Lammelårtanker

– en storbarnmammas skråblikk på samfunn, likestilling og hverdagsliv

For barnas skyld

Jeg har tenkt på foreldre i sosiale medier. Hvorfor er ikke flere kritiske til hva foreldre deler om seg selv?

De fleste jeg kjenner vokste opp med foreldrene vi visste lite om. Vi kjente dem godt som foreldre, de var ikke Truls og Siri, men mamma og pappa, stort sett forutsigbare og kjedelige. Vi kjente dem gjennom foreldrerollen, ikke som privatpersoner, som noens kolleger eller noens beste venn.

I dag kan unger vite masse om foreldrene sine. De kan lese deres innerste tanker – bare de finner frem til rett nettsted. De kan lese kjærlighetserklæringer til dem selv – på riktig url. De kan lese andres meninger om dem – og halvparten av alle truslene de får. De kan lese om selvmordsforsøk, om seksuallivet, om følelser for eksmenn og om spiseforstyrrelsene og om hver kalori de putter i seg.

Ikke minst kan de se bilder av mamma i trusa, se hver overtrente muskel, se hver nyrispede stripe på armen, se positurer som er unaturlig å se mamma i.

Åpenhet er bra og gjør livet lettere for mange, men åpenhet har også sin pris – som vi ikke alltid vet hva er.

Trenger ungene virkelig å vite disse tingene?

For barnets skyld: Er det ikke bedre å holde igjen med betroelser, og åpenheter i iveren etter å forandre verden, eller bare for å få flere klikk og annonsekroner?

~~

Er det virkelig bra å vite alt dette? Er barnas perspektiv undervurdert? Kan det blir for mye offentlige betroelser?

 

Hva tenker du?

~ Lammelårtanker på Face og Insta ~

Om Anne-Helene

Lammelårtanker er en storbarnmammas skråblikk på samfunn, likestilling og hverdagsliv. Velkommen så mye!

15 kommentarer på “For barnas skyld

  1. Tanita-Lovise
    30. mai 2016

    Ja, du sier noe der! Det er jo utrolig viktig å tenke seg godt om, før man velger å gå offentlig ut om ting. Jeg blir veldig fort usikker på hva jeg vil bruke bloggen min til, hva skal jeg legge vekt på, hva vil bli tatt godt i mot og hva kan man dele av seg selv? Hvordan kan man utlevere seg selv, uten at det blir for personlig rettet? Jeg har nok delt en del om meg selv, vært litt åpen, men tenker ofte på om hva som kan være lurte å unngå å si på bloggen.. Hmm.. Du fikk meg til å tenke. Hva vil være greit å lese om? Hva er ikke greit? Ja, her kan man stille mange spørsmål..

    Liker

    • Anne-Helene
      30. mai 2016

      En må finne sine egne grenser, men være lydhør for tilbakemeldinger, tenker jeg. Og spørre seg om hvorfor en publiserer, om det hører hjemme i offentligheten.

      Liker

  2. Irene
    30. mai 2016

    Igjen er jeg veldig enig med deg! Mine store barn er ofte sjokkert over hva foreldregenerasjonen deler ukritisk med kreti og pleti, og jeg er enig med dem.

    Jeg er selv veldig knapp med hva jeg deler og har så lukkede profiler som jeg kan ha. Så har jeg altså blitt servert av andre på min alder at det kan virke mistenkelig, at det kan tyde på at jeg har noe å skjule… 😛

    Liker

  3. Anja Elisabeth Holt
    31. mai 2016

    Jeg tenker stadig mer på det der, og tenker stadig på om jeg skal fortsette bloggingen, om jeg skal ta en annen vei, jeg prøver holde tunga i rett munn….

    Liker

  4. astridvu
    6. juni 2016

    Takk for inspirasjon til denne ukens episode av podcasten vår, Sosialt sett. Mange kloke Lammelårtanker, som altså resulterte i episoden «Kjenner barna oss for godt nå?»

    Liker

    • Anne-Helene
      6. juni 2016

      Dette er stas for meg, at det lille blogginnlegget mitt blir trukket ut til en større verden. Tusen takk, Astrid!

      Liker

  5. Heidi
    13. juni 2016

    WOW, dette var et supert innlegg. Får jeg lov å bruke det som bakgrunn for et kommentar-innlegg på bloggen min? Linker selvsagt opp mot din og skriver at inspirasjonen kom herfra.

    Liker

    • Anne-Helene
      14. juni 2016

      Tusen takk! Veldig stas for meg at du lar deg inspirere, skriv gjerne innlegg! Du trenger ikke spørre meg om det engang, men det er supert å få lenke til ditt.

      Liker

Takk for kommentaren!

Nominasjon til årets mest velskrevne mammablog på www.foreldremanualen.no
Bloggurat
Matbloggtoppen
Sunn fornuft