Lammelårtanker

– en storbarnmammas skråblikk på samfunn, likestilling og hverdagsliv

Latmannsbrød

Det beste er å stikke hendene i masse mel og melk og egg og lage deigen selv. Å bruke maskin er juks, noe trim må man da få!

Jeg har levd etter regelen lenge, men så har latmannslivet forent seg med lysten på nybakte rundstykker – og resultatet? Jo, maskin-hjemmelaget rundstykker.

Det er overhode ikke det samme, men det duger.

2014-05-22 13.41.11

Jeg har til og med lært noe i dag, nemlig at maskineltingen skaper varme. Det betyr altså at væsken til deigen ikke trenger å være 37 grader. Egentlig er det ikke så viktig hvor varm væsken er, bare den ikke er noe særlig mer enn 40 grader, for da hever ikke deigen. Om temperaturen er lavere, gjør det ingenting, men hevingsprosessen tar lengre tid.

Hva har du lært i dag?

(tusen takk for all respons på det forrige innlegget mitt om bunader!)

 

Om Anne-Helene

Lammelårtanker er en storbarnmammas skråblikk på samfunn, likestilling og hverdagsliv. Velkommen så mye!

4 kommentarer på “Latmannsbrød

  1. Abelone
    22. mai 2014

    Egg i rundstykker og brød?

    Er ikke juks å bruke maskin, det er sunn fornuft. Deig har godt av å eltes godt. Da hever det best (visstnok). At det påvirker smaken stiller jeg meg i alle fall skeptisk til, det må da være psykologisk.

    Hva jeg har lært i dag? Tja, har i alle fall blitt påminnet at fersk fisk smaker bedre enn frossen. Å ja, jeg har laget foccatia for første gang i dag. (Men har ikke smakt på det enda, så kan ikke fortelle om smaken enda).

    Liker

    • Lammelårtanker
      22. mai 2014

      Det har neppe noe med smaken å gjøre, men bakeopplevelsen er helt annerledes når hendene dyppes i deigen og knar enn om det skjer i maskinen.

      Jeg bruker egg i rundstykker av og til, hvis jeg vil ha de ekstra luftige. Det fungerer supert. Gratis tips til den som trenger det!

      Fersk fisk er mangelvare, skulle gjerne hatt fri tilgang på det!

      Liker

  2. Anja Elisabeth Holt
    23. mai 2014

    Jeg har lært at jeg ikke er 20 år lenger. *fortrenger fakta*

    Liker

Takk for kommentaren!

Informasjon

Dette innlegget ble postet den 22. mai 2014 av i Mat og oppskrifter med stikkord , , , , , , .
Nominasjon til årets mest velskrevne mammablog på www.foreldremanualen.no
Bloggurat
Matbloggtoppen
Sunn fornuft