Lammelårtanker

– en storbarnmammas skråblikk på samfunn, likestilling og hverdagsliv

Hva gjør du når det stormer i kommentarfeltet?

Du har kanskje drømt om stor trafikk og sjekker jevnlig VG sine utvalgte blogginnlegg i håp om at det skal være deg som blir plukket ut denne gangen? Plutselig skjer det og statistikk-kurven ligner en svært glad mann.

Litt spent, kanskje litt nervøs følger du med på tallene som slår alle tidligere besøkstall, som vanligvis drar seg opp mot 60 på en god dag. Hva kommer?

Som nybegynner er det ikke så lett å vite hvordan en skal forholde seg til kommentarene som kommer: Skal en besvare alle? Hvor går grensen for hva du vil ha på din blogg?

Dette kan du gjøre: 

  • Legge inn kommentatorbegrensning-/moderasjon slik at du må godta alle kommentarer som blir publisert hos deg. På den måten har du full kontroll og får deg ingen overraskelser.
  • Stenge kommentarfeltet, f.eks når nye kommentarer ikke tilfører noe nytt, når det bare kommer uakseptable utsagn eller når du ikke har kapasitet til å følge opp bloggen mer
  • Besvare de kommentarene som er i tråd med hovedinnlegget og som tilfører debatten noe konstruktivt og nye innfallsvinkler, ignorere resten
  • Ikke svar spontant dersom du blir provosert, vent heller til du tenker klart igjen. Ingen har krav på svar med det samme
  • Snakk med en venn med bloggforståelse, med profesjonelt erfaring med kommunikasjon eller en medblogger/bloggvenn/bloggkollega for støtte og tips

VG eksponering er morsomt, det gir utfordringer vanlige lesere ikke gir. Jeg tror det skyldes at dem jeg kaller vanlige lesere besøker bloggen fordi de er interessert i mer enn ett innlegg, de kommer gjerne tilbake flere ganger før de legger igjen en kommentar. Dermed blir de vant med stemningen og stilen til bloggeren og gir svar som er tilpasset bloggen. Ukjente kommentatorer besøker bloggen bare for det ene innlegget og klikker seg gjerne inn fordi de er provosert. Når en allerede er provosert ser en selvsagt bare det ene som provoserer, for eksempel overskriften. Det er interessant å se hvor lite som skal til før noen blir provosert og hvor liten del av teksten som kan skape reaksjoner. Selv om overskriften er tabloid og blir nyansert og utdypet i selve teksten er det gjerne overskriften alene kommentatorene henger seg opp i.

Når folk er veldig usaklige mener jeg det er riktig å møte dem med saklighet. Jeg har flere ganger opplevd at svært provoserte og engasjerte kommentarer har blitt mykere etterhvert som jeg har svart dem saklig (jo mer usaklig jo mer på alvor og saklig møter jeg dem). Det er også interessant. Det har i noen tilfeller ført til at vedkommende følger bloggen min og det er nærmest slik at jeg ser vedkommende smiler etterhvert.

Det er gjennom motstand en blir sikrere i sine standpunkt og utvikler seg! Derfor kan det være mye å hente ved å lese blogger og kommentarer til folk som tenker veldig ulikt en selv. En forutsetning for å lære er selvsagt at man kommuniserer med personer som kan diskutere og som har dialog som utgangspunkt. Å diskutere med folk med lite ordforråd, som skriver dårlig norsk og som er lite interessert i andres perspektiv og livssyn (som ikke må blandes sammen med religion), kan gi mer frustrasjon og oppgitthet enn det tilfører ny læring.

Når en publiserer tekster tror jeg det er nødvendig å tenke over hva en vil oppnå. En må være forberedt på stort engasjement og hauger av besøkende; er en klar for det? Dersom svaret er tja, er det kanskje lurt å vente noen dager med publisering. Hvis du vet hva du vil oppnå med teksten er det lettere å håndtere det som detter inn i bloggen og det er lettere å styre utviklingen i kommentarfeltet. Dermed kan du lettere oppnå det du vil, for eksempel å sette fokus på tendenser i samfunnet som ellers får lite oppmerksomhet.

Når alt dette er sagt, så er det slett ingen selvfølgelighet at det renner inn med besøkende bare fordi en blir eksponert på VG Nettavis. Det hender at skuffende få tar turen innom.

**

Andre innlegg om det samme: Mandagsmor/Glefsing i kommentarfeltet, Toner av tanker/Hvor går grensen?, Morten Besshø/Stygge fisker,

**

Andre metainnlegg om blogging finner du i Bloggskolen

**

Hvis du liker dette innlegget vil jeg gjerne at du deler det med andre (husk å lenke!), følg også gjerne bloggen min med Bloglovin’ eller på Facebook. På sistnevnte legger jeg av og til ut lenker til interessante innlegg og artikler som ikke får plass her på bloggen.

Om Anne-Helene

Lammelårtanker er en storbarnmammas skråblikk på samfunn, likestilling og hverdagsliv. Velkommen så mye!

30 kommentarer på “Hva gjør du når det stormer i kommentarfeltet?

  1. Toner av tanker
    17. november 2012

    Du gir mange gode råd i innlegget ditt, og du ga meg de samme på mail da det stormet rundt bloggen min. Takk for det! Det var til stor hjelp 🙂

    Jeg var ikke forberedt på den stormen som kom. Verken leserantall eller kommentarene. Jeg var ikke engang forberedt på at min blogg skulle bli postet på vg. Jeg er ganske ny som blogger, så den verden var ganske ukjent for meg.

    De første dagene så synes jeg nok all drittslengingen var litt vemmelig. Derimot er jeg ikke den som tar meg nær av sånt. Selv om de var ment personlig fra avsender, klarte jeg ikke å ta de personlig. Det er jo ingen av dem som vet hvem personen bak er likevel. Det tror jeg reddet meg!

    I tillegg så skrev jeg jo innlegget nettopp for å skape reaksjoner. Og det klarte jeg tydeligvis. Og etter dine mailer, og når jeg fikk det litt på avstand, så kunne jeg ikke annet enn å smile av det hele. Jeg oppnådde det jeg ville, selv om det var i litt større skala en forventet.

    Jeg valgte med vilje å vente med å poste mitt innlegg om hvor grensen går til jeg hadde fått det på avstand. For å få et annet perspektiv! Det tror jeg er veldig viktig!

    Så tror jeg du har helt rett i at en selv må velge hva en vil ha på sin blogg av kommentarer. Det er greit å kunne ha på moderatorbegrensningen, og dermed ha kontroll.

    Liker

    • Lammelåret
      17. november 2012

      Toner av tanker
      Tenker det var litt av et sjokk da du oppdaget hvor innlegget ditt var havnet!

      Risikoen ved å bli uthengt andre steder enn i egen blogg kan være en god grunn til å holde på anonymiteten, iallfall inntil man er sterk nok til å takle det som måtte komme (selv om man aldri kan vite det helt).

      Jeg ble jo ganske nysgjerrig nå: Hvor mange besøk fikk du da du lå på VG?

      Liker

      • Toner av tanker
        18. november 2012

        Min anonymitet er ikke for å beskytte seg selv. Men, du har jo lest deler av historien min, har du ikke? Anonymiteten handler om å ikke henge ut familie som beskrives der, for det er jo ikke mye positivt i de historiene. De skal ikke lide for at jeg har valgt å dele den….

        De to første dagene etter publisering fikk jeg vel en drøyt 25 000 treff totalt…

        Liker

        • Lammelåret
          18. november 2012

          Wow, så mange har aldri jeg hatt!
          Jeg har lest deler av historien og skal lese resten en dag. Må være klar for det.

          Liker

          • Toner av tanker
            18. november 2012

            Ja, det var helt vanvittig de to dagene…. Ble også en del fordi en moderator la ut link til innleggene på diverse mammaforum. Men dette dro ikke mer enn kanskje 500 totalt….

            Du får lese når du føler for det. For meg er historien naturlig, men jeg får tilbakemeldinger om at det er sterk lesning. Da kan jeg forstå at man må være klar for å ta det inn over seg. 🙂

            Liker

            • Lammelåret
              18. november 2012

              Bare 500, liksom, hehe..
              Synes det er bra at innlegget ditt ble lagt ut på mammaforum, det er mange der som kunne trenge en vekker!

              Liker

              • Toner av tanker
                18. november 2012

                Hehehe… 500 er mange nok det, men utgjorde liksom ikke så mye de to dagene jeg hadde 12-14 000 per dag. 😛 Nå har det stabilisert seg litt igjen, på ca et par hundre om dagen.

                Jeg synes også det bare er bra! Er jo de som trenger å lese det. Blir selvfølgelig litt nysgjerrig på hva som ble skrevet, men lager ikke profil der for å logge inn å sjekke…

                Liker

  2. MandagsMor
    17. november 2012

    Lage innlegget, «legge det vekk», tenke, revidere og så (kanskje) legge ut…. Dette er samme tips man bør følge når man har lyst til å skrive en sint e-post til noen. Gjelder bare å huske det når iveren tar meg!
    Lager meg plakat og henger på nesa mi, jeg… 😉

    Liker

  3. John Olav Ytreland
    17. november 2012

    Jo, jeg kjenner meg godt igjen her. Jeg er ofte innom for å se om jeg får litt oppmerksomhet fra VG, men mine innlegg er nok ikke de som skaper mest debatt. Derfor blir det en stund mellom hver gang, men fikk et oppsving etter den strålende anbefalingen din for en uke siden.

    Takk for tips om svar. Jeg sliter litt der, og selv om jeg vil ha respons, blir jeg stresset av det. Ikke at det stopper meg. Når jeg har mye tid å bruke på bloggen, skjer det ingenting. Av en eller annen grunn er det nesten ingen som besøker bloggen min i helgene. Er det vanlig at trafikken går kraftig ned på lørdag og søndag?

    Liker

    • Lammelåret
      17. november 2012

      Det er ikke alltid de innleggene jeg selv mener er best egnet til debatt som blir trukket fram, men det er helt greit. Jeg er glad for de mulighetene som kommer for å diskutere og bli en smule klokere på en rekke områder. VG eksponering gjør at folk uten blogg besøker min og det er fint å nå ut til dem også.

      Jeg er glad for at du fikk noen flere besøk etter jeg skrev om deg, for du kan gjerne bli lest av flere, synes jeg (selv om jeg ikke aner hvor mange lesere du har per i dag).

      Jeg har ikke lagt merke til om det er noen forskjell på besøk i helger og ukedager, men som regel er det flere aktive på kveldstid, fra 18-tiden.

      Liker

  4. ~SerendipityCat~
    17. november 2012

    Gode tips det her ja! 🙂 Stemmer mye med mine egne erfaringer også vil eg si.

    Liker

  5. Jenny
    17. november 2012

    Ikke vært noe problem inne hos meg. Der er det ikke mye trafikk, annet enn i dag, men det er fordi jeg diskuterer i en musembergruppe på FB. Ellers er dagene stille i min bortgemte krok. Kommer ikke besøk fra googlsøk engang,

    Liker

    • Lammelåret
      17. november 2012

      Du er jo nyinnflyttet! Ikke rart det tar tid før folk oppdager lyset i vinduene dine.

      Lenke til Fb-gruppen?

      Liker

  6. EGEDENNE
    17. november 2012

    Jeg vet ikke om jeg skal være skuffet eller glad for at VG-Magne ikke har plukket meg ut til forsiden på VG.. Hm..

    Jeg fikk vite at innleggene han velger må skape debatt eller være noe nytt for folk… Det syns jeg faktisk er litt tåpelig. Tenk bare på hvor mange blogger som faktisk tar opp gode tankefulle tema, og som har god humor. Eller som forteller om reiser.. Da er det veldig morsomt når VG-Magne velger ut slike blogg-innlegg som han håper skal skape drama på VG-siden, eller alle matoppskriftene som møter oss hver helg for å roe ned folk…

    Jeg kommer ikke til å skrive provoserende innlegg for å selge min blogg-sjel til VG. Det er sikkert!

    Liker

    • Lammelåret
      17. november 2012

      Det er kanskje bare et spørsmål om tid før du får plass på VG du og?

      Liker

  7. Liv-Inger Resvoll (@livinger)
    17. november 2012

    To ganger har bloggen min vært på Lesernes VG. Med ett års mellomrom da, så jeg rakk å komme meg mellom slagene. 😉 Det er stas med all den trafikken. Og gøy med kommentarer til det man skriver. Ene innlegget mitt var om nynorsken. Et saklig innlegg med utgangspunkt i politisk debatt på den tida. Reaksjonene lot ikke vente på seg – fra begge leire. Det neste innlegget var om religionsutøvelse i norsk skole, som jeg stiller meg svært kritisk til. Her var det voldsomme reaksjoner! Landet på ca. 500 kommentarer! Sier seg selv at jeg ikke fikk svart alle. Det var sterke meninger, hvorav de sterkeste mente jeg med min manglende gudstro bare måtte brenne i helvete og så videre. Litt ekkelt der og da, for noen kommentarer var ordentlig onde. Andre syns synd i både meg og barna mine, som måtte vokse opp uten Gud. Bare bambus selvfølgelig. For barna mine velger selv om de vil tro eller ei. Men men. Lærte mye av den erfaringa. Om å stå i stormen. Jeg kommer ikke til å stenge kommentarfeltet om jeg opplever noe lignende igjen. Jobber heller med å ikke la det gå inn på meg.

    Liker

    • Lammelåret
      17. november 2012

      hehe.. jeg syntes nesten litt synd på deg da du hadde religion-innlegget, for kommentarene fra en eller to hang igjen lenge etter innlegget ble tatt bort. Det ble mye, ja.

      Liker

  8. JunePune.com
    17. november 2012

    Jeg har hatt bare stiv kuling på bloggen min et par ganger jeg, uten hjelp av VG 😉 Ikke aner jeg hvordan man havner der heller 🙂
    En gang var når jeg skrev et illsint innlegg (i gamlebloggen) om hunderasen jeg har valgt å ha i hus, og kommentarene jeg har blitt møtt med i etterkant, og den andre gangen var den matpakkedebatten 😉

    Akkurat nå for tiden klarer jeg ikke skrive noe fornuftig om noe, blir mest tanketomt vas føler jeg, hvor har bloggånden min dratt liksom? Og hvordan finner man den igjen?

    Ha en fortsatt fin kveld Lammelåret 🙂

    Liker

    • Lammelåret
      17. november 2012

      VG eksponering er det kjappeste måten å få masse besøk på kort tid, men dersom du klarer å hente inn mange besøkende fra andre kilder er jo det veldig bra!

      Jeg tror at bloggeformen går litt opp og ned for alle, det finnes et liv utenfor bloggsfæren óg. Vil tro det kommer tilbake til deg etterhvert. Jeg håper det, for jeg synes det er så kjedelig når folk jeg har begynt å følge hopper av lasset.

      God lørdag!

      Liker

      • JunePune.com
        17. november 2012

        Joda, det ser jeg jo.. VG er jo stort, og mange vil jo følge deres anbefalinger 🙂 men hvordan får jeg dem til å finne meg da?!
        Greit å ha i bakhånd til neste gang jeg kanskje har noe fornuftig å si 🙂

        Liker

        • Lammelåret
          17. november 2012

          Enten kan du sende epost til Magne, så kan det være at han legger ut innlegget ditt, eller så kan du sitte på gjerdet og være prektig og håpe at noen tipser han. Eller du kan poste innlegget ditt på Facebook-siden til VG Bra Blogg.

          Liker

  9. Sparringmamma
    17. november 2012

    Ja her var det mange nyttige råd!

    Jeg fikk anbefaling før jeg egentlig var helt mentalt klar for det, men fikk veldig lite kritikk. . Skrev nok om et veldig trygt tema…

    Angående kommentarer og hvordan man tar dem / fokuserer på dem, har jeg lurt på om det handler mye om Lammelårs poeng ovenfor om man har tenkt nøye gjennom hvorfor man blogger?? Skriver man først og fremst for å få tilbakemeldinger, kommentarer og blest..? Eller fordi man har noen tanker om ting som man ønsker å drøfte og få tilbakemeldinger på. .? Er man indre eller ytre motivert??

    Er man ytre motivert vil jeg tro at det blir viktigere med responsen man får, at evt kritkk blir sårere og behovet for å «forsvare seg» viktigere og frykten for lite kommentarer større..

    Er man indre motivert kanskje ikke så nøye om andre er uenige…? ..selv om usaklig kritikk absolutt er sårende uansett…

    Hvis noen skjønte forskjellen…

    De fleste skriver vel forhåpentligvis med et visst ønske om at noen leser det man skriver? ..og da er det jo alltid hyggelig med i det minste et lite takk for at du delte tilbake…. Skal bli flinkere på det siste…. 🙂

    Takk for at du delte rådene! 🙂

    Liker

    • Lammelåret
      17. november 2012

      Jeg skjønner hva du mener, men for å flisespikke litt: Det går an å være indre- og ytrestyrt samtidig. Jeg kunne skrevet provoserende innlegg om jeg hadde ønsket det, men har valgt å dempe provokasjonen ned og satser på reelt engasjement istedet. Da får jeg samtalen og dialogen og mindre kjefting og nedlatende bemerkninger.

      Likevel: Jeg har laget mange dumme overskrifter, for så lenge jeg ønsker å bli lest og trigge meninger må jeg sette ting på spissen og sette ting opp mot hverandre. Om jeg ikke gjør det blir innleggene veldig kjedelige og få gidder lese dem.

      Når det er sagt så mener jeg at ved å være bevisst hvorfor en blogger og hva en vil oppnå så står en sterkere enn om bevisstheten er fraværende. Når man er ærlig og tematikken er forankret i seg selv istedenfor å være spekulativ, da tror jeg man kan få mange gode diskusjoner og konstruktive samtaler.

      Lesertall er mye, men ikke alt.

      Takk for at du delte meningen din.

      Liker

  10. Cecilie von der Ohe
    17. november 2012

    Det er fint å lese rådene dine angående blogging og kommentarer. Jeg må innrømme at jeg har ønsket å komme på listen over VG Nett sin liste over anbefalte blogger. Det er et tema som er jevnlig oppe til debatt, som angår meg spesielt, og som engasjerer meg veldig. Jeg har vært i media før, og jeg er forberedt på at det kan komme mange typer reaksjoner dersom jeg velger å skrive om dette emnet. Mange lesere ville nok blitt provosert. Jeg har erfart at antall besøkende på bloggen min er høyest på kveldstid. Rekorden er 70 sidevisninger på en dag. Ha en fortsatt fin helg!

    Cecilie

    Liker

    • Lammelåret
      18. november 2012

      Hadde vært veldig fint om du gir meg et hint når du har publisert innlegget du snakker om her.Jeg vil lese!

      Liker

  11. ellens oase
    18. november 2012

    Ja, bra tips altså Lammelåret!

    Skulle du lage et innlegg om hvorfor bloggen din heter Lammelåret????
    Eller finnes det allerede?

    Liker

  12. Tilbaketråkk: Det er ikke hva som blir sagt, men hvem som sier det.. Et bidrag til netthetsdebatten « Lammelårtanker

  13. Tilbaketråkk: Min bloggskole 1. del: Før du lager blogg, tenk på | Lamme Lår

  14. Tilbaketråkk: Personlig vendetta | Lamme Tanker

Takk for kommentaren!

Nominasjon til årets mest velskrevne mammablog på www.foreldremanualen.no
Bloggurat
Matbloggtoppen
Sunn fornuft