Lammelårtanker

– en storbarnmammas skråblikk på samfunn, likestilling og hverdagsliv

Halloween eller julebukk?

I dag er den skrekkeligste dagen i året. Dagen er skremmende for voksne som sliter med å akseptere at samfunnet utvikler seg og går videre. Var alt virkelig bedre før Halloween-feiringen inntok landet?

På Facebook dannes det grupper som setter halloween opp mot den døde julebukk-tradisjonen. Jeg skjønner ikke poenget. Er det noen som noe sted har hevdet at det ene overtar for det andre? Noen  som har opplevd at ungene ikke gidder gå julebukk fordi de har gått halloween»bukk»? Neppe.

(mer under bildet)

Hm.. hvilken vei skal jeg ta?

Hm.. hvilken vei skal jeg ta?

Jeg ser virkelig ikke problemstillingen: Dem som vil at unger skal vekke liv i julebukk-tradisjonen må se til å sende ungene ut i romjula! Jeg fatter ikke hvorfor vi skal frata unger gleden ved å kle seg ut denne dagen i året. Jeg registrerer at det klages over hvor dyrt det blir, men det trenger vitterlig ikke være dyrt. Man trenger ikke kjøpe fullt kostyme. Litt maling i fjeset og en svart genser (enkelt-penkelt: ta på ungen en genser, send han  ut i søla og søl litt ketsjup på og vips har du en grusom genser som blir ren etter en omgang i vaskemaskinen), eller bruk et hvitt laken og klipp ut hull til øyne og munn så er det spøkelseskostyme – som kan gjenbrukes til karneval! Altså det trenger ikke koste skjorta!

(mer under bildet)

Tror jeg sitter her, jeg..  Bø!

Tror jeg sitter her, jeg..
Bø!

Det beste er vel egentlig at man slipper å jage ut en eneste kanin, ungene skal gå ute og du slipper forberedelser som rydding i huset.

Tidligere års halloween-innlegg her på bloggen: Halloween for de rike?, Halloween, Hallo Venn og Helveteshus, Mammas skrekk

Innlegg om temaet på verdidebatt: Kirkelig halloween-feiring – kan halloween være en inngangsport til å snakke om døden?

Hva slags forhold har du til Halloween? Drar du på party selv?

 

Om Anne-Helene

Lammelårtanker er en storbarnmammas skråblikk på samfunn, likestilling og hverdagsliv. Velkommen så mye!

25 kommentarer på “Halloween eller julebukk?

  1. Nattugla
    31. oktober 2013

    Halloween er morsomt for barn – basta! Jeg er ikke eldre enn at jeg husker julebukk – gikk det selv mange ganger. Joda det var koselig det, og jeg skulle ønske den tradisjonen fremdeles var i live. Men sånn er det nå engang, livet går videre, vi forandrer oss og det gjør verden også. Den blir mindre. Enig med deg, det behøver ikke koste skjorta. Man kan gjøre det enkelt og alikevel morsomt. Tenn et par fakler ute – koselig er det også. Vil du ikke ha besøk – neivel, slå av utelyset, trekk for gardinene og gjem deg bort. Ringer barna alikevel på – så la vær å åpne da. Det er snakk om noen få timer en gang i året. La barna ha det gøy. Jeg er for Halloween og Julebukk 🙂 Happy Halloween! Neste år ønsker jeg å dra i gang et HalloweenParty – da kommer 31.10 på en fredag nemlig… uhuuu ;-p

    Liker

    • Lammelåret
      31. oktober 2013

      Det trenger rett og slett ikke være mer komplisert enn det!

      Liker

  2. John Olav Ytreland
    31. oktober 2013

    Jeg er enig i at barna skal få ha denne festen, men jeg liker den selv også. Det var vel opprinnelig en keltisk høsttakkefest som minner mye både om julegeita/bukken og oskoreia. Problemet er vel at vi gidder ikke en gang å ta vare på egne tradisjoner, og ikke minst av vi elsker å klage. For noen år siden var det noen som mente at butikkene tok jula fra dem fordi de solgte marsipan for tidlig. Selv forstår jeg ikke hvorfor det ikke er mulig å bare ignorere det du ikke vil feire selv. Jeg lurer på om vi har noe å leve for hvis vi ikke kan være grinebitere. Det virker å være noe vi trenger.

    Liker

    • Lammelåret
      31. oktober 2013

      Elsker å krangle óg, virker det som.

      Halloween er vel det letteste å ignorere? Jula er mye mer påtvunen.

      Liker

      • John Olav Ytreland
        31. oktober 2013

        Det er kanskje der problemet ligger. Hvis festen er mer plikt enn befriende frivolitet blir det ikke morsomt. Sikker mange som har det forholdet til jula også.

        Liker

  3. Ellen
    31. oktober 2013

    Som mor i hva man kan kalle en kristen familie, får mine unger IKKE lov å gå på hallo-venn-feiringen i nabokommunen. Skal det være, så skal det være. Velmenende kristne voksne forsøker å renvaske kommersen og stenger spørkelser og skjeletter ute, mens rosa prinsesser liksom ikke er noe problem i det hele tatt. Sånt betaler jeg ikke for. I ettermiddag maler vi hvite ansikter og hoggtenner på fire unger, og så er det ut og gå i mørket. Unger liker å leke med det som er skummelt. Det er vi voksne som har en lei tendens til å skremmes av sånt.

    Halloween-feiring som del av trosopplæringen som i Grorud menighet i Oslo er toppers. Skulle gjerne sendt ungene mine dit!

    Liker

    • Lammelåret
      31. oktober 2013

      Kan ikke skjønne at det er bedre å dyrke stereotypiene..og at det skal hindre pengebruk kan jeg ikke forstå. Må ikke disse kostymene også kjøpes inn (evt materialene de lages av)?

      Vi bør heller «ta inn» døden enn å skyve den fra oss slik at den blir skremmende. Døden er en del av livet, selv om vi ikke liker det.

      Liker

  4. Mona Berntsen
    31. oktober 2013

    Jeg liker ikke Halloween, så derfor er det vel godt jeg ikke har barn, tenker vel noen. Det er helt greit. Jeg er klar over mine gammeldagse holdninger. Men jeg synes ikke man skal ta til seg alt nytt bare fordi det er nytt, uten å tenke på om det er en god ide.
    At barn synes det er gøy, synes jeg personlig ikke er god nok argumentasjon. Barn har en tendens til å synes en del ting er gøy som slettes ikke er lurt å gjøre, som å spise is til middag, løpe etter en ball ut i veien og så videre.
    Personlig synes jeg Halloween er a) kommersiell b) har fokus på onde åndelige makter og død og c) skremmende for enkelte eldre. Fokuset på død og fordervelse er ikke morsomt eller søtt synes jeg. En lysfest der barn og voksne hadde fokusert på lys, varme, helgener, helter, nestekjærlighet og godhet synes jeg definitivt hadde vært en bedre ide. Noe som er litt av det opprinnelige poenget med julen.
    Jeg er ikke redd for å være i utakt med tiden, for jeg mener vi trenger et mer bevisst forhold til feiringer og hva barn egentlig lærer.

    Liker

    • Ellen
      31. oktober 2013

      Fokuset på død og fordevelse er ikke morsomt og søtt. Det er morsomt og skummelt! Det er jo noe av poenget.

      Liker

    • Lammelåret
      31. oktober 2013

      Så fint å se deg her, Mona!

      Velkommen!

      Jeg er ikke superglad i Halloween, er lettskremt, men synes likevel ikke det gir meg rett til å frata ungene gleden de har over dagen. Som barnløs kan man velge, det er jammen meg godt. Synes ikke det er bra at du ikke har barn fordi du ikke liker Halloween, altså.

      Enig med deg i at en ikke trenger å juble for alt som er nytt, men H er ikke nytt lenger, det har bare spredd seg mer. Jeg tror det er for sent å stoppe nå som det har spredd seg overalt.

      Er helt enig med deg i den siste setningen din!

      Takk for et bra innspill!

      Liker

  5. Casa Kaos
    31. oktober 2013

    Nå er det like før ungene kommer hjem fra barnehagen. Og nå skal de pyntes til Halloween.
    Vi har brukt ca 50 kr i år. Vi kjøpte ansiktsmaling til 10 kr. Og et gresskar til 25. Så har vi litt godteri på lur til de som ringer på.
    Treåringen skal være Hulken, så han får grønt ansikt. Grønn bukse har han fra før, og så trer vi pappas grønne t-skjorte over jakka.
    Toåringen vil være pusekatt i ansiktet med storebrors Spiderman-drakt på.
    Så kler vi sølvpapir rundt to tomme isbokser som de kan samle godis i.
    Piff, paff ferdig. Enkelt, billig og gøy.
    Jeg tror forresten både barn og voksne syns det er morsommere å bruke fantasien og sette sammen et kostyme av det man har liggende, enn å kjøpe ferdig antrekk i butikken. Men det gjelder kanskje bare opp til en viss alder?

    Liker

    • Lammelåret
      31. oktober 2013

      Synes det er slitsomt å være kreativ, jeg.. sånn utover det, så tror jeg nok du har rett.

      Liker

    • Frøken steinsdotter
      31. oktober 2013

      Gikk ca samme veien her. Lillefrøkna kjøpte sort og hvit ansiktsmaling for egne lommepenger faktisk. Så malte mamma som en gærning, fant frem en av mine gamle sorte kjoler hun kunne låne, bustet til og satte opp håret, + de litt visne rosa rosene jeg fikk her om dagen,var prikken over i’en i kostymet.

      Det trenger ikke å være dyr, moro er det derimot. Masse.
      I «gamle dager» kledde jeg meg ut selv og dro til fast venninne som alltid hadde halloweenfest. Savner det egentlig litt, men kjenner jeg blir sliten bare av å tenke på det 😛

      Liker

  6. Ann Judith
    1. november 2013

    Okeida. Jeg har vært i mot Halloween i mange år. Men jeg innser at jeg går og titter på gresskarene som lyser opp foran husene og syns det er fint… Og jeg tror jeg må innrømme at hadde mine fire «små» vært små i dag, hadde nok mor kosa seg like mye som dem med ansiktsmaling og det å sy kostymer (for det hadde nok garantert trigget symaskinarmene…) Det kan nok hende jeg hadde fyllt bøtta selv og bedt ungene spandere på dem som lukket opp døra. For jeg er ikke helt som alle andre. Så hadde samvittigheten min hatt det bittelitt bedre. Og ungenes bøtte ville sikkert ikke blitt tom uansett.
    Det er vel dette som kalles utvikling? Vi kan umulig stå på stedet hvil.

    Liker

  7. underveis
    1. november 2013

    Jeg tenker at folk må roe seg ned og ikke dramatisere alt ting her. Halloween er da virkelig ikke av de største problemene i verden. Jeg synes det er mange voksne som klager helt ut av proporsjoner hver høst. Og hvis folk selv kan tenke tilbake til egen barndom og forestille seg at det dukket opp en skikk med å kle seg ut, gå ut i mørket med lykter sammen med naboungene og FÅ godteri av naboene – hvem av dere hadde sagt nei?! Jeg tar gjerne en kamp mot kommersialiseringen av barndommen alle dager i året, det er stråmannsargumentasjon å påstå at Halloween er bare kommersielt. Da er virkelig søttendemai og jul og påske og sommer og vinter og alt annet det også – for det selges bøttevis av dill og dall og utstyr til enhver anledning. MEN DU trenger ikke kjøpe det.
    Mitt Halloween-budskap på bloggen i år – er at voksne må ta ansvar for Halloween. Ikke bare surmule og sette seg på sidelinja. Hvis en overlater en ganske ny skikk bare til handelstanden og ungene alene – og ikke prøver å påvirke – så har en ingen rett til å sette seg og klage etterpå.

    Dette er ikke så vanskelig. Det er utkledning og moro i naboaget et par kveldstimer og så litt godtespising og ferdig og i seng.

    Så i sum – jeg er helt enig med deg. Ungene koser seg – og vi voksne må sette rammer og bry oss – som med alt annet som dukker opp.

    Liker

    • Lammelåret
      1. november 2013

      Jeg tenker jo også at folk må ta grep om Halloween selv og ikke forveksle herverk med den rolige Halloween-feiringen (som mange bruker som argument mot H).

      Butikkene tjener godt på Hallooween, ingen tvil om det, men som du sier: Vi trenger da ikke kjøpe alt som kan kjøpes. Vi må ta ansvar selv og ikke legge det over på andre. At handlesstanden tjener penger er ikke noe argument, men det er viktig at vi ikke gjør det nødvendig å handle masse til denne dagen. Da presser vi opp forbruket selv. Og akkurat det skaper forskjell mellom folk som har god råd og folk som ikke har god råd (men som ville brukt penger på utstyr om de hadde hatt pengene).

      Liker

  8. underveis
    1. november 2013

    Og forresten – nå ser bloggen din veldig fin ut!

    Liker

    • Lammelåret
      1. november 2013

      Synes du dette designet er bedre enn det forrige? Det blir nok uansett dette, for det fungerer best for meg, men det betyr mye hva du og andre som leser her synes!

      Ønsker deg en god helg!

      Liker

      • underveis
        1. november 2013

        Dette ser veldig proft – og «hyggelig» ut – på en gang. God helg.

        Liker

        • Lammelåret
          1. november 2013

          Det var godt å høre, underveis. Det er noe sånt jeg er ute etter. Tenker at de stramme rammene viser litt av innholdet og at bilder er i kontrast til dette. Litt som meg selv: Vis meg rammene slik at jeg kan utfordre dem!

          God helg til deg også!

          Liker

  9. annebloggen
    1. november 2013

    Jeg forstår heller ikke hvorfor dette vekker så voldsomme følelser. Man kan jo feire halloween eller ignorere hele greia fullstendig uten å hisse seg opp over hva andre gjør?

    Halloween er artig for ungene. I år var jeg ikke hjemme, men jeg pleier å ta i mot de som kommer og dele ut «ekkelt» gelégodteri i fine poser.

    Jeg tror at halloween er en psykologisk sett sunn greie. Dette å kunne tulle litt med det som er trist og skummelt og skremmende tror jeg faktisk er veldig bra for ungene.

    Nå begynner det vel å bli ganske innarbeidet at de som vil ha besøk, lar utelyset stå på eller tenner en lykt eller noe sånt. Jeg pleier å sette ut en fakkel når jeg er hjemme sånn at ungene skjønner at de er velkomne.

    I barnehagen feirer vi ikke halloween. Der har vi vel nok feiringer som det er og i og med at dette er såpass omdiskutert, har vi ikke tatt inn denne tradisjonen der.

    Jeg er selvfølgelig enig i at julebukktradisjonen skal tas vare på også!

    Liker

    • Lammelåret
      2. november 2013

      Jeg opplever at det ennå er opp til den enkelte familie om en vil delta i feiringen eller ikke, det er ikke et massivt press om å delta. Det gjør det hele lettere, synes jeg. Mulig at det er annerledes andre steder i landet.

      Feiringspress er uansett ikke bra, men det gjelder for mer enn «bare» Halloween.

      Liker

  10. Tilbaketråkk: Halloween eller julebukk? : Hjem og familie

Takk for kommentaren!

Informasjon

Dette innlegget ble postet den 31. oktober 2013 av i Hverdagen med stikkord , , , , , , .
Nominasjon til årets mest velskrevne mammablog på www.foreldremanualen.no
Bloggurat
Matbloggtoppen
Sunn fornuft