Lammelårtanker

– en storbarnmammas skråblikk på samfunn, likestilling og hverdagsliv

Knasende lykke og matangst

Nei, jeg tenker ikke på chips, men på knekkebrød. Det har vært en trend over mange år å bake sitt eget knekkebrød. Latterlig blir det når butikkene selger hjemmebakt knekkebrød.. som om de ansatte bruker to timer hver på å bake før de drar på jobb.

Etter å ha lest Mattilsynets akrylamidrapport – og følgelig blitt vettskremt, man vil jo ikke spise på seg kreft – og funnet ut at min favoritt ga 420 hva-nå-betegnelsen-er per kilo, bar det straka veien til nærmeste matbutikk, bare for å oppdage at akrylamidlavinnholds-knekkebrød var vanskelig å finne. Dermed har jeg gått over til, muligens naiv, tro på at hjemmelagde knekkebrød vil ta knekken på skyhøye akrylamidverdier.

Det er noe med Berit Nordstrand som vekker tillit. Hun er lege og veldig opptatt av ernæring og helse, helt ned på bestandnivå. Hun forklarer hva som er bra og hvorfor, sånt treffer meg mye mer enn den forenklede «sunt» og «usunt». Berit deler oppskrifter og kunnskap.

Selvsagt var det hennes oppskrift jeg valgte da jeg for første gang skulle lage mine egne knekkebrød!

Oppskriften hennes finner du i innlegget

Lykken er en god knekkebrød-oppskrift

Jeg har ikke fulgt den slavisk, men byttet ut sesamfrø med kokosmasse og jeg la til en desiliter hakkede, tørket aprikos.

Da jeg skulle bre massen utover (for en deilig lukt!!), dyppet jeg slikkepotten i olje for at røren ikke skulle klistre seg og bli umulig å ha med å gjøre. Det fungerte godt!

knekkebrød i metallboks så holder de seg sprø lenge

Knekkebrød i metallboks – så holder de seg sprø lenge

Knekkebrød er en takknemlig ting å lage; det er billig, tar kort tid (en merker jo ikke tiden den står i ovnen), er tross en klissete røre lite klissete å jobbe med og den kan varieres etter hva du liker og hva du har i huset.

Så nå som jeg er blitt stor jente og kan lage mine egne knekkebrød, skal jeg sende en boks til min mor og far – bare for å imponere! Tror du de blir glade?

Hva med deg?

Blir du glad av å bake? Bekymrer du deg for hva maten inneholder? Sender du av og til skrytebakst til foreldrene dine?

Om Anne-Helene

Lammelårtanker er en storbarnmammas skråblikk på samfunn, likestilling og hverdagsliv. Velkommen så mye!

4 kommentarer på “Knasende lykke og matangst

  1. Tilbaketråkk: Høst på riktig måte | Lamme Tanker

  2. Tilbaketråkk: Du fortjener ikke mat! | Lamme Tanker

  3. Tilbaketråkk: Jeg fortjener ikke mat! | Lamme Tanker

  4. Tilbaketråkk: Fleksitarianer? | Lammelårtanker

Takk for kommentaren!

Nominasjon til årets mest velskrevne mammablog på www.foreldremanualen.no
Bloggurat
Matbloggtoppen
Sunn fornuft