Lammelårtanker

– en storbarnmammas skråblikk på samfunn, likestilling og hverdagsliv

Lefsesmøring på et lunt kjøkken

Når jeg ser på hvilke innlegg som er mest lest, blir det tydelig hva folk eter i november. Det er lefser det går i!

Jeg som trodde at lefser var helårsbakst, ser av statistikken at det bare er noe jeg har trodd. Lefser er kjempepopulært!

Slik smører du lefser

var det mest populære innlegget denne måneden. Dernest vil folk gjerne lese om hva som kan gjøres dersom ungen ikke inkluderes, et innlegg jeg håper kan gi leseren et triks eller to.

Det tredje mest leste innlegget i november er hvordan du kan bake lefser

– interessant nok, så vil folk heller smøre lefsene sine selv enn å bake dem.

Jeg er helt enig. Å smøre er lite støvete, veldig fint og sosialt og ikke tar det lange tida heller.

Lefsesmøring skal gjøres på et lunt kjøkken sammen med en god samtalepartner, synes jeg!

Lefs it!

Lefs it!

Lurer på hvor mange som spiser lefser til jul? Og hvor mange som både baker og smører selv?

Hva liker du? Hva slags lefsetyper digger du?

 

Om Anne-Helene

Lammelårtanker er en storbarnmammas skråblikk på samfunn, likestilling og hverdagsliv. Velkommen så mye!

11 kommentarer på “Lefsesmøring på et lunt kjøkken

  1. Bunny Trash
    30. november 2016

    Jeg bare smører, baker ikke. Jeg bruker slike lefser eller lomper som på bildet. Smører dem med urteost over hele og legger en rad med røyket laks over midten. Så ruller jeg sammen og deler i biter som jeg har stukket en tannpirker i. Det samme kan jeg gjøre med stekt kylling og stekt sopp. Digg som tapas/fingermat når man har gjester. Julelefser med smør, kanel og sukker spiste jeg meg lei av som barn.

    Liker

    • Anne-Helene
      30. november 2016

      Lefsene på bildet er håndlaget, det er ikke slike som selges i butikker.
      Høres veldig godt ut det du beskriver!

      .. men at det går an å bli lei, det er vanskelig å forestille seg. Lefser er blant favorittmaten min og heldigvis fins det utrolig mye forskjellig.

      Velkommen til bloggen, Bunny Trash!

      Liker

  2. Sigrid
    30. november 2016

    Lefser ja 🙂
    Kvart år medan mamma levde baka vi lefser saman. Mamma, systå og eg.
    No er det over 16år sidan mamma levde.
    Men dei fleste år etterpå har vi prøvd å halde på tradisjonen.
    Så i år skal vi både bake og smørje lefser
    8.des. Då set vi på Julemusikk, fyre i peisen, tenne mange levande lys. Og innimellom må vi ha oss ein kaffi og smakebit.
    Eg gledar meg ★☆★☆

    Fin Adventstid!

    Liker

  3. Irene
    30. november 2016

    Jeg baker og smører lefser selv. De jeg baker heter krinalefser, er typisk for Helgeland og litt lenger nordover og er selvsagt verdens beste ❤

    Liker

    • Anne-Helene
      30. november 2016

      De har jeg hørt om!

      Jeg ser at de lages med og uten mønster. Hva lager du?

      Liker

      • Irene
        1. desember 2016

        Hmm, har aldri hørt om krinalefse uten mønster, å lage mønster er det som er å krine… Kanskje tenker du på blanklefse? Den er det ikke mønster på, men det er en røre som gnis inn så lefsa blir hvit og blank. 🙂

        Liker

        • Anne-Helene
          1. desember 2016

          Nja, jeg tok et kjapt søk og tøkka på bilder, så strengt tatt kan det være det snek seg inn ikke-krina-lefser?

          Liker

          • Irene
            1. desember 2016

            Måtte sjekke. Jo, det var nok bilder av litt andre lefser også der, men jammen var det et bilde av en stabel av mine! Har lagt ut bilde på bloggen en eller annen gang 🙂

            Liker

            • Anne-Helene
              2. desember 2016

              Pass på at bildet ikke ligger på nettsider du ikke har godtatt at bruker det, da!

              Liker

              • Irene
                2. desember 2016

                Nei, det lå bare på bloggen min 😉

                Men lefsene er kjempegode, og på søndagen kommer sønnen og kjæresten hans hjem for å være med og bake årets ladning 🙂

                Likt av 1 person

Takk for kommentaren!

Nominasjon til årets mest velskrevne mammablog på www.foreldremanualen.no
Bloggurat
Matbloggtoppen
Sunn fornuft