Lammelårtanker

– en storbarnmammas skråblikk på samfunn, likestilling og hverdagsliv

Lag tøffe jenter!

Neei,

sier hun og vrir på seg, nøler en stund før hun legger til

jeg tror ikke det..

Igjen sitter han og forstår ingenting. Hva mener hun? Hva vil hun?

Å gjette seg til hva jenter mener er som å tolke kinesiske tegn; til dels en vill gjettekonkurranse. Jenter oppdras til å være yndige, vakre og forsiktige, også når det kommer til uttrykk og kroppsholdninger.

Hvorfor er jenter så redde for å være tydelige i ord og holdninger? Er redselen for avvisning så sterk at den overstiger behovet for å være tydelig? Er det lite feminint å være sterk?

(teksten fortsetter under bildet)

2013-09-20 14.10.45

Et uskrevet blad, eller et som har levd et liv?

Min erfaring er at kvinner ofte er konfliktsky og ikke tør si sin mening uten å vite hva den andre mener først. Kvinner holder igjen og mener at den andre bør forstå, selv om hun er taus – hun har da hintet! Kvinner er redd for å bli motsagt og tolker uenighet som uvennskap. Kvinner ber ikke engang om høyere lønn, men er glad hun får lønn i det hele tatt. Kvinner er også redde for å bli oppfattet som hissige eller sinte når de er engasjerte, og går inn i diskusjoner om andres opplevelser av henne istedenfor å stå fast ved meningene og engasjementet.

Hvorfor er så mange selvutslettende snille?

Er det virkelig snilt å være gjennomsiktig?

Skillet mellom meg og mine meninger kan være stort. Jeg kan være en ålreit person selv om du blir lynforbanna av meningene mine eller hvordan jeg uttrykker meg. Jeg er ikke mine meninger, men de er en del av meg og hvem jeg er. Mine meninger reflekterer mine holdninger til verden, til andre mennesker, til livet. Det kan være sammenhenger mellom hva jeg mener og hvordan jeg er, men selv om jeg er svært tydelig på en del områder, betyr ikke det at jeg formaner mine nærmeste som ikke velger det samme som meg.

Jenter må slutte å hinte, og tale klart! Og det er mødre, fedre, søsken og skolen som må lære dem det. Hvordan kan vi ellers vite hva jenter står for, hvis de uttrykker alt i form av hint og ønsketenkning?

(teksten fortsetter under bildet)

2013-09-20 13.53.58

Hvis du ser etter, oppdager du mer, men er det din oppgave å forstå meg eller min oppgave å bli forstått?

Kenneth Nielsen er sikikerhetsekspert og en av Norges fremste fagfolk innen personlig sikkerhet, ifølge Tønsberg Blad. Til avisa illustrerer han jenters vaghet med scener fra utelivet der mannen legger armen rundt kvinnen og hun ikke sier ifra om at hun ikke liker det. Eller der mannen spør om de kan gå ut og hun ikke vil avvise, men isteden gjør det umulig for han å forstå hva hun vil når hun sier at det passer ikke i en eller annen variant. Når hun sier at det ikke passer, hvordan kan han da vite at hun ikke er interessert? Skal han liksom føle det? Kenneth Nielsen arrangerer kurs med hensikt å «legge til rette for en tankegang og handlingsmønster som gjør at man unngår å bli offer i utgangspunktet» –  sjekk gjerne lenken under navnet hans.

Jeg tenker at jenter ikke må være så redde for å såre at de utvisker seg selv. En ren avvisning er bedre enn en runddans med utsettelser og potensielt plagsom adferd. Om jenter skal bli trygge nok til å forstå at det ikke er personen som avvises, men tilnærmelsen, ja da må vi gjøre en innsats.

Jeg har stor tro på at gode kommunikasjonsevner er nøkkelen til mye. Om vi klarer å uttrykke oss, er mye gjort. Det er en viktigere egenskap for å beskytte seg selv enn å ha en eller annen grad innen kampsport.

(mer tekst under bildet)

2013-10-23 17.41.31

Sånne som Pippi burde jevnlig få besøk av usikre jenter og gutter, slik at de kan tøffe seg opp!

Jenter må ta vare på seg selv og være tydelige i språket. Om han ikke forstår at hun avviser, hvordan kan han da holde seg på avstand? Hvis hun gir han håp om at det kan passe en annen gang, hvordan kan hun da forvente at han forstår at hun mener aldri og ikke en annen gang?

Et tydelig ja eller nei er ikke svaret på hvorfor overgrep (ikke) skjer. Kvinner har ansvar for egen kommunikasjonsstil, og det er ganske stor del av selvforsvaret, beskyttelsen mot krenkelser. Kvinner må beskytte seg selv, akkurat som menn må. Dette er ikke noe som skjer av seg selv, det må læres.

Som foreldre må vi gjøre ungene våre i stand til å stå opp for seg selv, til å tørre å vise styrke (uten å tro at det handler om kjønnstilhørighet), og vi må lære dem hvordan grenser kan markeres, men først og fremst hvor grensene går!

**

Les gjerne artikkelen – Lær å sette grenser, jenter, som ligger på Tønsberg Blad sin nettside, som dessverre krever abonnement for å få lest.

**

Synes du det er vanskelig å sette grenser? Blir du usikker av meningssterke mennesker? Hva tror du vi kan gjøre for å hindre grensekrenkende handlinger? Tror du kurs rettet mot jenter og selvforsvar er mer nyttig enn kommunikasjons- og grensesettingskurs?

Om Anne-Helene

Lammelårtanker er en storbarnmammas skråblikk på samfunn, likestilling og hverdagsliv. Velkommen så mye!

9 comments on “Lag tøffe jenter!

  1. TreTette
    23. oktober 2013

    Du og du for et fint innlegg! Jeg tror absolutt jenter generelt bør bli flinkere til å være tydelige, tørre, gi litt mer blaffen, meg selv inkludert. Likevel syns jeg ikke vi skal bevege oss mot et samfunn som slutter å verdsette «snillhet» og omsorg for/hensyn til andre. Jeg håper og tror tøffere jenter kommer med nye generasjoner, men som du har vært inne på tidligere blir jeg også litt betenkt i dette håpet når jeg f.eks ser hvordan jenter f.eks blir møtt når de uttaler seg i det offentlige rom.

    Lik

    • Lammelåret
      23. oktober 2013

      Med ‘snill’ og ‘jente’ i samme setning menes ofte at man ikke hever stemmen, men er ettergivende og ikke provoserende – og akkurat dét synes jeg ikke gjør noe å utfordre. Å være omsorgsfull kan man også være med pitbull- metoden, altså med å forsvare den stille eller dem som ikke selv kan forsvare seg selv.

      Lik

  2. molar85.blogspot.no
    23. oktober 2013

    Flott innlegg.
    Jeg kjenner meg igjen i mye og er enig i mye, men også litt uenig. Jeg føler mange ganger jenter er flink til å være tydelig på vegne av andre. Jeg synes ofte jenter har en sterkt beskyttelses instinkt når det gjelder familie og venner. Da vet vi ofte å skrike ut hvis vi føler urettferdighet. Men ovenfor seg selv tror jeg mange vegrer seg for å gi tydelig beskjed.

    Jeg personlig synes det kan være vanskelig å sette grenser i enkelte situasjoner. Å ta hensyn til seg selv fremfor andre ligger ikke alltid i jenters natur tror jeg. Jeg blir ikke skremt av meningsterke mennesker så lenge en diskusjon er godlynt og rettferdig med ører for andres meninger. Brautende flåsete diskusjoner hvor den som snakker er mest opptatt av sin egen stemme og er nedsettende mot andre derimot,..synes jeg er ubehagelig.

    Lik

    • Lammelåret
      23. oktober 2013

      Det hender jo at man møter på folk som har en veldig annerledes måte å se ting på, og som kommuniserer på en ikke-sammenfallende måte med en selv. Da kan det bli vanskelig å føre en dialog over tid, og kanskje også sette grenser? Noen mennesker har det med å nå rett inn til et sårbart sted, kanskje uten at det er hensikten. Det kan være vanskelig, men som regel kan en heldigvis velge hvem en vil kommunisere med og forholde seg til.

      Vi har nok ulike egoistiske behov, jeg er opptatt av at det ikke skal være en negativ ting å stå opp for seg selv og markere seg. For mange vil det være en livsnødvendighet; å bygge seg opp med tydelige grenser rundt hvem en er.

      Synes noen ganger det kan være vanskelig å avsløre dem som ikke ønsker dialog, glir nok over i ren retorikk noen ganger selv.

      Lik

  3. Mandagsmor
    23. oktober 2013

    Bra innlegg! Jo, jenter/kvinner kan godt være tydeligere på kva de mener. Men en forsiktig uttrykksmåte er ikke bare tillært. Jenter har lettere for å tyde/lese andres sinnsstemning utfra kroppsspråk og mimikk enn hva gutter har – visstnok instinkt/medfødt. Gutter og menn kan ha store vanskeligheter med å oppfatte slike små «tegn».
    Ikke noe jeg finner på selv dette, – leste det i en forskningsrapport om adferd for noen år siden…

    Lik

    • Lammelåret
      23. oktober 2013

      .. men hva tenker du slik informasjon kan brukes til?

      Jeg tror det er essensielt at jenter lærer seg å være tydelige (men selvfølgelig også lydhøre, men det er mange jenter i altfor stor grad) , for å bli mindre utsatt for krenkelser og for å bygge opp eget selvbilde og selvtillit. Ja til jenter med høye stemmer!

      Lik

  4. Karen
    23. oktober 2013

    Interessante tanker! Jeg prøver hele tiden å «tøffe meg opp», og har heldigvis blitt flinkere til det gjennom politikken. Meninger og grenser er noe alle bør ha.

    Lik

  5. Drømmelykke
    25. oktober 2013

    Godt sagt! Jeg tror dette er noe som ligger i mange av oss fra langt tilbake i tid. Jeg er flink til å si hva jeg mener i jobbsammenheng, men overfor mannen er jeg nok mer der at jeg tenker han burde skjønne hva jeg mener og tenker uten at jeg har sagt noe som helst.. hehe Kanskje har jeg smelt litt ekstra med dørene og uffet og okket meg litt mer enn normalt, men likevel forstår han det ikke! Skjønner ikke det liksom 😉 God helg!

    Lik

Takk for kommentaren!

Informasjon

Dette innlegget ble postet den 23. oktober 2013 av i Samfunn og meninger med stikkord , , , , , , , , , .
Nominasjon til årets mest velskrevne mammablog på www.foreldremanualen.no
Bloggurat
Matbloggtoppen

Twitter-oppdateringer

Sunn fornuft

Sunn fornuft

