅ gjøre etterpå.

    Jeg skal nok jobbe i høstferien så her i huset er det far som skal stelle hjemme:)

    Liker

Takk for kommentaren!

Nominasjon til årets mest velskrevne mammablog på www.foreldremanualen.no
Bloggurat
Matbloggtoppen
Sunn fornuft