Lammelårtanker

– en hverdagsblogg om foreldrerollen, samfunn og likestilling

MIN regnskog!

Den gangen hus var noe foreldrene mine hadde og noe som var fjernt fra min virkelighet, var ikke regnskog noe som slo meg som mest aktuelt å kjøpe.

Jeg skulle bo på frimerkehybelen min og var godt fornøyd med det. Jeg ante ikke at det var mulig for privatpersoner å kjøpe en bit av regnskogen, faktisk var det noe jeg først ble klar over for en ukes tid siden.

Det låter eksotisk og ambisiøst å kjøpe en bit av Peru.

Det var det også for Charlie Hamilton James, som er naturfotograf og nominert til flere priser.

En dag kom han hjem til kona og ungene og forteller at han har kjøpt en bit regnskog – usett!

Sønnen bryter ut

Har du kjøpt noe du ikke har sett?!

og jeg synes jeg hører sukket og stønnet fra kona som skjønner like lite og altfor mye, for mannen er ikke altfor hjemmekjær, men har sterk trang til eventyr – på andre siden av verden.

Eg kjøpte ein regnskog

er en dokumentarserie på nrk i tre deler som jeg har fulgt med på. Den tok meg med i Charlies liv og hans tanker om å redde regnskogen, fordi han trodde han kunne, fordi han er rik. Menneskene regnskogen tilhører (fordi de alltid har bodd der, levd der og arbeidet der), er fattige og har ikke mange valg. Hvem av oss ville ikke brutt loven dersom familien sultet og arbeidsmarkedet ble tomt? 

Rik mann kjøper land, hva gjør fattig mann?

Serien handler ikke om hvordan velstående Charlie redder dumme, grådige innfødte, tvert imot handler den om hvordan Charlie endres, om hvordan hans forståelse utvides og hvordan hans overlegenhet dempes når han lever og jobber mer og mer sammen med de innfødte og mindre som en slags enehersker.

Serien handler også om hvordan regnskogen virker (ja, et tåpelig ord å bruke, men jeg bruker det likevel!), om alle artene som er avhengig av at den bevares, hvordan altfor rike, kunnskapsløs, egoistiske mennesker ikke bryr seg om hvor maghognien møblene deres kommer fra, men også om hvor sterk kraft det kan være i en drøm.

Det ligger også, slik jeg ser det, et lite feministisk tema i serien: Han drar ut i verden og oppfyller sine drømmer; hun blir hjemme og passer ungene.. er det ikke typisk?

TV-aksjonen 2015 - Davî Yanomami

Tv-aksjonen 2015 – Davî Yanomami

 

I dag er det TV-aksjonen til inntekt for Regnskogfondet.

Jeg har gitt noen kroner, det håper jeg du også gjør. Om du ikke har kontanter eller er komfortabel med å gi på døra, er det mange andre måter å gi på. Følg denne lenken for informasjon.

Til deg som synes dette er irrelevant for deg og ditt liv, les

Derfor er det viktig å bevare regnskogen

Vet ikke om du identifiserer deg med Charlie eller kona?

Har du drømmer du ikke tør realisere?

Holder tanken på familien deg igjen?

~ Lamme Tanker på Facebook ~

God søndag og takk for at du stakk innom meg!

Om Anne-Helene

Lammelårtanker er en hverdagsblogg om samfunn, likestilling og foreldrerollen. Ironi sniker seg inn her og der. Velkommen så mye!

3 comments on “MIN regnskog!

  1. Molly
    18. oktober 2015

    Her var det mange spennende tanker🙂 Tror faktisk jeg hadde blitt glad om samboer kom hjem og fortalte at hun hadde kjøpt litt regnskog. Men det er nå meg🙂 Og det skal jo sies at vi antakelig ikke hadde litt noen økonomisk nød uansett. Måtte vel bare prioritere litt annerledes.

    Molly

    Lik

Takk for at du legger igjen en kommentar!

