Lammelårtanker

– en storbarnmammas skråblikk på samfunn, likestilling og hverdagsliv

Mamma til et kjendisbarn

Guttene er heltene til tusenvis av unge jenter, de har navn som Justin Bieber, Isac Elliot og Marcus & Martinus (kalt M & M). Et sted i nærheten står mødrene og gremmes, er stolte eller føler seg bare gamle.

Jeg mener, alle husker vel hvordan det var å være 12? og 14? Å ha helter som gutta fra New Kids on the Block klistret opp på veggene, en gjeng som tok evig bosted i hodene våre. De var dødskjekke!

Æsj, det er støv på gulvet - Justin med bløte kinn

Æsj, det er støv på gulvet – Justin med bløte kinn

 

Jeg skjønner liksom at det er skjedd noe når jeg ikke ser Justin, Isac, Marcus og Martinus som helter, men som unger.

Heltene til 2015-tweensa er unger!

De myke kinnene, lett dunet (det er visst kommende skjeggtuster, men forstås som babydun), godt innstudert kroppsholdning, timer foran speilet for å få rette sving på smilet.. jeg kjenner det igjen fra jeg var like stor. Nå er det bare .. søtt!

I KK denne uken er mødre til kjendisbarn intervjuet. Selv om jeg har vært voksen en stund og har vært mamma en stund, så er det fortsatt rart å se at disse mødrene, til Sophie Elise, til M & M og til Sunniva Stordal Bjørklund (internasjonal toppmodell) som er cirka like gamle som meg (jeg prøver fortsatt å lære meg det nye tallet mitt).

Det er vel noe med at ungene brått begynner å leve sine egne liv, ta sine egne avgjørelser og at en dyttes litt ut på sidelinja og må justere litt på morsrollen. Det er likt, men likevel annerledes å være mor til et barn som får verdens oppmerksomhet, vil jeg tro.

Blir det ikke sånn, da, at hvordan en var mor for sine barn blir synlig for hele verden? At en plutselig ser seg selv i et nytt lys?

Hvordan klarer de å velge mellom å følge opp et barn med spesielle behov eller talenter, og å gi søskenene den oppfølgingen de trenger?

 

Alt man skal lure på..

 

Lik gjerne Lammelårtanker på Facebook og del innlegg du føler for!

Takk til dere som hjalp meg å velge bloggnavn på nytt!

 

 

 

 

Om Anne-Helene

Lammelårtanker er en storbarnmammas skråblikk på samfunn, likestilling og hverdagsliv. Velkommen så mye!

5 kommentarer på “Mamma til et kjendisbarn

  1. hl
    5. november 2015

    Tankevekkende og fint skrevet

    Likt av 1 person

  2. Anja Elisabeth Holt
    6. november 2015

    Må være vanskelig å lese hva alle andre mener om ungen din…. som ikke alltid er like positivt!

    Liker

    • Anne-Helene
      6. november 2015

      Er det jeg også tenker. Den beste du vet om og så kritiseres hun sønder og sammen. Må være tungt for en mor (og far) å oppleve.

      Likt av 1 person

  3. Molly
    6. november 2015

    Kommer vel aldri til å få noe svar på dette, men kjenner det er spennende å tenke på. Kanskje det rett og slett foregår mye mer «normalt» enn man tror. Man ser vel på sitt egent barn først og fremst som nettopp det og ikke som en kjendis. Er de heldige må de (barna) rydde rommet og gjøre husarbeid akkurat som andre unger… og få kjeft og mas. Kanskje litt forskjell på hvilket land man er fra også? Ja, mitt poeng egentlig, spennende å la tankene spinne på 🙂

    Molly

    Liker

    • Anne-Helene
      6. november 2015

      Godt mulig du har rett! Det er sikkert forskjell fra land til land hvordan foreldrene takler ungenes suksess (eller oppmuntrer til å følge talentet). I Norge er vi jo godt sikret (velferdsstaten), mens i andre land betyr kommersiell suksess mye for familiens personlige økonomi.

      Hadde vært moro om noen kjendismødre kommenterte her inne.

      Liker

Takk for kommentaren!

Nominasjon til årets mest velskrevne mammablog på www.foreldremanualen.no
Bloggurat
Matbloggtoppen
Sunn fornuft