Lammelårtanker

– en hverdagsblogg om foreldrerollen, samfunn og likestilling

Vinterlige havrekjeks

Noe av det beste jeg vet er kontakt med deg som leser.

Noe av det fineste er når jeg får tilbakemeldinger på noe jeg har lagt ut her eller der.

Denne gangen ble det der, på Instagram. Du vet sikkert at jeg fikk meg Instagram-konto i vår? Jeg må jo skramle i lokkene når jeg gjør noe nytt, siden det er så sjeldent, mener jeg. Da gjelder det å sørge for oppmerksomhet når man kan!

Uansett, jeg skal ikke rote meg for mye bort.

Oppskrift! Noen spurte om oppskrift på havrekjeks og her er den.

 

For meg er havrekjeks helårsbakst. Jeg liker mel, liker å stikke fingrene i deig, men akkurat denne deigen kan knapt nok regnes som deig siden det er null gjær i.

Det som derimot er i deigen er

5 dl havregryn (små)

2 ss sukker

2 ts bakepulver

2 dl hvetemel

75 g smeltet smør

1 1/2 dl melk

1 pisket egg

 

Det tørre blandes godt. Smelt smøret, ha i melka. Hiv det våte i det tørre og bland godt, sett i kjøleskapet.

Gjør noe annet for en stund.

Sett ovnen på 220 grader, kjevle ut deigen og stemple ut kjeks. Bruk gjerne et drikkeglass eller noe mer oppfinnsomt. Pensle med pisket egg.

Stekes 12-15 minutter, avhengig av resultatet du vil ha.

Avkjøles på rist.

Havrekjeks i vinterlig utgave

Havrekjeks i vinterlig utgave

Jeg fikk 16 kjeks.

Hvor mange du får, vel det avhenger av hvor store glass du bruker, men det klarte du sikkert å tenke ut selv.

Kos deg med baksten!

 

Om Anne-Helene

Lammelårtanker er en hverdagsblogg om samfunn, likestilling og foreldrerollen. Ironi sniker seg inn her og der. Velkommen så mye!

5 comments on “Vinterlige havrekjeks

  1. Anja Elisabeth Holt
    29. november 2016

    Lunken kjeks med h- melk! Nam!!!

    Likt av 1 person

  2. Refleksjon på livsvegen
    29. november 2016

    Så herlige ut🙂
    Går sikkert ann å lage hjerter og stjerner m.m også.
    Ein sunnare variant av Julebaksten!

    Lik

    • Anne-Helene
      30. november 2016

      Disse er helårs i min familie, men ja; kjekt med bakst som ikke flyter av fett og knaser av sukker som så mye julebakst gjør. Disse passer godt som alternativ til grøt, brød og knekkebrød, synes jeg.

      Ønsker deg en fin førjulstid!

      Lik

  3. Tante Pimpernell
    30. november 2016

    Da har jeg skrevet av oppskriften, skal definitivt prøves ut til uka når jeg har bedre tid! Takk for at vi får låne oppskriften Anne- Helene! Ha en fortsatt god onsdag!

    Lik

Takk for at du legger igjen en kommentar!

Informasjon

Dette innlegget ble postet den 29. november 2016 av i Mat og oppskrifter med stikkord , , , , , .
