Lammelårtanker

– en storbarnmammas skråblikk på samfunn, likestilling og hverdagsliv

Høstferien – et spørsmål om sfo

Jeg husker godt at jeg ble litt forvirret da lappen om høstferien hang på knaggen til eldstemann.

Høstferie?!

Tankene rullet bakover og traff et sted jeg hadde glemt for lenge siden. Det var nesten blitt et fremmedord.

Men nå:

Høstferie = skole!

Høsten har alltid vært fylt med positive forventninger for meg, med iver etter å komme i gang. August er oppstart og mange uinnfridde forventninger venter framfor meg.

Nå, i slutten av september, starter høstferien her jeg bor. En lavkarbouke (altså en uke uten potetplukking, som høstferien ble brukt til tidligere), og ni dager til ingenting, gir god grunn til en ordentlig krangel, for den som er i humør til det. Som regel er noen det.

Det er selvsagt urettferdig at den ene ikke må på sfo hvis den andre måtte. At to ikke er kloninger av hverandre og at livet er annerledes når minste blir ti enn da første var ti, ja det er ikke lett å ta inn.

Alt dette tullet om lik barneoppdragelse er bare en teori. Selvsagt oppdrar jeg ikke minstemann som eldstemann. Han er en helt annen og livet kopierer ikke årene, selv om det kan føles sånn. Alle rammene rundt oss som enkeltpersoner, og som familie, er selvsagt ikke like hele tiden.

Å tro at en oppdrar ungene likt, er selvbedrag, eller i beste fall urimelig. Det er helt unødvendig å være streng ved leggetid overfor en unge som legger seg uten protester, mens for en som ikke gjør noe annet enn å protestere, blir grensene satt og markert annerledes. At noen barn har flere tydelige grenser enn søskenene henger sammen med hvordan barnet er som person – ikke om hvor strenge mamma og pappa er. Eller hvor urettferdig ting er.

Høstferien er såvidt startet, mange dager ligger planløse foran oss. En haug gjøremål jeg like gjerne kunne skrevet på lapper og kastet opp i vinden, ligger og ulmer i et hode som ikke virker.

Gutta er sendt på tur, mor og pus er hjemme.

Ferien er i gang.

Hurra?

**

Er høstferien en glede eller et tidspuslespillproblem for deg?

Hva synes du er fint å bruke høstferien på?

Er du enig med Hege Ulstein i at høstferien heller burde fordeles i fem fire-dagers uker?

**

Andres høsttanker:

Signes sammensurium – Herlig høsthelg!

Gunnar Stavrum – Kutt ut høstferien!

Hege Ulstein – Feil-fri

Om Anne-Helene

Lammelårtanker er en storbarnmammas skråblikk på samfunn, likestilling og hverdagsliv. Velkommen så mye!

10 kommentarer på “Høstferien – et spørsmål om sfo

  1. annebloggen
    27. september 2014

    Da jeg var barn het det jo potetferie og det var en ferie vi hadde rett og slett fordi potetbøndene var av avhengig av billig arbeidskraft. I barnehagen er det ikke noe som heter høstferie verken for store eller små 🙂

    Liker

    • Lammelårtanker
      28. september 2014

      Befriende, vil jeg tro. Livet blir fort hardere skrudd sammen når skolen kommer inn i bildet.

      Liker

  2. Frk. M
    27. september 2014

    Hang meg litt opp i det med «lavkarbouken», den hadde jeg aldri hørt før! Synes det var genialt:)

    Likt av 1 person

  3. Irene
    27. september 2014

    Jeg synes høstferien er helt grei, høsten er ganske lang… Men jeg synes kanskje den kommer litt for tidlig.

    Jeg var så lur å gifte meg med en lærer, dermed har ingen skoleferier vært noen utfordring hos oss. Pappa hadde fri, så ungene kunne også ta fri. 🙂 Ofte har vi vært hjemme, men vi har kanskje tatt oss en liten Harrytur av og til.

    Liker

    • Lammelårtanker
      28. september 2014

      Ja, den gjør kanskje det, men på den annen side så er det bedre, synes jeg, å ha ferie mens det ennå er varmt og fargene er fine enn å ha ferie i november, f.eks.

      Smart å gifte seg med en lærer, skal huske på det.. !

      Liker

  4. underveis
    27. september 2014

    Jeg synes høstferien alltid kommer som et så utrolig passende lite hvileskjær for ungene mine før den lange mørke høsten fra mot jul. Oppstart på skole er alltid masse innkjøring av mye – og det krever sitt. Den vesle pausen som høstferien innebærer gir så mye nødvendige krefter til å klare resten. Fortsatt finnes det soldager å ta av – det er rett og slett en velsignelse med denne uka. Og vi kan ha enkel og grei hverdagsferie – det som er aller best – eller ta noen småsprell når vi har mulighet til det. God høstferie 🙂

    Liker

    • Lammelårtanker
      28. september 2014

      I beste fall kan høstferien være en svakt minne om sommeren som var. Hvis været holder seg fint, kan uka bli fantastisk! Et pusterom, som du sier.

      Liker

  5. mammaglitter
    28. september 2014

    Høstferien er et pusterom, en befriende pause for den som strever litt.. flott hvis man kan være hjemme, men sfo er også et fint alternativ hvis du må jobbe. På sfo her skulle de legge opp til masse aktiviteter og kos denne uken og jeg syns ingen skal ha dårlig samvittighet om barna må være der. Det er uansett fri fra fag, masse lek, være med venner og positive voksne.. på en annen side så er det ikke sikkert det å være hjemme med mor eller far som har måttet ta seg fri, som holder på med sitt, hvor det ikke er noen venner hjemme, er det beste..
    Her hos oss har alle høstferie:) Både store og små.. vi skulle i utgangspunktet på hytta, men nå hørte jeg en skrapelyd i bremsene i går kveld så det vil si at vi må få time på verkstedet først, ellers blir vi hjemme, ut på tur i skogen og et par andre små utflukter. Ha en flott høstferieuke!

    Liker

Takk for kommentaren!

Informasjon

Dette innlegget ble postet den 27. september 2014 av i Store barn med stikkord , , , , , , , , .
Nominasjon til årets mest velskrevne mammablog på www.foreldremanualen.no
Bloggurat
Matbloggtoppen
Sunn fornuft