Lammelårtanker

– en storbarnmammas skråblikk på samfunn, likestilling og hverdagsliv

Loppedagen

Bagasjerommet er fullt av sko og skolebøker utgått på dato for lenge siden. Alle leker er vernet.

Loppedagen er her igjen og bidraget merkes i en allerede full kjeller. Det er godt å få ut mye av det som ikke brukes lenger. Bidragsmottaker er ikke tilfeldig valgt.

Det lokale korpset er vinneren. Å ta imot er å gjøre oss en tjeneste. Å gi bort er å bidra til fortsatt korpsmusikk. Begge er vinnere og handlingen gir en god følelse iblandet et lite søkk i magen.

Tvilen er ikke egentlig tvil, heller en treghet og motstand mot tomheten. Bare tull igrunn, sånt tull som handler om noe fra en tid man gjerne skulle hatt tilbake, men som man vet at mest sannsynlig ikke blir repetert. Tull fordi man ikke bør la seg stanse opp, men tenke at mulighetene som finnes er større enn mulighetene som var der en gang. Det som kan skapes i dag og i tiden som kommer kan hente meg mye høyere opp enn jeg ser i dag.

Derfor er tvilen kanskje heller et minne om noe passert som var godt. Og en tristhet over at det ikke gjelder mer.

********

Andre innlegg om å spare, rydde og gi bort: Tingene skjuler mer enn støv 

Om Anne-Helene

Lammelårtanker er en storbarnmammas skråblikk på samfunn, likestilling og hverdagsliv. Velkommen så mye!

10 kommentarer på “Loppedagen

  1. mormor
    16. september 2011

    Korps er mottaker her også
    De trenger alltid å få litt.
    Det verste er egentlig at jeg kan ikke dy meg for å gå og se når de har åpnet. Noen ganger kommer jeg hjem med noe, også 😆

    Ha en fin kveld 🙂

    Liker

  2. whitebite
    16. september 2011

    Så flott at du gir til korpset!
    Gikk selv i korps i mange mange år, og har også vært korpsmor -så jeg vet nytten av å få lopper til loppemarkeder!

    Flink du er. Det er ikke bare bare å kvitte seg med ting..
    Men det er bare ting.. (uups, klisje!)

    ha en fin fredag!

    Liker

  3. HH
    16. september 2011

    Alltid fint å bidra til korpset! Takk for hyggelige tilbakemeldinger hos meg i det siste, nå skal jeg følge med hos deg også!

    Liker

  4. mormor
    16. september 2011

    Jeg prøver å tenke slik: Det du ikke bruker eller savner i løpet av et år…..kan du gi bort. Korps, kor, Lions, Fretex og mange andre…..har fått av meg. Dessverre har jeg også måttet kaste nyttige ting som ingen ville ha…. Det sved. God helg til deg!

    Liker

    • Lammelåret
      17. september 2011

      .. men så husker jeg heller ikke hva jeg har og dermed hva som kan gis bort.. ! Og så blir det komplisert når jeg tenker på at det som ikke er vktig for meg nå kan bli det senere.

      Liker

  5. Røsslyng - Dikt for dagen
    16. september 2011

    Så flott! Godt med betre plass til nye ting og ei «ny» tid:)

    Liker

  6. Jill
    17. september 2011

    fikk du gitt bort noe babyklær? Jeg har store problemer med å kvitte meg med de, de er jo så søte og det gikk så mye omtanke, nøye utvelgelse og planlegging i å kjøpe dem og hvem vet om jeg er så heldig å få oppleve en ny graviditet igjen 🙂

    Så jeg drasser med meg alle babyklærne til Norge jeg 🙂

    ha en god weekend

    Liker

    • Lammelåret
      17. september 2011

      Gir ikke bort babyklær til ukjente, har heldigvis en arver til det.

      Liker

  7. Lammelåret
    17. september 2011

    Jeg har ventet lenge på kontakt med korpset. Som mange andre har de lite penger å rutte med og jeg synes dette er en fin måte å bidra på. Vi hjelper hverandre.

    Godt å høre at andre tenker slik!

    Liker

  8. annebloggen
    18. september 2011

    Jeg er speiderleder og vi har loppemarked som en av våre inntektskilder. Det er virkelig en fin ting. Noen blir kvitt rot, noen kan skaffe seg ting billig fordi de trenger det. Noen kan lete etter skatter (som meg, og jeg finner alltid noe), fine og brukbare ting unngår å bli søppel, speiderne våre jobber som helter og storkoser seg og folk i den lille byen vår får en annen kafé å gå på på lørdagen, og treffer kanskje litt andre folk å skravle med.

    Vårt eneste problem er mangel på lagringsplass og at folk av og til leverer ting som virkelig ikke kan brukes.

    Liker

Takk for kommentaren!

Nominasjon til årets mest velskrevne mammablog på www.foreldremanualen.no
Bloggurat
Matbloggtoppen
Sunn fornuft