Lammelårtanker

– en storbarnmammas skråblikk på samfunn, likestilling og hverdagsliv

Bloggeres ansvar for spiseforstyrra mennesker

Hvem sier vel nei til et godt rykte, som kommer helt gratis?

Sunn Fornuft-plakaten skal begrense skadevirkningene bloggere med stort kroppsfokus har på sine unge lesere. Den er et samarbeid mellom Kvinneguiden og United Influencers med Finn Skårderud (psykiater, altså lege med psykiatri som spesialisering) som veileder. Bonnier Media og Aller Media er også med. Meningen er

å bevisstgjøre digitale opinionsledere på deres rolle og påvirkningskraft på unge jenter når det kommer til kroppsbilde og idealer.

Plakaten består av ti punkter med svært spesifikke råd knyttet til hva man publiserer. Triggende informasjon skal man holde seg unna, som å bruke tall som indikator for måloppnåelse. Bare det å oppgi størrelsen på klær skal man la være. Tallene kan du holde for deg sjøl, ok?

Nå er ikke jeg den som treffes av plakaten, det er svært lite fokus på kroppens størrelse eller ytre i denne bloggen. Ingen vil finne på å kalle dette en utseendefiksert blogg, for å si det sånn. Det eneste jeg har rettet på er litt ny fylling i et par jeksler. Likevel kan jeg ikke la være å lage et innlegg om plakaten.

For:

Det er helt supert om folk som trenger det bruker retningslinjene, for mange er ikke klar over hvor triggende tall kan være, hvor stor sannhet folk legger om seg selv i tallenes klare tale. Da har det liksom ikke noe å si hva bloggeren mener.

Når folk opplever tall på kropp som triggende, så bloggeren forholde seg til det. Det er nemlig ikke sikkert at leseren forteller det til deg, men hun påvirkes likevel.

Og jeg synes ikke det har noe å si om du har 15 lesere til dagen eller 150 000, hensyn må du ta og info om hvordan folk påvirkes må du forholde deg til – særlig når det kommer til helse.

Det som gjør meg skeptisk er om Aller Media/AdLINK og United Influencers har tenkt å nøye seg med å ha utarbeidet plakaten eller om de setter makt bak den. De kunne krevd at folk som blogger på deres portal følger plakaten, å bare oppfordre er svakt.

Hvem signerer plakaten? Er det folk som mener at andre bør følge den eller er det folk som vil bruke den i egen bloggvirksomhet? Jeg vil si det er relevant for hvor happy man skal være for de 60 som har signert (søndag 10.7, kveld).

Jeg er også nysgjerrig på om de store mediebedriftene Aller Media og Bonnier Media kommer til å følge opp sin del av ansvaret eller om de holder seg til å ha utarbeidet plakaten? Tar de virkelig inn over seg hva de har utarbeidet og følger retningslinjene selv?

Det kan bli store omlegginger i magasinene deres, alt fra hvordan de illustrer saken sine, hvilke kilder de velger ut (skrekken er eksemplet med kilden som ble droppet fordi hun ikke var pen nok) og til hvilke bedrifter de reklamerer for og hvordan de illustreres – for å nevne noe.

Med andre ord om det er pr og ikke noe mer.

Hva tror du?

Skal du skrive under eller ser du det mest som symbolikk?

Hvem mener du har ansvar for unge menneskers helse?

~~

Ps! Trykk på skriften i blått for å se hvilke magasiner Aller og Bonnier Media gir ut, det er temmelig mange tilsammen.

~~

Retningslinjer for bloggere er ikke noe nytt, andre initiativ har vært

Mammablogg mot mobbing,

Thomas Moens bloggplakat,

Vær Varsom-plakaten for bloggere

 

Om Anne-Helene

Lammelårtanker er en storbarnmammas skråblikk på samfunn, likestilling og hverdagsliv. Velkommen så mye!

6 kommentarer på “Bloggeres ansvar for spiseforstyrra mennesker

  1. John Olav Ytreland
    11. juli 2016

    Interessant spørsmål som det egenetlig ikke finnes et enkelt svar på. Det er naturlig å sammenlikne med medias vær varsom-plkakat, og den har i beste fall vært veiledende. Det er vel bare noen måneder siden den ble revidert etter at mange aviser hadde utviklet et nokså usynlig skille mellom reklame og journalistikk. Det vakte litt oppsikt for et par år siden da flere, inkludert readktøren i Journalisten (organ for Norsk Journalistlag) innrømte å ha stjålet hele eller store deler av en artikkel fra ei amerikansk avis, uten at det fikk noen konsekvenser. Det har også vært en god del eksempler på en total mangel på kildekritikk, ikke minst i dekningen av flyktingestrømmen.

    Jeg mener likevel ikke at en plakat er meningløs, men en kan lure på hvorfor den er der. Det er noen som må moderere seg, og da jeg søkte opp litt informasjon fant jeg bl.a. en artikkel fra NRK der en av dommerne i Vixen Blog Aawards hevdet at 60-70 prosent av norske bloggere brøt loven. Det går bl.a. ut på at de ikke merker innhold de har fått betalt for.

    Jeg er likevel ikke sikker på om jeg er enig med denne dommeren når han mener at dette må straffes. Det er noen bloggere som tjener veldig mye penger, og de har et ansvar for å vise sannheten, men jeg er ikke sikker på om de har ansvar for leserens helse.

    En annen ting er at media kanskje ikke er så fri og uavhengig som den en gang var. Det er mange eksempler på at bloggere fører videre det samfunnsansvaret, men en forpliktende plakat fjerne mange stemmer. Jeg kan se poengene dine, men jeg mener at både leser og forfatter har et ansvar til å tenke kritisk.

    Liker

    • Anne-Helene
      11. juli 2016

      Helt enig med deg i at det er begrenset hva slags hensyn bloggeren kan ta. Det er likevel på tide å tenke seg om hvis det kommer mange tilbakemeldinger at på hvordan en driver bloggen er med på å gi sårbare mennesker negative input og forringer helsen deres. Jeg kan ikke forstå hvordan en klarer å fortsette å fronte en livsstil, med gitte fokusområder, dersom tilbakemeldinger fra fagfolk går på at det er helseskadelig for mange som leser. Kanskje det er her profitten teller mer enn etikken?

      Liker

  2. Kristine
    12. juli 2016

    Jeg er også spent på om dette er mer enn et pr-blaff eller om det faktisk er noe de involverte vil satse på, noe jeg egentig tviler på, en oppfordring er verdt lite i det lange løp.

    Jeg måtte nesten klikke meg gjennom listen bloggere som hadde skrevet under, og selv om jeg ikke leste langt bakover i arkivene, så det ut som om mange allerede skriver etter lignende retningslinjer, enten det er bevisst eller ubevisst, men det var en del treningsblogere som kanskje har fått litt å tenke på. Jeg er likevel usikker på om plakaten når frem til de som mest burde fulgt den (bloggere med mange veldig unge lesere, og som kanskje fokuserer mer på kropp selv i mindre postive sammenhenger).

    Liker

    • Anne-Helene
      13. juli 2016

      Det er det, vet du.. Bloggplakaten er et forsøk, iallfall, og så lenge noen følger den er litt gjort iallfall. Spørs om de som baserer bloggen og inntekten sin på å være usunne forbilder modererer seg..

      Liker

  3. Tilbaketråkk: Se deg i speilet | John Olavs skriveloft

  4. Tilbaketråkk: Selvsmidd godhetssymbol? | Lammelårtanker

Takk for kommentaren!

Nominasjon til årets mest velskrevne mammablog på www.foreldremanualen.no
Bloggurat
Matbloggtoppen
Sunn fornuft