Lammelårtanker

– en hverdagsblogg om foreldrerollen, samfunn og likestilling

Slik baker du vellykka brød

Da jeg skrev

Brød mot tidsklemma

hadde jeg en liten plan om å dele min favorittoppskrift – med fremgangsmåte. For mange er brødbaking et mysterium. Det er ikke det, men en kunst! Å kunne lage mat er såpass viktig at jeg gjør min lille del for å spre matlagingsglede.

Denne oppskriften er favoritten i familien. Det blir alltid godt resultat, også etter frysing.

 

Ingredienser til tre store brød

1 1/2 l vann (fingertemperatur)

4-5 ss  olje

1         pakke tørrgjær

2,3 l   hvetemel

3 dl    lettkokte havregryn

6 dl    sammalt hvete, grov

6 dl    fint rugmel

8  ss   diverse frø

 

Eltes 10 minutter for hånd eller i maskin.

Forheves 45 minutter.

Formes til brød (ha bakepapir i formen).

Etterheves 30 minutter med bakeklede over.

Stekes 15 minutter på 250 grader, laveste rille. Deretter 20 minutter på 190-200 grader (skru ned temperaturen mens brødene står i ovnen)

Avkjøles på rist under bakehåndkle

Mel, gjær, salt og olje

Mel, gjær, salt og olje

 

Generelle råd om brødbaking

  1. Ha alltid salt, olje, væske og gjær i deigen
  2. Væsken skal ikke være varmere enn 40 grader (ved bruk av tørrgjær), men kan være kaldere (da trengs lengre hevetid)
  3. Elte ti minutter, enten for hånd eller i maskin
  4. Forhev på et trekkfritt sted ca 45 minutter, jeg pleier å bruke stekeovnen med lampa på og klede over
  5. Etterhev minst en halv time
  6. Hvis du er usikker på om brødet er ferdig stekt, tar du det ut og vender det: bank lett på brødet. Dersom det låter hult, er det ferdig stekt.
  7. Brødene må være helt avkjølt før du legger dem i fryseren
Med solsikkefrø på toppen

Med solsikkefrø på toppen

Som skrevet i Brød mot tidsklemma er en gjærdeig fleksibel, men en nybegynner bør sette av tid til å lære seg håndverket. Når du er trygg på metoden jeg beskriver, kan du eksperimentere med langtidsheving, kaldheving osv.

Dersom deigen ikke hever, lar du den stå lenger i bollen.

 

Såh.. var det noe mer jeg skulle si eller tipse om? Tror ikke det, men om du kommer på noe; legg igjen en kommentar!

~ Lamme Tanker og kloke tanker finner du på Facebook ~

Om Anne-Helene

Lammelårtanker er en hverdagsblogg om samfunn, likestilling og foreldrerollen. Ironi sniker seg inn her og der. Velkommen så mye!

5 comments on “Slik baker du vellykka brød

  1. Refleksjon på livsvegen
    8. oktober 2015

    Takk for inspirasjon!
    Skal berre bli frisk først..
    Berre virus, men SÅ slapp og hostete..

    Ha fin kveld!

    Lik

    • Anne-Helene
      8. oktober 2015

      Kjipt med sånne seige sykdommer!

      God bedring!

      Ps! Hadde vært fint om du ga meg tilbakemelding dersom du prøver oppskriften.

      Lik

  2. Anja Elisabeth Holt
    9. oktober 2015

    Bakeriet i Lom har knallgode oppskrifter og jeg har med hell bakt dette brødet til meg selv og andre i et år nå:

    http://avdelingholt.no/anja/?p=28840

    NYT!

    Lik

    • Anne-Helene
      9. oktober 2015

      Lom er fantastiske i bokform, klarer ikke forestille meg hvordan de er i virkeligheten!

      Skal sjekke ut oppskriften, takkl!

      Likt av 1 person

  3. janewern
    9. oktober 2015

    Tusen takk for oppskrift, denne skal jeg prøve. Eller i hvert fall noe i nærheten.🙂

    Likt av 1 person

Takk for at du legger igjen en kommentar!

