Lammelårtanker

– en storbarnmammas skråblikk på samfunn, likestilling og hverdagsliv

Råd til en ekstra

Når jeg fryser, fryser jeg skikkelig.

Når jeg trenger et nytt klesplagg, kjøper jeg det.

Får jeg lyst på noe spesiell mat, kjøper jeg den.

Jeg klarer ikke forstå hvordan det er å ikke eie den jakka som holder meg varm. Jeg har ikke noe realistisk bilde av hva det vil si å ikke ha penger, virkelig ikke ha penger, til den maten en får lyst på eller de klærne en trenger.

Men jeg trenger ikke forstå det, jeg trenger bare å vite at sånn er det. For mange er dette virkeligheten, hver dag.

Og når jeg vet, så kan jeg ikke fortsette å vite uten å spre, uten å fortelle deg at sånn er det. Kanskje er du en av dem som sliter med det økonomiske, kanskje er du en av dem som har mer enn du strengt tatt trenger.

Til deg som har råd til en ekstra gave, er dette mitt tips: Kontakt en organisasjon som jobber direkte med mennesker som har det tøft i livet og spør hvordan du kan bidra. Det er helt sikkert mange måter å bidra på som du ikke vet om!

Jeg kan ikke fortelle deg hvor dette er, hvilke organisasjoner som er aktuelle, men jeg kan tenke meg at disse er blant dem du kan undersøke hos:

~Krisesenteret

~Asylmottak

~Kirkens Bymisjon

~Røde Kors

~Helsestasjonen

~Barnehagen

~Fattighuset

~Pro-senteret (hjelpetilbud for menn og kvinner med prostitusjonserfaring)

 

Og hvis du bor i Vestfold, kan jeg tipse om Clarion Collection Hotel Atlantic som tar imot julegaver (må ikke være brukt) frem til den 15.desember. Disse gavene deles ut av organisasjoner som fordeler gavene til dem som trenger det. Hvis du ikke bor i Vestfold, sjekker du bare med kjeden i det fylket du bor i.

Jeg synes vi har en solidarisk forpliktelse overfor våre medmennesker. Det er mye tilfeldigheter som gjør at vi kan leve det livet vi gjør, det skal lite til før livet ser helt annerledes ut. Derfor skulle jeg ønske at vi var mer ydmyke, at vi klarte å ta innover oss at mennesker i andre livssituasjoner like godt kunne vært oss selv – faktisk.

Jeg ønsker deg en fortsatt fin adventstid!

Følg gjerne lammelårtanker på Facebook

(denne må jeg bare ta med for eventuelle nye leseres skyld)

Ps! På søndag blir det usponset (selvfølgelig!) give away her.

 

 

Om Anne-Helene

Lammelårtanker er en storbarnmammas skråblikk på samfunn, likestilling og hverdagsliv. Velkommen så mye!

3 kommentarer på “Råd til en ekstra

  1. Tone
    9. desember 2016

    Så enig:) selv leveres tøy til frelsesarmeen. Har gitt leker til krisesenter tidligere. Utrolig tragisk hvordan jul mange barn har…., men ikke lett for foreldre som sliter heller. Mange aspekter….Topp innlegg, igjen:)))

    Liker

    • Anne-Helene
      9. desember 2016

      Frelsesarmeen er super! De tar i mot all slags tøy, og bruker det mest slitte til filler, så en trenger ikke vurdere klærne så voldsomt nøye før en leverer.

      Liker

  2. Tilbaketråkk: Skulle bare klippe håret litt – Du gjettar ALDRI kva som skjedde… | Leik og morskap

Takk for kommentaren!

Informasjon

Dette innlegget ble postet den 8. desember 2016 av i Samfunn og meninger med stikkord , , , , , .
Nominasjon til årets mest velskrevne mammablog på www.foreldremanualen.no
Bloggurat
Matbloggtoppen
Sunn fornuft