Lammelårtanker

– en storbarnmammas skråblikk på samfunn, likestilling og hverdagsliv

Matblogging: Eplepai uten kanel!

Siden jeg offisielt har blitt en matblogger(!) må jeg kline til med et nytt innlegg i serien, nemlig eplepai! Oppskriften jeg bruker her fant jeg i en oppskriftserie kalt Spennende mat. Jeg har endret litt på den og da er den vel fullstendig min?

I morgen kommer et innlegg typisk for denne bloggen (tror jeg iallfall…), men i dag er det mat som gjelder! Jeg gir deg denne nå, slik at du har tid til å dra på butikken for å kjøpe ingredienser du ikke har i hus allerede. Pai på en søndag passer vel perfekt?

Epler hører uløselig sammen med kanel, men det kan bli litt kjedelig, synes jeg. Denne eplepaien er altså uten, prøv den og fortell meg hva du synes!

Eplepai

Bunnen

  1. 200 gram kaldt smør
  2. 2 ss sukker (jeg bruker økologisk lyst rårørsukker)
  3. 1 egg
  4. 4 dl hvetemel

Kjør smøret luftig sammen med sukkeret (gjerne for hånd dersom du vil bli kvitt grevinnehenget! Du skal ikke kimse av husmortrim), ha så i egget og visp videre til alt har blandet seg godt. Ha til slutt i siktet hvetemel og rør sammen med en slikkepott (med mindre du vil dekke kjøkkenet med «snø» – bruk i tilfelle håndmikser). Sett deigen i kjøleskap en times tid.

2013-03-28 15.32.49

og

Hjerteegg i skål

Fyllet

  1. 100-150 gram marsipan – rives smått
  2. 50 gram kaldt smør
  3. 2 egg
  4. 1 ss maisennamel
  5. 1 ss revet sitronskall (husk å vaske sitronen først og pass på å ikke skrape av mer enn den gule delen av skallet)
  6. 3 desiliter syrlig eplemos (jeg bruker økologisk uten sukker)
  7. ca 1 desiliter griljermel (jeg vet: Det høres ekkelt ut, men er det ikke)
  8. 1 grønt eple

2013-03-28 15.58.55

Bland maisennamel, revet marsipan, smør, egg og sitronskall i en bolle. Sett til sides.

Slik blir det pai!

Kjevle ut deigen til den blir noenlunde jevnt tykk, tilpass tykkelsen smak og behag og formen du vil bruke. Selv brukte jeg Pillivuyt hjerteform. Mens du kjevler deigen må du passe på at den ikke binder seg til bordflaten. Det gjør du ved å stadig løfte litt på deigen og stryke under litt mel med flat hånd. Ikke bruk hardt press på kjevla.

Plasser deigen i formen og lapp igjen hull. Estetikk er underordnet nå, for mye endrer seg under stekingen. Stikk hull i kakebunnen med en gaffel.

Strø et lag med griljermel i bunnen, hiv på eplemos, legg så på et lag eplebiter (reguler tykkelsen ettersom du ønsker et sprøtt eller bløtt resultat) og fortsett til alt er brukt opp. Til slutt har du over marsipanblandingen og heller over egget du har pisket lett sammen.

2013-03-28 17.41.29

Stekes ved 200 grader, ca 25 minutter midt i ovnen. La paien avkjøles litt på en rist.

Når paien er kjølig nok kan den pyntes. Det smaker godt med noen mynteblader på.

2013-03-28 19.11.46

Hvordan smakte dette?

Det ble selvsagt godt! Neste gang jeg baker denne paien vil jeg nok ha i litt revet ingefær for å gi paien større særpreg. Myntebladene gir en god mersmak og bør absolutt være med for at paien skal komme til sin rette. Jeg tror også det blir godt med litt yoghurt naturell med revet limeskall i, som granityr. Eller sjokoladeis.

2013-03-28 19.17.56

Om Anne-Helene

Lammelårtanker er en storbarnmammas skråblikk på samfunn, likestilling og hverdagsliv. Velkommen så mye!

10 kommentarer på “Matblogging: Eplepai uten kanel!

  1. Lammelåret
    13. april 2013

    Ps! Kaka er frisk og middels søt. For den som er vant med å spise søtt kan den virke syrlig. Søtheten er lett å justere, f.eks ved å bruke søtet eplemos. Eller ved å bruke søtlige epler.

    Liker

  2. mettemia
    13. april 2013

    Litt matblogging i ny og ne er en befrielse fra «alt det andre», er min mening. Litt omsorgsfull mat er ikke å forakte! Kaken din ser deilig ut, og oppskriften klipper jeg ut og tar med meg. Når eplene modnes på epletrærne til høsten, er det godt å ha en oppskrift på god eplekake. Jeg digger bildene dine… Takk for tipset..-god eplekake og god lørdag.

    Liker

    • Lammelåret
      13. april 2013

      Morsomt at du liker bildene. Jeg er ferskning på det området, som du vet.

      Liker

  3. mettemia
    13. april 2013

    -hvorfor ikke kanel? Kanel og epler i kake eller pai er et must, mener nå jeg….

    Liker

    • Lammelåret
      13. april 2013

      Ikke noe problem å ha kanel i kaka, men det er så standard at det er godt å alternative kaker, synes jeg.

      Liker

  4. Marthe
    14. april 2013

    Jeg er vel ikke den beste til å vurdere oppskrifter, men jeg elsker kanel – på (nesten) alt! Har du prøvd å ha litt vanilje i? Tror pappa bruker det (men jeg er superallergisk mot epler og aner egentlig ikke hvordan det smaker..:)) FIne bidler!

    Liker

    • Lammelåret
      14. april 2013

      Vanilje hvor tenkte du?
      Siden paien er ganske mild tror jeg vanlije vil forsterke mildheten.

      Morsomt at du liker bildene. Lurer på om jeg skal gjøre det til en vane å matbloggen en gang hver helg? Jeg har noen kule bilder som venter, som tilhører andre oppskrifter.

      Liker

  5. Hilde
    14. april 2013

    Paien ser kjempegod ut 🙂
    Fikk litt lyst til å bake nå, kjenner jeg… Bortsett fra til bursdag tidligere denne måneden har det vært lite med baking her i heimen. Minstemor tåler ikke melk, og alt blir litt tungvindt da. Jeg har ikke opparbeidet meg et så stort lager av melkefrie oppskrifter enda, så det går ofte i det samme – og da blir man gjerne litt lei.
    Men bolledeig går fint uten melk, så kanskje det blir ei kanelbollekake 😉

    Ha en fin søndag!

    Liker

    • Lammelåret
      14. april 2013

      Oi, så gøy at bildene frister deg! Gi meg tilbakemelding dersom du prøver paien. Hvis jenta di tåler litt melk kan du jo teste ut denne. Eller det finnes vel erstatningsprodukter for smør?

      Gratulerer med bursdager på etterskudd!

      Liker

    • mettemia
      14. april 2013

      Hei. Har en sønn med melkeallergi. Når jeg baker, bruker jeg havremelk. Havremelken er litt søt, så den passer i kaker, gjærbakst osv. Havremelk bruker jeg også i fiskeboller, i potetmos og som drikke. Havremelken er mye bedre enn soyamelk og rismelk, min mening da. Bare et lite tips 🙂

      Liker

Takk for kommentaren!

Informasjon

Dette innlegget ble postet den 13. april 2013 av i Mat og oppskrifter med stikkord , , , , , , , , .
Nominasjon til årets mest velskrevne mammablog på www.foreldremanualen.no
Bloggurat
Matbloggtoppen
Sunn fornuft