Lammelårtanker

– en storbarnmammas skråblikk på samfunn, likestilling og hverdagsliv

Storm i vannglass og rosa høner – name it yourself!

Du kan tro jeg ble sjokkert da jeg skulle kjøpe bursdagsgave til den søte lille tantejenta mi!

Det handler sikkert om at jeg har ganske store gutter og ikke har så stort behov for å gjøre alle innkjøpene selv. Det er virkelig evigheter siden jeg handlet klær til unger!

Jeg har liksom en syk forestilling om at når man går inn i en klesbutikk, så har man all verdens tid til å se seg om og kikke. Og tenke og vurdere. Det var sånn i den tiden der mine barn var små, da kunne jeg bruke evigheter i butikker og plukke ut de plaggene jeg ville at den lille skulle ha.

Sånn er det ikke mer.

2014-01-21 11.44.41

Da jeg satte foten innafor døra til Name It, som tidligere har vært min favorittbutikk, kjente jeg nakken løfte seg litt høyere enn naturlig er. Noen holdt i kragen min! Jeg ble så paff at jeg ikke fikk fram et ord, hva skjer lissom?!

Jeg ble nesten redd, for den som tok tak i meg slepte meg etter seg og plasserte meg foran et stativ fullt av rosa klær og en masse bodyer med påskriften Hjerteknuser. Ikke nok med det, men han mumlet noe jeg ikke oppfattet ordentlig, men som likevel ikke var til å ta feil av: Her finner du body, og du kommer ikke ut herfra før du kjøper!

Vettu, jeg turde ikke annet enn å grabbe til meg de som hang aller ytterst, helt uten å sjekke størrelsen engang, før jeg lusket meg mot kassa og prøvde å finne ut om jeg pustet eller ikke. Koden til kortet var helt glemt, men jeg hadde heldigvis kontanter og ga dem alle fra meg. Jeg kjente blikket til vakten som et skudd i ryggen, han fulgte fortsatt med.

Da jeg kom hjem for et par timer siden, lagde jeg en kopp te, men kjenner nå at den varme drikken har lagd vannblemme i munnen min. Fysøren for en stressende formiddag!

Da jeg åpent nettavisene så jeg at flere har hatt ubehagelige episoder med Name It, så jeg tenkte jeg skulle fortelle min historie, for den er viktig!

Hva  går det av Name It?! 

Oppføre seg sånn, tvinge oss foreldre og tanter til å kjøpe hjerteknuser-body når vi helst skulle kjøpt en adm.dir-body til den lille jenta.

Hvordan skal jenter kunne ta seg frem her i verden dersom de skal ikles rosa hjerteknuser-body? 

Jeg mener: Man kommer ingen vei med rosa, det er blått som gjelder. Og bare den som har admin.dir på brystet kommer langt! Uten tvil.

Boikott Name It!

**

Saken er viktig, hvorfor ellers skulle nrk skrive om det: Klesprodusent provoserer foreldre

..  eller for så vidt Adressa: Er blått automatisk adm.dir og rosa hjerteknuser?

Fjellflyt (blogg) – Hva skal du bli når du blir stor?

**

Tidligere innlegg herfra:

Jippi, jeg slapp rosa-helvete!

Kjønnsløse barn

**

Har du hatt lignende opplevelser i butikk?

Om Anne-Helene

Lammelårtanker er en storbarnmammas skråblikk på samfunn, likestilling og hverdagsliv. Velkommen så mye!

11 comments on “Storm i vannglass og rosa høner – name it yourself!

  1. Refleksjon på livsvegen
    21. januar 2014

    Hm..
    Tenkjer det både er storm i vannglass og noko anna som eg ikkje heilt veit kva er.

    Men trur det er viktig kva vi pregar borna med. Og ikkje minst kva vi seier:
    Så søt du er! (sagt til jente?)
    Så tøff du er! (sagt til gut?)

    Ha fin veke vidare!

    Lik

    • Lammelåret
      21. januar 2014

      Enig i det, altså at det er viktig å være bevisst språkbruk og holdninger basert på kjønn og ikke person.

      Lik

  2. Sovebebibloggen
    21. januar 2014

    Hei:)
    Morsomt innlegg!
    Jeg merker at jeg driter litt i hele saken, egentlig. Jeg er av den oppfatning at klær ikke skaper folk, så akkurat hvilken farge barnets body har, og med hvilken påskrift, tror jeg har fint lite å gjøre med hvordan fremtiden blir… Kall meg gjerne naiv:)

    Lik

    • marivige
      22. januar 2014

      Du skriver på en morsom måte:) Jeg vet ikke om jeg heller gidder å gi denne saken så mye oppmerksomhet. Det er andre ting enn fargen på klærne, som hun over sier, som avgjør hva som skjer senere i livet. Tenker det viktigste, etterhvert som barna vokser til, er at vi oppmuntrer de til å gå egne veier, ta valg basert på egne interesser, ha egne meninger og tørre å stå for de etc…Om min datter velger å gå for direktørstillingen eller hjelpepleier betyr ingenting for meg, så lenge det er det hun ønsker. Det samme for sønnene mine. Så om de har Spiderman eller Kitty, Adm. direktør eller Hjerteknuser- body, betyr nok heller lite i det store bildet. 🙂 Takk for mange gode tips og mye gøy å lese på bloggen din:)

      Lik

      • Lammelåret
        22. januar 2014

        Godt du lo! Det er jammen meg ikke lett å forstå seg på hvordan innleggene mine blir mottatt. Det var morsomt å skrive.

        Dine verdier høres ut som mine – så bra atte!

        Lik

    • Lammelåret
      22. januar 2014

      Naiv naiv! Haha..

      farger er nøytralt, det er hva vi legger i det som betyr noe. Hva slags egenskaper vi jubler og griner for hos barnet har fint lite med fargen på bodyen å gjøre.

      Lik

  3. Sigrun Johanne Karbu
    22. januar 2014

    Jeg må innrømme jeg har ikke helt fulgt denne saken. Men du har en humoristisk innfallsvinkel! Jeg hadde nok heller ruslet videre til en annen butikk og kjøpt en vanlig body uten påtrykte «fremtids utsikter» . Forresten har jeg egentlig lite til overs for at en bestemt farge skal være jente eller guttefarge, jente eller gutte leke osv. Her i gården leker lille frøkna både med Barbie, samt hammer og spiker, og bra er det! Ja takk begge deler var det vel en klok liten bjørn som sa! Kan man forresten ikke være administrerende direktør i rosa dressjakke!?

    Lik

    • Lammelåret
      22. januar 2014

      Stereotypiene lager disse som protesterer selv, men ansvaret vil de legge på en butikk de ikke er tvunget til å handle i engang. Tror ikke de har hørt om forbrukermakt.Bare det mange nok folk vil ha blir kjøpt og fortsatt produsert.

      Lik

  4. Tilbaketråkk: Storm i vannglass og rosa høner – name it yourself! : Hjem og familie

  5. Nanna
    29. januar 2014

    Jeg skulle ønske du hadde rett- men jeg tror ikke det er så enkelt.

    Vi kan velge selv, men valgene vi tar er uten tvil påvirket av synlige, og usynlige «normer» og rammer i samfunnet vårt. Det skal en stor dose bevissthet til for å ikke la seg påvirke i noen grad av hva menneskene rundt oss gjør, mener, kjøper og kler barna sine i. Holdningsendringer tar tid og krever mer enn å si «bare la være å kjøpe det».

    Lik

  6. Tilbaketråkk: Et hjertesukk om morsrollen og fluktruter | Lammelårtanker

Takk for kommentaren!

Nominasjon til årets mest velskrevne mammablog på www.foreldremanualen.no
Bloggurat
Matbloggtoppen

Twitter-oppdateringer

Sunn fornuft

Sunn fornuft

