Lammelårtanker

– en hverdagsblogg om foreldrerollen, samfunn og likestilling

Jess feriepenger!

Det er ikke grenser for hvor lykkelig nyrike nordmenn blir når feriepengene er underveis. Og skattepengene, ikke minst. Med skattepengene kan alle drømmer realiseres, omtrent som å vinne i lotto – i år igjen!

Jeg blir alltid litt lattermild når hurraropene runger.

At folk aldri kan forstå at skattepenger som returneres er penger du ellers ville hatt hver måned, om du ikke betalte for mye skatt. At feriepenger er penger staten sparer for oss, i stedet for å betale ut litt mer hver måned. Altså, staten sørger for at nordmenn får mer å rutte med, fordi de ikke klarer spare på egenhånd. Det er det som er greia.

Jeg tilhører sikkert det lille mindretallet som ikke jubler når pengene kommer. Jeg er nok blant de få som ikke saumfarer nettet for de beste turiststedene, eller de mest eksklusive. Kjedelig som jeg er ser jeg heller disse pengene som dropper inn i juni som en anledning til ekstra sparing eller som en super anledning til å betale litt ekstra på et lån.

Jeg skulle ønske at – særlig barnefamilier – dempet ferieplanene litt ned. Mange føler press på å reise vekk og en del har skapt dette presset selv ved å legge forventningene høyt. Det er virkelig ingen treåring som trenger å reise til Frankrike, det er ikke hennes behov, men en del foreldre bruker ungenes ønsker om Disneyland som alibi for hva de selv vil ha ut av ferien. Dermed legges den økonomiske lista høyt.

Feriepresset på småbarnsfamilier er annerledes enn feriepresset på storbarnsfamilier. Å ikke ha vært i tjue land som femåring er ikke det samme som å ikke ha vært i utlandet i det hele tatt som trettenåring. Økonomien blir ikke nødvendigvis bedre av å få store barn. Da er det litt synd om man sjøl har guffet opp forventningene helt fra tenåringen var baby, det er ikke lettest å si nei, beklager til det store barnet, men det er lett å legge forventningene lavt når det kommer til reisemål for de minste barna. Så hvorfor skape trøbbel for seg selv?

Tur til nærmeste strand

Tur til nærmeste strand

Tenk på det når du planlegger årets ferie: Hvems behov dekker du?

Tenk på hvordan du bruker pengene: Er virkelig en dyr feriereise den beste måten å forvalte kronene på? Er det sånn dere knyttes tettes sammen som familie?

~ Lammelårtanker på Facebook ~

Om Anne-Helene

Lammelårtanker er en hverdagsblogg om samfunn, likestilling og foreldrerollen. Ironi sniker seg inn her og der. Velkommen så mye!

4 comments on “Jess feriepenger!

  1. Anja Elisabeth Holt
    7. juni 2016

    Mine ønsker:
    – å sove lenge
    – ikke stresse
    – være oppe lenge
    – Son kystkultursenter
    – Tusenfryd
    – telttur
    – fiske

    Likt av 1 person

  2. Abelone
    8. juni 2016

    En reise utlandet behøver ikke nødvendigvis være dyr, kostnadsnivået er lavere mange steder. En hjemmeferie kan også bli dyr, det er nok av fristende tilbud i nærområdet også som suger ut penger. Selvsagt kan man være bevisst og velge billige aktiviteter og ha med matpakke. Barna er mer opptatt av tid sammen med oss enn hva det koster. Men likevel viktig at man gjør noe, det er jo ikke #hjemmeferie som er problemet, men problemet er vel de barna som ikke får noen opplevelser i sommerferien.

    Om ferie er den beste måten å forvalte pengene på? Tja. Det er vel øyet som ser og noe vi må la folk bestemme selv. Hva som er riktig for den familien vet de best selv. For oss er ferie og opplevelser viktigere enn materielle ting.

    Lik

    • Anne-Helene
      9. juni 2016

      Det varierer veldig fra sted til sted hvor dyr en utenlandsferie er. Du har helt rett i at det kan være vel så dyrt dersom man velger å feriere i Norge!

      Det er det å komme på fine aktiviteter sammen (jeg skrev jo om geocaching tidligere, som er en super aktivitet som ikke trenger å koste noe), som kan være vrient. Og der kan det være kjekt å få noen tips, kjenner jeg.

      Selvsagt må folk få bestemme hva de bruker pengene på selv, er vel ingen som sier noe annet.

      Og når det kommer til materielle prioriteringer, så kommer det antakelig et innlegg om det senere, antakelig..

      Takk for innspill!

      Lik

    • Heidi
      9. juni 2016

      Jeg synes det er litt rart at «opplevelser» nå må være noe som ligger på utsiden av ens vanlige liv, noe man ikke får hjemme i det vanlige – for opplever man da ikke livet øyeblikk for øyeblikk uansett hva det rommer, er ikke alt en opplevelse? Også det med å «gjøre noe». Jeg hadde en bekjent en gang som ble så grådig sur på meg fordi jeg hver gang vi snakket sammen spurte hva han hadde gjort den dagen, og han syntes det var stressende, for han tolket meg som at «gjøre» betyr noe i retning av «utrette», som om jeg egentlig spurte «hva har du fått til i dag?». Jeg syntes det var rart, for man gjør da åpenbart alltid noe, enten en sover, dagdrømmer eller arbeider – det er jo et verb der. Men jeg tolker deg som at dette med opplevelser er noe mer, og jeg skjønner ikke hvorfor det er et problem at barna ikke får det, rent bortsett fra det sosialt uheldige i å kanskje være den eneste i klassen med rotfaste foreldre. Hvem har bestemt at feriene (livet) skal være slik for å være fornøyelige? Det blir jo sånn i miljødebattene også, hvor det legges opp til at valget står mellom forbruk av ting eller forbruk av opplevelser, for forbruke skal man liksom uansett.

      Lik

Takk for at du legger igjen en kommentar!

